Última actualització 7/8/2010

Compartir cotxer és més econòmic al peatge de Vallvidrera

A partir del juliol els vehicles que portin més de dos ocupants paguen un 20% menys al passar pel peatge dels túnels de Vallvidrera

El mes de juliol de 2010 ha començat a funcionar el descompte als peatges de Vallvidrera per vehicles d’alta ocupació. Des del passat dia 1 de juliol, tots els vehicles amb tres o més ocupants es beneficien d’un descompte del 20% del cost del peatge.

De moment, s’ha habilitat un dels carrils d’accés al peatge pels vehicles que portin tres o més ocupants, tot i que no es tracta d’un carril de pas exclusiu com pot ser, per exemple, el carril pels usuaris del teletac.

Per tal de beneficiar-se dels descomptes, els conductors dels vehicles d’alta ocupació, quan s’aturin al peatge hauran de prémer un botó que activarà el procés de detecció del nombre d’ocupants. Per la seva banda el conductor farà el pagament del peatge amb la tarifa normal i si el sistema òptic verifica que es tracta d’un vehicle d’alta ocupació s’anirà acumulant el descompte que s’abonarà al l’usuari al finalitzar el mes.

El descompte, doncs, només és aplicable a aquells usuaris que facin l’abonament del peatge amb mitjans telemàtics com el teletac, targeta de crèdit o dèbit, o les targetes de fidelització de Tabasa. No es podrà gaudir del descompte si el pagament es fa en metàl•lic o amb targetes multi vall o multi 20.

A més a més, com a mesura de seguretat, les imatges dels vehicles que activin el mecanisme de detecció seran gravades amb la finalitat que els responsables de Tabasa puguin verificar el nombre real d’ocupants del vehicle, o bé, per a poder fer front a possibles reclamacions dels usuaris.

El Pla Director de Mobilitat com a referent

La mesura que ha començat a funcionar aquest juliol està inclosa en el Pla Director de Mobilitat de la Regió Metropolitana de Barcelona amb l’objectiu, entre d’altres, de racionalitzar l’ús del vehicle privat.

La mesura té la finalitat de promoure un canvi progressiu en els hàbits dels conductors, ja sigui perquè decideixen agafar el transport públic, com perquè s'organitzen per a incrementar el nombre de persones que es desplacen en cada vehicle, és a dir, compartint el mateix cotxe per realitzar trajectes similars. Amb aquesta i d'altres actuacions proposades en el PDM s'espera que es pugui disminuir la IMD mitjana de la xarxa viària bàsica de la RMB. Actualment, la IMD mitjana de la xarxa bàsica és d'uns 60.000 vehicles i s'espera que l'any 2012 s'hagi reduït fins a uns 50.000 vehicles.

Detecció del nombre de conductors

La principal dificultat tècnica d'aquesta mesura ha estat consolidar un sistema de detecció del nombre d'ocupants del vehicle que sigui prou fiable per a poder evitar fallades i picaresques dels conductors i també, que sigui prou ràpid per a no suposar un entrebanc a la fluïdesa de circulació dels vehicles.

El sistema que finalment s’ha instal•lat ha estat desenvolupat per Càtedra de Robòtica de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) i l’empresa EMTE, després de dos anys d’investigació i es basa en una càmera de vídeo d’alta resolució i un programa de d’interpretació de les imatges. Aquesta tecnologia s’ha escollit després d’haver-ne provat d’altres com els infrarojos o els dispositius instal•lats en els propis vehicles. Tots ells s’han descartat per massa cars o poc fiables i, finalment, s’ha optat per les vídeocàmeres.  Al tractar-se d’un sistema innovador, durant uns mesos, es verificaran visualment els resultats que obtingui el sistema, per tal d’ajustar-ne la fiabilitat.

Un 6% són vehicles d’alta ocupació

Amb les dades actuals que disposa Tabasa es calcula que uns 2.000 vehicles dels 30.000 que circulen diàriament pels Túnels de Vallvidrera són vehicles amb 3 o més ocupants, el que suposa un 6% del total.  La gran majoria de vehicles, un 64,4 %, circulen amb un sol conductor amb la qual cosa s’entén que la mitjana d’ocupació del conjunt de vehicles només sigui de 1,2 ocupants per vehicle.

Amb els descomptes que s’apliquen des del mes de juliol s’espera que pugi el nombre mig d’ocupants per vehicle, augmentant, així, la capacitat de mobilitat d’aquest important corredor viari que comunica el Vallès amb la capital catalana.

Potenciar el cotxe compartit:

Un cap implantada la mesura de descomptes en els peatges als vehicles amb tres o més ocupants és probable que molts usuaris dels túnels de Vallvidrera s’interessin per compartir cotxe. En aquest sentit, diferents entitats i ajuntaments ja estan promovent serveis a Internet que permeten buscar d’altres usuaris que fan un trajecte similar i que estan disposats a compartir el seu cotxe.

Alguns exemples de serveis de compartir cotxe els trobem, per exemple, a:

Seria convenient, promoure més serveis de cotxe compartit, tant a la resta de municipis del Vallès, com en les empreses i organismes amb més treballadors, com per exemple els polígons industrials del Vallès o les principals empreses i administracions públiques ubicades a la ciutat de Barcelona.

La veu dels conductors:

La Fundació RACC s'ha manifestat a favor d'aquesta mesura ja que no grava més els conductors que viatgen sols, sinó que ofereix avantatges i descomptes als conductors que porten algú més al cotxe. En aquest sentit també s'han manifestat a favor que els descomptes en els peatges també es facin extensius als vehicles ecològics i a les motocicletes ja que aquestes contribueixen, segons la Fundació RACC, a reduir els embussos.