Última actualització 7/20/2009

El centre urbà de Sitges serà per a vianats

En els darrers anys, una de les tendències que s’està consolidant en matèria de mobilitat és la recuperació de l’espai públic per al vianant. La majoria de municipis han fet actuacions encaminades a vianalitzar carrers i convertir-los en espais agradables, que fomenten la mobilitat a peu, així com l’activitat social, lúdica i comercial. Aquest és el cas de Sitges, que des de l’any 2006 ha fet importants avenços en aquest aspecte.

Els carrers del centre per als vianants:

L’any 2006 l’Ajuntament de Sitges va rebre un crèdit de sis milions d’euros del Ministeri de Turisme, Comerç i Indústria per a reconvertir el centre històric de la vila en una zona per a vianants. L’objectiu principal d’aquesta mesura era i és dinamitzar la vida al carrer, i més concretament, el comerç, la restauració i en general l’activitat econòmica i social del centre urbà. Així mateix, el projecte també permetia pacificar el trànsit i millorar l’accessibilitat del centre urbà.

La fase prèvia d’aquesta reconversió es va realitzar l’estiu del 2006 i va consistir en la reordenació del trànsit de la ciutat, per tal de començar a alliberar de circulació els carrers del centre. Així, alguns carrers de doble sentit de circulació van passar a ser de sentit únic, d’altres van perdre places d’aparcament i en els més cèntrics es va limitar la circulació en vehicle privat només a veïns. L’objectiu de tot plegat fou el d’analitzar el comportament de l’esquema de la nova xarxa viària.

Per altra banda, des del principi del projecte l’equip de govern va mantenir reunions amb els diferents col•lectius afectats: veïns, comerciants, restauració, etc., per tal d’acordar els detalls del projecte.  També es va dur a terme una important campanya d’informació als ciutadans i es va crear una pàgina  web informativa al lloc web de l’Ajuntament.

Els criteris per a vianalitzar els carrers del centre han estat, per una banda la reconversió a paviment únic els carrers del Casc Antic, i la creació d’un eix comercial als carrers Parellades, Jesús i Cap de la Vila. També s’ha previst vianalitzar carrers d’aportació a aquest eix comercial, que connecten amb l’estació de trens o el passeig de la Ribera.

Control d’accés:

Pel que fa als detalls tècnics del projecte, potser el més destacable és el sistema de control d’accés a la zona per a vianants. L’equip de govern no ha volgut instal.lar cap tipus d’obstacle físic, per tal de maximitzar l’accessibilitat de la zona. Per tant el control d’accés es realitza mitjançant un semàfor en vermell i una càmara que permet identificar els vehicles que tenen autorització per accedir al centre.

La gestió de l’aparcament:

Un altre dels problemes derivats del projecte és la reducció en nombre de places d’aparcament al centre. Per aquest motiu l’Ajuntament ha desenvolupat un pla d’aparcaments associat a les actuacions de vianalització. L’objectiu d’aquest pla ha estat crear una bona oferta de places d’aparcament subterrani als voltants del centre de la ciutat, així com alguns aparcaments gratuïts en zones més exteriors, que tenen una funció dissuasiva per l’ús del vehicle privat.

El passeig de la Ribera, una icona per al municipi:

També està prevista la remodelació del passeig de la Ribera, per a reconvertir-lo en zona per a vianants. Aquesta actuació, a part de millorar la mobilitat a peu i en bicicleta, també té una funció paisatgística ja que pretén reforçar el valor de la imatge de la façana marítima de Sitges, amb l’església de Sant Bartomeu i Santa Tecla.

L’actuació s’ha iniciat el mes de juliol de 2009 amb la retirada dels vehicles estacionats al passeig i de cara al 2010 es preveu realitzar les obres per a convertir el passeig de la Ribera en un espai per a vianants.

Nous recorreguts per passejar:

El Ministeri de Medi Ambient ha invertit 6 milions d'euros en la recuperació del passeig dels Balmins. Aquest passeig va del cementiri municipal de Sant Sebastià fins al port d'Aiguadolç, aprofitant l'antic camí de vinya. És un projecte que financia el Ministeri de Medi Ambient i que es va començar a planejar a mitjans de la dècada dels 90.

L'obra consisteix a condicionar el camí, construint diversos murs de pedra, ajardinant-lo i col•locant-hi enllumenat públic. L'objectiu és atraure els visitants del nucli històric cap a aquesta zona, creant un nou passeig vora el mar.

Plànol d'actuacions de vianalització i aparcament a Sitges