Última actualització 4/15/2010

100.000 milions d’euros en infraestructures

Aquest mes de setembre el Govern de la Generalitat ha donat el vist i plau al Pacte Nacional per les Infraestructures que recull fins a 130 infraestructures bàsiques per a Catalunya i que, entre totes, suposen una inversió de 100.000 milions d'euros fins l'any 2020, dels quals el 60% els aportaria el Govern de l'Estat.

Infraestructuras previstes en el PNI

En matèria de mobilitat i transports les infrastructures que proposa el PNI pretenen donar un impuls al transport públic, sobretot a partir de potenciar el transport en ferrocarril i augmentant l’eficiència de la xarxa d’autobusos.

Ferrocarril

En la xarxa ferroviària un dels aspectes bàsics que preveu el PNI és la gestió de les Rodalies i trens regionals per part de la Generalitat de Catalunya.

També es preveu crear nous nuclis de serveis de rodalies en les principals àrees metropolitanes, és a dir Camp de Tarragona, comarques gironines i comarques de Ponent.

Es preveu potenciar els sistemes tramviaires i els trens tramvia. Per exemple a la comarca del Bages amb el tren tramvia entre Súria – Manresa i Sallent – Manresa i a la comarca de l’Anoia amb el tren tramvia a Igualada i els municipis del voltant.

Un altre objectiu en la xarxa ferroviària és trencar la radialitat de la xarxa actual on la majoria de línies van a Barcelona. La línia 9 del metro, la línia Orbital Ferroviària i l’Eix Transversal Ferroviari són els tres eixos bàsics perimetrals a l’àrea metropolitana de Barcelona.

Les noves xarxes ferroviàries, sobretot l’Eix Transversal Ferroviari, amb la seva connexió al port de Barcelona han de permetre incrementar el transport de mercaderies per ferrocarril i descongestionar la xarxa viària de la circulació de vehicles pesats.

En total es preveu la construcció d’uns 1.000 quilòmetres de noves vies del tren.

Autobusos

Per complir l’objectiu de potenciar el transport públic el PNI preveu un conjunt de mesures específiques en la xarxa d’autobusos urbans i interurbans de Catalunya.

En més important és la integració tarifària a tot Catalunya que es preveu que sigui per l’any 2012.
També es preveu un augment de la oferta de transport públic interurbà perquè aquest sigui més competitiu respecte el vehicle privat.

Per últim es preveuen la construcció de diversos carrils reservats als nuclis urbans per tal de donar prioritat d’entrada als vehicles de transport públic.

Xarxa viària

Pel que fa a les carreteres el PNI preveu, sobretot, el desdoblament de les principals carreteres del país que encara són d’un sol carril per sentit de circulació. En aquest sentit es desdoblaran uns 600 km de carretera, per exemple la totalitat de l’Eix Transversal.

Es preveu una nova política de peatges per tal que aquests no tinguin només una finalitat de finançament de les pròpies infraestructures sinó que siguin eines de gestió de la mobilitat, com per exemple s’està fent als túnels de Vallvidrera on els vehicles amb més ocupants paguen menys.

La tipologia final del Quart Cinturó segueix pendent de concretar-se mentre el Ministeri de Foment no faci la seva proposta. El govern de la Generalitat és partidari d’una via pròxima als municipis, de dos carrils per sentit i que tingui la finalitat d’estructurar la mobilitat de les comarques del Vallès i Baix Llobregat.

A favor i en contra

El PNI s’ha pogut aprovar gràcies al suport dels tres partits del govern després d’anys de negociacions. De totes maneres els partits polítics de l’oposició no li han donat suport. Segons CIU, PP i Foment del Treball, el PNI no està prou detallat pel que fa als calendaris i compromisos del Govern central i tampoc està d’acord amb la manca de detall del Quart Cinturó.

També l’Associació per a la Promoció del Transport Públic n’ha criticat el redactat actual ja que considera que el PNI té poc detallades les inversions en matèria de transport públic i xarxa ferroviària, mentre que les inversions en infraestructures viàries disposen d’un programa clar en terminis i inversió. En aquest sentit l’associació considera que el PNI no prioritza la inversió en transport públic tal i com es proposava.

Per més informació: