Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 7/1/2014

El Govern francès paga a aquells treballadors que accedeixin al lloc de treball en bicicleta

Dinou empreses i 10.000 treballadors participen d'aquesta prova pilot que pretén incentivar l'ús de la bicicleta

Tots els treballadors que utilitzin aquest mitjà de transport rebran una compensació de 25 cèntims per quilòmetre

Aquesta mesura forma part d'un paquet de 25 mesures que ha aprovat el govern francès per a incentivar l'ús de la bicicleta en àmbit urbà

Quan es planteja la planificació de la mobilitat urbana sovint sorgeix el gran repte de quina manera es pot promoure un canvi modal dels mitjans de transport més contaminants, bàsicament la mobilitat en vehicle privat, cap a mitjans de transport alternatius com la bicicleta, el transport públic o anar a peu. 

Una de les línies d’actuació que s’acostuma a posar en funcionament són mesures que es coneixen com a mesures “push” o de dissuasió, és a dir, mesures que, en certa manera, dificulten o penalitzen la mobilitat en vehicle privat, en benefici d’altres mitjans de transport. Moltes d’aquestes mesures s’acaben implantant mitjançant algun tipus de mecanisme impositiu, per exemple, mesures com el peatge urbà, les taxes vinculades al vehicle privat, la gestió dels preus dels aparcaments públics en serien alguns exemples.

A l’altre banda de la balança hi trobem les mesures anomenades “pull” o d’atracció, que tenen com a finalitat atraure usuaris cap als mitjans de transport més sostenibles. En aquest tipus d’actuacions sovint s’implanten donant certes avantatges als modes de transport més sostenibles, per exemple creant zones de prioritat per a vianants, carrils bici, carrils bus, etc., però es fa més difícil que s’implantin mitjançant recompenses econòmiques a qui utilitza els mitjans de transport sostenibles. 

Malgrat tot si que hi ha iniciatives que intenten promoure uns hàbits de mobilitat més sostenibles mitjançant recompenses econòmiques. Aquest és el cas del que ha començat a aplicar el govern francès que premiarà als ciutadans que utilitzin la bicicleta per anar a treballar. 

 

10.000 treballadors es beneficiaran d’anar en bicicleta al treball

La mesura que ha impulsat el govern francès per a bonificar econòmicament als treballadors que accedeixin a la feina amb bicicleta és una mesura que funciona des del passat 2 de juny i que s’allargarà fins a l’1 de desembre d’aquest any 2014. Es tracta, doncs, d’una prova pilot a la qual s’han acollit 19 empreses i podrà beneficiar a uns 10.000 treballadors en total. 

Cada treballador d’aquestes empreses que accedeixi a la feina amb bicicleta rebrà una recompensa econòmica de 0,25€ per quilòmetre, fins a un màxim de 6 quilòmetres d’anada i 12 anada – tornada i un màxim de tres dies per setmana, és a dir, un total aproximat màxim al mes d’uns 40€.

Un dels arguments principals per a desenvolupar aquesta mesura és promoure l’ús de la bicicleta en l’àmbit urbà, però també corregir un tracte desigual que tenien els usuaris d’aquest mitjà de transport ja que no rebien cap tipus d’ajuda per al transport al lloc de treball, mentre que per als usuaris de transport públic i cotxe si que hi ha ajudes i compensacions. Aquest ha estat, també, l’argument que fa temps que utilitzen les associacions d’usuaris de la bicicleta a França per a demanar la posada en funcionament de la bonificació de la mobilitat amb bicicleta per anar al treball

En al prova pilot que s’ha impulsat, actualment hi ha un 2,6% de treballadors que es desplacen a la feina amb bicicleta i s’espera que amb la mesura aquest percentatge pugi fins al 3,9%. Després de la prova pilot també es farà una avaluació més realista dels impactes econòmics que aquesta hagi pogut tenir. En concret s’avaluaran quatre criteris per a definir el grau d’èxit de l’actuació:

 

 

Val a dir que aquesta acció s’emmarca dins d’un pla més global anomenat “Pla d’actions pour les mobilités actives (PAMA)” que conté 19 accions concretes i que té per objectiu promoure, tant la mobilitat a peu com amb bicicleta.  

La mesura de compensar als treballadors que utilitzen la bicicleta no és nova i ja hi ha d’altres països que ho han posat en pràctica, per exemple, al Regne Unit es paguen 0,15 € / km, a Holanda es paguen 0,19 € / km, a Bèlgica 0,22 € / km i a Àustria de 0,24 a 0,47 €  per quilòmetre. 

 

Un balanç socio-econòmic positiu

Per tal de posar en funcionament aquesta actuació el govern francès va realitzar un estudi previ  per avaluar-ne diferents aspectes. Un dels aspectes que més importants a tenir en compte és el balanç socio-econòmic de la mesura, és a dir, si la despesa extraordinària que això suposa per als fons públics es veu compensada d’alguna manera pel fet  que més gent utilitzi la bicicleta. 

Segons l’estudi, aquest balanç socio-econòmic és netament positiu si es tenen en compte totes les externalitats del transport. Així, suposant el cas més pessimista en que és l’administració pública qui es fa càrrec de cobrir el 100% de bonificacions per anar en bicicleta, la despesa total de fons públics seria d’uns 170 M€, bàsicament per a cobrir les bonificacions, i podria raportar uns beneficis o estalvis de 570 M€, gràcies sobretot a la millora de la salut pública i també per l’estalvi de les externalitats dels viatges que s’haurien fet en vehicle privat i que es faran en bicicleta. 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal