Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 3/31/2016

Camí cap al cotxe auto-conduït

D'ençà que Google va presentar el seu cotxe auto-conduït, l'any 2012, la majoria de marques han començat a desenvolupar prototips de vehicles auto-conduïts

S'estima que l'any 2020 començaran a sortir els primers models de cotxer reals i completament autònoms

El cotxe auto-conduït pot aportar grans beneficis socials en aspectes com la seguretat viària, la millora de l'accessibilitat i la reducció de les necessitats d'aparcament

També existeixen importants reptes a tenir en compte com per exemple la possible pèrdua de llocs de treball en el sector del transport

El món de l'automoció està experimentant, des de ja fa alguns anys, un viratge cap a les tecnologies de conducció assistida. Si durant els anys 90 la indústria de l'automòbil es va centrar en dispositius de millora de la seguretat viària (ABS, ESP, Airbag, etc), a partir del segle XXI es van començar a introduir tecnologies d'assistència a la conducció com per exemple l'aparcament assistit, detecció automàtica d'objectes i frenada automàtica, control de sortida de la via, control d'acceleració, etc. 

Tot indica que aquesta serà la tendència que seguiran els vehicles en els propers anys, incrementant el grau d'autonomia dels vehicles, però, serà possible que algun dia els vehicles puguin conduir «sols»?

Veient el ritme amb que avança la tecnologia no seria estrany que aviat es presentin els primers vehicles que incorporin modes de conducció completament autònoma. 

 

L'aparició de Google Car, de la fantasia a la realitat

Que la indústria del motor ha apostat per la tecnologia de la conducció assistida es va fer evident quan Google, una empresa basada en la tecnologia de la informació, va donar un cop d'efecte al món del motor amb la presentació, l'any 2012, del Google Car, el primer cotxe que era capaç de conduir tot sol

Google va anunciar que havia desenvolupat un prototip de vehicle, equipat amb tecnologia punta, que era capaç de circular en un entorn real, sense cap intervenció necessària del conductor. Com a prova, l'empresa va anunciar que havia pogut realitzar 500.000 quilòmetres de conducció del vehicle sense registrar cap accidents de trànsit i durant els quals el conductor només havia hagut d'intervenir en ocasions puntuals, per evitar alguna possible incidència. 

Actualment, el prototip de cotxe auto-conduït de Google ja porta acumulats més de 2,3 M de quilòmetres de conducció autònoma.

El prototip del cotxe de Google tenia un cost de més de 75.000 dòlars, per la qual cosa tot feia pensar que encara hauria de passar un temps abans que es poguessin veure aquests vehicles en un entorn urbà real. Per sorpresa de tothom, l'empresa americana va presentar, només dos anys més tard, el 2014, un nou model de cotxe auto-conduït que ja es va anunciar com un model preparat per al «mercat».

Aquest nou model de vehicle té un disseny totalment innovador, pensat exclusivament per a utilitzar-lo a la ciutat. No disposa ni de volant ni de pedals ja que no es preveu que l’usuari el pugui conduir. Només disposa d’un botó d’arrencada i d’un botó d’aturada d’emergència. A part d’això l’usuari pot introduir la seva destinació i de tota la resta se n’ocupa el vehicle, el passatger només cal que es deixi portar. 

La velocitat màxima que pot assolir el cotxe és de 40 quilòmetres a l’hora, per tant, no és un vehicle pensat per a fer trajectes llargs per carretera sinó per trajectes curts en l’àmbit urbà. 

També és un vehicle pensat  perquè sigui respectuós amb el medi ambient i la qualitat ambiental de la ciutat, per això és completament elèctric i silenciós. 

Un dels temes que més s’ha treballat a Google és el tema de la seguretat viària, tant des del punta de vista de la seguretat dels passatgers del vehicle com de la seguretat dels vianants o ciclistes en un hipotètic cas d’atropellament. Per això s'ha dissenyat la carcassa exterior pensant en minimitzar la lesivitat dels atropellaments. El cotxe va equipat amb una lluna davantera de plàstic i la part frontal de vehicle està formada per una capa de 60cm d’espuma dura. 

 

Video promocional del nou prototip de Google Car

Amb aquest nou vehicle, Google té la intenció d'implantar un servei de vehicles autoconduïts de tal manera que els usuaris d'aquest servei els podrien utilitzar per als desplaçaments urbans. El plantejament comercial de Google, no és, per tant, el de poder arribar a vendre aquests vehicles sinó el de crear serveis de carsharing que puguin operar a l'entorn urbà. De moment, però, encara no es coneixen els detalls ni la ciutat que podria albergar aquest servei. 

 

Ningú vol perdre el fil

D'ençà que Google fa revolucionar la indústria de l'automòbil amb el seu vehicle auto-conduït, la gran majoria de fabricants de vehicles i també de països han fet importants passos per tal de no quedar-se despenjats en aquest sector. 

Sembla ser que tots els agents, fabricants i administracions públiques, han vist les grans possibilitats que pot tenir liderar el camí cap al cotxe auto-conduït i ja s'han fet alguns passos interessants. 

Des del punt de vista de la indústria, avui en dia ja són moltes les marques que han desenvolupat prototips de vehicles auto-conduïts. Sense anar més lluny, Volkwagen, Volvo, Nissan, Tesla, Ford, Honda, Mercedes, BMW, Audi, Delphi, ja han anunciat que treballen en els seus prototips. També empreses que no són fabricants s'han afegit a la cursa, així, hi podem trobar firmes com Apple o Uber, que també estan treballant en prototips de cotxes auto-conduïts. 

Però les empreses no són les úniques que han començat la cursa. També les administracions públiques han començat una autèntica cursa per tal d'adaptar el seu marc legislatiu i tecnològic amb la finalitat d'atraure tot el mercat creixent que pot generar la tecnologia dels vehicles auto-conduïts. 

Una de les primeres administracions a reaccionar va ser l'americana, concretament 4 estats (California, Nevada, Florida i Michigan) va adaptar les lleis de circulació per tal de permetre la circulació dels vehicles auto-conduïts amb finalitats de testeig. 

També a Estats Units, la companyia Pegasus Global Holdings està desenvolupant una ciutat fictícia, equivalent al tamany d'una ciutat d'uns 35.000 habitant i que es dedicarà exclusivament al testeig en entorn real urbà de tecnologies com els cotxes auto-conduïts, però també, d'altres tecnologies punteres com els drones.

A Europa, també s'han desenvolupat iniciatives a nivell públic per a fomentar la introducció dels cotxes auto-conduïts. Els països que més han avançat són Alemanya i Suècia, que ja han adaptat la seva legislació per a permetre la circulació dels vehicles auto-conduïts i d'altres països com Holanda, ja hi estan treballant. 

D'altres països han elaborat estratègies per a incorporar les vehicles auto-conduïts. És el cas, per exemple, del Regne Unit, on s'ha desenvolupat la guia The Pathway to Driveless Cars

D'altres experiències s'han centrat en analitzar les possibilitats d'incorporar la tecnologia de vehicles auto-conduïts als busos. És el cas, per exemple de Bèlgica, que està estudiant la possibilitat d'incorporar busos sense conductor en el trajecte de la capital belga fins a l'aeroport.

A Espanya, una de les primeres iniciatives que s'han dut a terme ha estat a Donostia, concretament al Parc Tecnològic del País Basc, on s'ha desenvolupat el primer vehicle auto-conduït i de baix cost de l'Estat. Es tracta d'un projecte interessant ja que redueix molt el cost dels vehicles al prescindir d'algunes de les tecnologies més cares que s'acostumen a utilitzar i només es fan servir tècniques de posicionament per satèl·lit i càmeres d'alta definició. 

Totes aquestes iniciatives fan pensar que durant els propers anys s'aniran veient un gran nombre de proves i projectes al voltant del cotxe auto-conduït. En el següent gràfic es pot veure l'evolució prevista de la penetració del cotxe auto-conduït:

Driverless evolution

 

Font: Driving towards driverless: a guide for government agencies 

 

 

Com pot millorar la mobilitat el cotxe auto-conduït?

Les possibilitats de millora de la mobilitat que pot aportar el vehicle auto-conduït depenen del model amb el qual s'introdueixi aquesta tecnologia. Si el model predominant és el d'anar cap a nous serveis de mobilitat tipus carsharing que redueixin la necessitat de disposar de vehicles propis, els beneficis del cotxe auto-conduït poden ser molt rellevants. 

Al contrari, si el model d'implantació del vehicle auto-conduït és el del vehicle privat en propietat, els efectes positius poden ser poc rellevants i, en alguns aspectes, fins i tot poden ser contraproduents. 

 

Seguretat viària:

Tot i que la primera impressió d’un cotxe auto-conduït és que podria ser un vehicle força insegur ja que es fa difícil pensar que pot reaccionar a la gran varietat de situacions que pot presentar la mobilitat a les grans ciutats, el fet és que les diferents proves que s’han fet han demostrat que el cotxe auto-conduït és extremadament segur. 

Cal tenir en compte que, en la majoria d'accidents de trànsit, el factor més rellevant en l'existència de l'accident és el factor humà. En el cas dels cotxes auto-conduïts el factor humà es minimitza molt, per tant les possibilitats de patir un accident de trànsit es redueixen també molt. 

 

Reducció de la contaminació atmosfèrica:

La reducció de la contaminació atmosfèrica pot ser una avantatge real si el model de desplegament del vehicle auto-conduït es basa en un model basat en els serveis i no el propietat del vehicle. 

És molt més factible implantar els vehicles nets i eficients en flotes de vehicles de serveis de carsharig, que no pas fomentar la renovació de la flota de vehicles privats. 

 

Aprofitament de l’espai públic:

En el cas de l'espai públic si el model de desplegament del cotxe auto-conduït s’orienta a un servei on els vehicles tipus carsharing, es pot reduir moltíssim la necessitat d'aparcament, amb el conseqüent alliberament d'espai públic que es podria destinar a altres usos de més interès social. 

Amb els sistemes basats en el servei i no en la propietat la necessitat de vehicle propi també es redueix i, amb ella, la necessitat d’aparcar el cotxe en algun lloc. 

 

Més mobilitat per a totes les persones:

Un avantatge inqüestionable que aporta el cotxe auto-conduït és l’increment de possibilitats de mobilitat a una part important de la població que actualment no poden desplaçar-se en cotxe prop, ja sigui perquè no tenen pernís de conduir, o bé perquè no tenen l'edat mínima o bé perquè les seves facultats físiques o mentals ja no li permeten fer-ho amb seguretat. 

Evidentment, existeixen diverses possibilitats de mobilitat per a les persones sense possibilitats de conduir un cotxe, com el transport públic, el taxi, el cotxe com a acompanyant. El cotxe auto-conduït s’afegeix a aquestes possibilitats i permet que les persones sense cotxe propi tinguin una mica més d’autonomia per a desplaçar-se. 

 

No tot són avantatges

Com és obvi la generalització dels vehicles auto-conduïts també pot portar efectes no desitjats i negatius per al conjunt de la societat. 

Alguns dels efectes que es podrien produir són els següents:

 

Pèrdua de llocs de treball:

Actualment hi ha una gran quantitat de llocs de treball vinculats directa o indirectament a la conducció de vehicles (taxi, conductors de bus, transport de mercaderies, etc.) A mesura que els cotxes auto-conduïts es vagin introduint al mercat, es poden anar perdent llocs de treball. 

Val a dir, però, que la penetració del vehicle auto-conduït no serà ràpida i que la pèrdua de llocs de treball es pot anar compensant per a una previsible creació de llocs de treball en nous sectors vinculats a la fabricació, manteniment i gestió dels cotxes auto-conduïts i dels serveis que se'n derivin. 

A tall d'exemple s'han realitzat alguns estudis per veure quin seria l'impacte que podria tenir sobre la flota de taxis d'una ciutat l'ús dels cotxes auto-conduïts

L’estudi analitza diverses situacions en ciutats molt diverses. Per exemple s’analitza per la ciutat de Manhattan, per la ciutat de Ann Arbor (114.000 hab. a Michigan) i per la ciutat de Babcock Ranch a Florida. 

Si agafem el cas de Manhattan, un cop analitzades les dades dels viatges que realitzen els taxis (mitjana de quilòmetres recorreguts, mitjana de passatgers transportats, etc) s’ha calculat quina flota de vehicles auto-conduïts podria oferir un servei similar i el cost que implicaria aquest servei. 

Els resultats per al cas de Manhattan són prou concluents:

 

 

Veient aquests resultats és obvi que la mobilitat autònoma ofereix grans possibilitats des del punt de vista de l’eficiència i la sostenibilitat, però també presenta un gran repte, què passa amb els 13.000 conductors de taxi? 

 

Increment del nombre de vehicles-quilòmetre:

Tot fa pensar que si la mobilitat en vehicle privat es torna més fàcil i accessible gràcies a aquesta vehicles, això pot originar un increment de mobilitat en vehicle privat. Val a dir que aquest increment es produiria de manera molt més eficient que l'actual model de mobilitat en vehicle privat, però no deixar de ser un efecte a tenir en compte de cara al futur. 

 

Expansió i dispersió urbana:

Lligat amb l'anterior punt, el fet de facilitar la mobilitat en vehicle privat, també pot provocar que s'incrementin les possibilitats que les famílies optin per comprar habitatges allunyats dels centres urbans, incrementant així la dispersió urbana i l'ocupació del territori. 

En els següents dos gràfics es mostren dos possibles escenaris d'implantació del cotxe auto-conduït. El primer escenari (Driverless Nightmare) considera que el model d'implantació del vehicle auto-conduït es basa en el vehicle en propietat i el segon escenari (Driverless utopia) considera que el model d'implantació del vehicle  auto-conduït es basa en serveis de tipus carsharing. 

Amb aquests dos escenaris es fa una previsió dels efectes que es poden produir en diferents àmbit referents a la mobilitat

 

 

Font: Driving towards driverless: a guide for government agencies 

 

 

Impacte sobre l'administració pública

Una altra qüestió que es pot plantejar en la progressiva implantació del vehicle aut-conduït és quin impacte pot tenir per a les administracions públiques i, especialment per a les administracions locals. 

L'evolució del vehicle auto-conduït per als propers anys té molts actors implicats. Sobretot dependrà de la capacitat d'investigació i innovació de les empreses implicades i d'una efectiva col·laboració del sector públic i privat en l'àmbit de la recercar. 

També hi tenen un paper rellevant les administracions estatals en facilitar un entorn legal propici per a implantació d'aquestes investigacions i innovacions. A mig termini també poden tenir un paper important les administracions gestores de les infraestructures viàries. Cal tenir en compte que la tecnologia del vehicle auto-conduït està pensada per funcionar en un entorn real, però també cal tenir en compte que aspectes com la senyalització horitzontal i vertical poden ser rellevants per a garantir un bon funcionament dels vehicles auto-conduïts. A mig termini les administracions gestores de les carreteres es poden veure obligades a reforçar el manteniment de les infraestructures seguint criteris per afavorir la circulació dels vehicles auto-conduïts. 

També es previsible que hi hagi una necessitat cada vegada més gran de disposar d'informació digital de qualitat i georeferenciada de l'espai públic, per tal de poder fer una representació el màxim de fidel al a realitat. 

Per últim, també l'administració local ha de començar a pensar quin serà el marc legal que s'anirà implantant, per tal de promoure que el vehicle auto-conduït penetri a la ciutat, però que ho faci a partir d'un model de mobilitat socialment acceptable i que promogui els valors de la mobilitat sostenible, eficient i respectuosa amb l'espai públic. 

 

 

Bibliografia:

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal