Última actualització 7/22/2009

El Bicing metropolità es licita aquest estiu

El sistema es posarà en funcionament el març de l’any 2010. En una primera fase s’instal•larà a 11 municipis amb un total de 269 estacions i 2.152

Aquest mes de juliol s’ha tret a concurs públic el nou sistema de bicicleta pública de l’àrea metropolitana de Barcelona, gestionat per l’Entitat Metropolitana del Transport. Les dues empreses que més possibilitats tenen per a obtenir el contracte són JCDecaux que, entre d’altres, explota el Veli’b de Paris i l’empresa Clear Channel que explota el Bicing de Barcelona.

Integració dels dos sistemes:

Un dels principals dubtes que es plantegen és si els dos sistemes de bicicleta pública, el de Barcelona i el metropolità estaran integrats. Segons l’EMT aquesta no és una condició necessària ja que això implicaria que l’empresa adjudicatària hauria de ser Clear Channel. El que si que s’especificarà és que en les zones frontereres entre Barcelona i els municipis veïns hi hagi facilitat per a fer el canvi de sistema. Així, les estacions situades en les zones frontereres hauran de situar-se pròximes a les estacions de Bicing ja existents.
Els usuaris podran utilitzar ambdós serveis amb la mateixa targeta, però, en cas que així ho vulguin fer, hauran de pagar la quota per cadascun d’ells, és a dir, que els sortirà el doble de car.

Característiques del sistema:

Segons les dades facilitades fins al moment les principals característiques del Bicing metropolità seran les següents:

Acords amb els municipis:

Al llarg dels darrers mesos la EMT ha anat tancant els acords amb els diferents municipis per tal de determinar l’aportació econòmica que farà cadascun d’ells, així com el nombre d’estacions i bicicletes que s’hi ubicaran.

Per exemple, a l'Hospitalet de Llobregat posarà en funcionament el Bicing a partir de 2010 amb 37 estacions a tots els barris de la ciutat i un total de 592 bicicletes. Segons l’acord amb l’EMT l'Ajuntament de L'Hospitalet haurà d'abonar 171.724 € anuals per cobrir la part proporcional del cost del Bicing.

Altres municipis que han establert ja acords amb l’EMT són el Prat de Llobregat, Viladecans, Castelldefels, Sant Feliu de Llobregat, Gavà o Sant Boi de Llobregat.

Necessitat de millora de les infraestructures ciclables:

La posada en funcionament del Bicing a Barcelona va portar una duplicació del nombre d’usuaris de la bicicleta. Aquest fet va fer palesa la necessitat de millorar la xarxa de carrils bici. D’ençà del 2006, que es va posar en funcionament el Bicing, l’Ajuntament de Barcelona ha hagut de crear nous carrils bici i millorar els existents, sobretot per reforçar-ne la seguretat viària i la continuïtat de la xarxa.

Veient l’exemple de Barcelona és previsible que la xarxa de carrils bici de les ciutats on arribarà el Bicing metropolità necessitin una millora. Segons un estudi realitzat per la mateixa EMT s’arriba a la conclusió que cal incrementar la xarxa ciclista en 170 quilòmetres per arribar a un total de 378.
En aquest sentit són diversos els municipis que han començat a planificar el desenvolupament, millora i ampliació de la seva xarxa ciclable: