Última actualització 6/17/2008

Acord entre la Diputació de Barcelona i el Consell Comarcal del Maresme per elaborar camins escolars al Maresme

El Consell Comarcal del Maresme i el Servei de Vies Locals de la Diputació de Barcelona han signat un conveni de col·laboració per elaborar camins escolars en l’entorn dels centres educatius dels municipis de la comarca. De moment, l’estudi iniciat pel Servei de Vies Locals correspon al municipi de Teià, però s’espera que en els propers mesos s’aniran incorporant altres municipis de la comarca.

Antecedents, transport escolar

El Servei de Vies Locals de la Diputació de Barcelona està interessada millorar la seguretat viària, tant a les carreteres locals com a la xarxa viària dels municipis. Especialment important és la seguretat viària en els entorns escolars degut a la gran quantitat d’usuaris i de funcions que es produeixen a l’entorn escolar.

Així mateix, el Consell Comarcal del Maresme té les competències de transport escolar a la comarca, és a dir, facilitar el desplaçament gratuït de tots aquells alumnes que no puguin accedir a la seva escola pels propis mitjans. Per tal de garantir un accés segur als centres educatius s’ha de treballar, també, en l’entorn escolar, és a dir, en tots aquells carrers pels quals els nens i nenes accedeixen al centre.

El camí escolar, una activitat formativa

Els camins escolars són iniciatives que pretenen afavorir que els alumnes vagin a l’escola d’una manera autònoma i segura. És una iniciativa reconeguda en la Carta Europea dels Drets dels Vianants de la Comissió Europea. Un cop realitzat l’estudi del camí escolar, aquest es pot concretar en un ventall força ampli d’actuacions, depenen de cada centre escolar. Aquestes actuacions poden ser de caire urbanístic, orientades a augmentar la seguretat viària dels vianants, però també hi ha mesures de caire més social, com per exemple les activitats que es realitzin a l’escola per conscienciar, als pares i mares, professors i alumnes, de la necessitat d’accedir a l’escola en mitjans de transport sostenibles. La metodologia de treball també contempla la possibilitat que la pròpia escola participi i decideixi aquelles actuacions més importants a realitzar.

Finançament

Pel que fa al finançament, el conveni de col·laboració signat entre Diputació i Consell Comarcal també preveu la participació de la Diputació de Barcelona en un 75% del cost de l’estudi, mentre que l’altre 25% correspon a l’ajuntament.