Última actualització 11/5/2008

S'inicien el tràmits per la construcció dels trams que completaran l'Eix Diagonal, entre Vilanova i la Geltrú i Manresa

Es preveu que les obres per a la construcció de l'Eix Diagonal s'iniciïn l'any 2009 i estiguin acabades l'any 2012

El mes de juny la Generalitat va iniciar els tràmits per a licitar i adjudicar les obres de l'Eix Diagonal. Es preveu que les obres puguin iniciar-se el proper any 2009 i estiguin acabades l'any 2012. En total suposaran una inversió de 423 milions d'euros.

L'Eix Diagonal és un nou eix viari que permetrà millorar molt la comunicació entre les comarques centrals i el litoral. De fet, el seu traçat passarà per les ciutats de Manresa, Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú, resseguint les carreteres actuals C-15 i C-37. En total es preveu que, dels 67 quilòmetres d'aquest eix, 35 seran de noves carreteres, dels quals 13 seran d'autovia i la resta de via preferent d'altes prestacions.

Per tal d'arribar en aquest punt, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha hagut de donar resposta a nombroses reivindicacions dels municipis per tal d'adaptar la infraestructura a la realitat de cada territori. Algunes d'aquestes reivindicacions han estat les següents:

Traçat a Canyelles i l'afectació a la zona de Costa Bernada

La zona de la Costa Bernada al municipi de Canyelles es veia afectada pel pas de l'Eix Diagonal. Per aquest motiu, l'Ajuntament de Canyelles i el Govern de la Generalitat van pactar una modificació del traçat que incloia dos túnels de 495 i 146 metres per minimitzar l'impacte de la infraestructura en aquesta zona.

Traçat a l'enllaç amb l'Eix Transversal a la zona de Manresa

Una altra de les reivindicacions del territori va ser a Manresa, on l'Eix Diagonal es connecta amb l'Eix Transversal. En aquest punt, es reclamava la mínima afectació de les planes de Salelles pel seu valor paisatgístic i ecològic i també la mínima afectació de la riera de Rajadell. Per tal de donar una solució d'integració de la infraestructura al territori en aquest punt, es construirà un túnel de 260 metres a la zona de Salelles i un viaducte de 850 metres que permetrà preservar l'entorn de la riera de Rajadell.

Les variants de Vilafranca, Igualada i Manresa

Un altre dels beneficis d'aquesta infraestructura, sobretot pel que fa a la mobilitat urbana de les ciutats per les quals passa és la construcció de variants que permetrant treure part del trànsit de pas dels nuclis urbans. En concret es construirà una variant a Vilafranca del Penedès, situada a l'Est del municipi i que suposarà una reducció important del trànsit de les vies del municipi que ara absorveixen el trànsit de pas.

Així mateix, es contruirà una carretera de nova construcció que connectarà l'actual C-15 i la C-37 i que evitarà el pas dels vehicles que segueixen aquest itinerari pels nuclis de Vilanova del Camí i d'Igualada.

Pel que fa a la ciutat de Manresa, l'Eix Diagonal facilitarà molt la connexió cap a Vic i permetrà a la capital del Bages guanyar una variant oest al municipi, eviant el pas pel centre de la ciutat dels vehicle que fassin la connexió entre l'Eix Diagonal i l'Eix Transversal.

Per últim cal destacar que tots els alcaldes de les quatre capitals de comarca han manifestat la seva satisfacció per la construcció de la infraestructura, però consideren necessari que, un cop estigui construïda, caldrà millorar molt la oferta de transport públic entre les diferents capitals de comarca.