Última actualització 1/9/2009

La Diputació de Barcelona promou la realització dels Plans d'accessibilitat als municipis de la província

La IV Jornada tècnica d'accessibilitat, realitzada el passat 18 de novembre, posa èmfasi en la necessitat dels municipis de disposar de plans d'accessibilitat per a promoure polítiques i actuacions encaminades a la supressió de barreres arquitectòniques i a garantir la mobilitat de totes les persones.

El passat dia 18 de novembre es van realitzar la IV Jornada tècnica d'accessibilitat promoguda per l'Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària Local. Aquesta jornada va servir, entre d'altres coses, per donar a conèixer la tasca feta des de la Diputació en matèria d'accessibilitat. Actualment ja s'han realitzat 105 plans d'accessibilitat en diferents municipis de la província i ja hi ha  6 municipis amb revisió o actualització del pla i 12 que estan ien procés de redacció. En aquest sentit, val a dir que en el present Pla de Mandat 2008 - 2011 la Diputació de Barcelona té previst seguir amb la línia de treball referent a l'accessiblitat i en concret a donar suport a tots aquells municipis que vulguin desenvolupar o actualitzar el seu pla d'accessibilitat.

Públic assistent a la jornada d'accessibilitat
Públic assistent a la jornada d'accessibilitat.

La jornada va comptar amb la participació de Georgina Tomàs secretària del Consell d'Accessibilitat de Catalunya, que va fer un resum de les normatives actuals i de les reformes previstes en la normativa referent a les targetes d'aparcament per a PMR, i la propera revisió de la Llei d'accessibilitat i del Codi d'accessibilitat de Catalunya, després de 17 anys de la seva aprovació.

La segona intervenció de la jornada va anar a càrrec de Xavier Alegre, regidor d'Urbanisme de Sant Feliu de Llobregat que va proposar que en els municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona els Plans d'accessibilitat d'integressin en els plans de mobilitat. D'aquesta manera el pla d'accessibilitat, que és un document de referència, podria tenir un caràcter normatiu i, per tant, una major dotació pressupostària per al seu desenvolupament.

En una línia semblant va intervenir Josep Soler, arquitecte municipal de Santa Margarida i els Monjos, que va defensar la importància del POUM com a document que integri els propostes realitzades pel Pla d'accessibilitat.

Pel que fa a projectes més concrets, la intervenció de Josep Garriga, enginyer municipal de Malgrat de Mar, va servir per conèixer el projecte d'un ascensor inclinat que té previst realitzar el municipi en els propers anys i que permetrà unir dues parts de la vila separades per un fort pendent i amb greus problemes d'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda.

Pel que fa a l'àmbit dels transports públics es va comptar amb la participació d'Albert Piqué de TMB que va fer un repàs de les actuacions empreses, tant al metro com a la xarxa d'autobusos de TMB, en matèria d'accessibilitat. Es va destacar, sobretot, el model de gestió de l'accessibilitat de l'empresa que ha permès disposar, actualment, d'una xarxa de transports públics amb un alt percentatge de vehicles i estacions adaptades amb uns estàndards d'accessibilitat que, segons el Sr. Piqué, és un referent a la resta d'Europa.

Per últim, la intervenció de Paloma Sánchez-Contador, cap de l'Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària, va fer incís en els diferents projectes i línies de treball de la Secció d'accessibilitat, dels quals va destacar, sobretot, el suport tècnic en la realització de plans d'accessibilitat i també l'estudi sobre GAPs en el transport públic realitzat per a les empreses de transports de TMB i FGC.