Última actualització 1/26/2010

Granollers presenta l’Ambicia’t, el nou servei públic de préstec de bicicletes

L'Ajuntament de Granollers presenta les novetats en matèria de mobilitat: El sistema de préstec públic de bicicletes, la zona 30, l'ordenança de mobilitat i el pla de mobilitat.

El passat mes de setembre va entrar en funcionament l’Ambicia’t, el nou servei públic de préstec de bicicletes a la ciutat de Granollers. De moment, però, el servei només funciona de forma experimental i està previst que a partir del gener de 2009 l’Ambicia’t comenci a funcionar amb normalitat.

Per aquesta primera fase experimental, l’Ajuntament ha lliurat fins a 40 targetes a diferents usuaris que podran utilitzar el sistema. L’Ajuntament ha preferit optar pe aquesta fase inicial de proves per analitzar el funcionament de l’Ambicia’t, i veure la resposta dels usuaris de la via públic per l’augment de bicicletes als carrers del centre de la ciutat.

Característiques de l’Ambicia’t:

Les previsions de l’Ajuntament són que l’Ambicia’t comenci a funcionar amb un total 81 bicicletes i cinc punt d’ancoratge de les bicicletes.

Plànol zona 30 i punts Ambicia't
Plànol amb la zona 30 i els punts de préstec de l'Ambicia't

Pel que fa a la bicicleta, s’ha prioritzat un model amb un manteniment  molt reduït. Es tracta d’una bicicleta robusta, d’uns 25 quilos de pes, que s’ha dissenyat i fabricat expressament per a l’Ambicia’t. Es tracta de bicicletes que no tenen cadena ni frens (es frena fent el contrapedal); les peces amb les quals està fabricada són originals i, per tant, no són aprofitables per d’altres bicicletes.; i les rodes no són de cambra pneumàtica sinó d’un compost de goma, per la qual cosa no té punxades.

Bicicleta de l'Ambicia't de Granollers

Pel que fa al preu del servei, els usuaris hauran de pagar un cuota anual per a disposar de la targeta i un preu per cada viatge que realitzin en funció del temps d’ús de la bicicleta.

L'Ambicia't de Granollers ha estat finançat per l'Institut Català de l'Energia (ICAEN).

Convivència conductors, bicicletes i vianants:

L’incorporació de la bicicleta a la ciutat és, molt sovint, un motiu de polèmica i de conflicte entre conductors, ciclistes i vianants. Per resoldre aquesta situació, previent l’augment de l’ús de la bicicleta amb l’entrada en funcionament de l’Ambicia’t, l’Ajuntament de Granollers ha optat per pacificar tot un conjunt de carrers del centre de la ciutat. Aquests carrers tindran una limitació de velocitat a 30 km/h i permetrant que, tant conductors com ciclistes hi pugui circular compartint la calçada i deixant les voreres per als vianants.

La pacificació del trànsit s’ha implantat al rectangle delimitat pels carrers Roger de Flor, Prat de la Riba, Foment, Torras i Bages i avinguda del Parc. En un futur la zona s’ampliarà pel sud pels carrers Colom, Magallanes i Camp de les Pruneres i pel nord als carrers Ramon Llull i Francesc Ribas, al nord.

Per tal d’avisar als conductors que es troben en una zona de limitació de la velocitat a 30 km/h s’ha instal•lat senyalització vertical i horitzontal en tots els carrers que la conformen i també s’han instal•lat plataformes de reducció de la velocitat en els carreres d’entrada a la zona 30.

Nova ordenança de mobilitat:

A més a més de la pacificació del trànsit, l’Ajuntament de Granollers també ha desenvolupat una nova ordenança de mobilitat que, entre d’altres coses, preveu la retirada de punts als conductors que realitzin infraccions dins del nucli urbà de Granollers, especialment per aparcar en els carrils bus de la ciutat o per superar el límit de velocitat a la zona 30. L’ordenança també regularà les normes de circulació en bicicleta dins del centre urbà.

El pla de mobilitat de Granollers:

Per altra banda, el pla de mobilitat de Granollers, que s’ha elaborat amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona, ja està a punt per ser aprovat. Actualment ja s’ha finalitzat el procés de redacció del document i durant els propers mesos serà presentat al Consell Municipal de la Mobilitat i posteriorment als altres partits polítics, per aprovar-lo, finalment, pel ple de l’Ajuntament del mes d’octubre. La voluntat de l’Ajuntament de la ciutat és que el pla de mobilitat es pugui aprovar amb el màxim de consens possible.

Altres municipis interessats:

Altres municipis estan realitzant, tambe, proves pilot per a implantar el servei de préstec de bicicletes a les seves ciutats. Sant Cugat, per exemple, va realitzar, durant la passada Setmana de la mobilitat, una prova pilot de servei de préstec de bicicletes. Així mateix, la EMT ja ha inciat també els tràmits per a desenvupar un servei de préstec de bicicletes en 17 municipis del Baix Llobregat i Barcelonès Nord.