Última actualització 6/18/2008

Osona i Ripollès demanen una connexió ferroviària d'altra freqüència entre les dues comarques

Servei ferroviari actual

Actualment, les comarques d'Osona i Ripollès estan connectades per ferrocarril a través de la línia Barcelona - Puigcerdà. En concret són 9 municipis a la comarca d'Osona: Sant Martí de Centelles, Centelles, Balenyà, Tona, Vic, Manlleu, Torelló i Borgonyà; i 4 més a la comarca del Ripollès: Ripoll, Campdevànol, Ribes de Freser i Planoles.

El servei ferroviari que s'ofereix per aquesta via és el tren Regional de RENFE que circula entre Barcelona i Puigcerdà i que té una freqüència de pas molt baixa: 24 trens al dia i 1 tren en hora punta. Només els municipis de Vic, Centelles, Sant Martí de Centelles i Balenyà estàn inclosos a l'àmbit d'inlfuència de Rodalies RENFE i, per tant, tenen un servei ferroviari amb una freqüència més alta.

Una demanda del territori

Per tal de millorar la connexió entre el Ripollès i Osona, els alcaldes de les poblacions per on passa el tren, i els presidents d'ambdós Consells Comarcals proposen l'establiment d'un servei ferroviari d'alta freqüència que connecti Centelles amb Ripoll. Amb aquest objectiu es va celebrar el passat mes de març una reunió amb el Departament de Política Territorial i Obres Públiques. En aquesta reunió, el DPTOP es va posicionar a favor d'aquest servei i es va comprometre a establir contactes amb Rodalies RENFE per a fer realitat aquesta proposta de servei.

Pla Territorial parcial de les Comarques Centrals

Aquest servei ferroviari d'alta freqüència, també anomenat 'metro' comarcal entre Osona i el Ripollès ja està previst en el Pla Territorial de les Comarques Centrals. En concret, aquest document fa la proposta del metro comarcal, però el condiciona a la realització de tot un seguit de millores en el tram de via entre Vic - Puigcerdà. Millores necessàries per a poder oferir un servei fiable i més ràpid, ja que les característiques actuals de la línia d'una sola via no permenten que els trens hi circulen amb una velocitata massa elevada, sobretot en el tram entre Ripoll i Puigcerdà on els trens no poden circular a més de 50 km/ h i en alguns trams, fins i tot a 20 km /h.

La mobilitat entre Osona i Ripollès

El corredor de mobilitat entre l'Osona i el Ripollès és força important tenint en compte la població d'ambdues comarques (26.500 al Ripollès i 147.000 a Osona): cada dia s'hi realitzen uns 950 desplaçaments dels quals fins a un 80 % es fa amb vehicle privat. A part de la línia de tren, l'eix principal de comunicació entre les dues comarques és la carretera C-17. Es tracta d'una carretera amb un volum de trànsit força intens, per exemple en el tram de Tona a Vic: 39.000 vehicles diaris, en el tram Vic - Borrissol: 32.000 vehicles diaris i en el tram Torelló - Ripoll: 16.000 vehicles diaris.

En referència a la C-17, està previst que properament s'iniciïn les obres de desdoblament d'aquesta carretera entre Vic i Ripoll la qual cosa provocarà restriccions de trànsit que afectaran la mobilitat entre Osona i Ripollès. Per aquest motiu, la proposta del metro comarcal entre ambdues comarques pren més importància, ja que permetria oferir una alternativa al vehicle privat en aquest corredor de mobilitat.