Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 3/18/2014

TMB comença a oferir un servei d'Open Data amb la informació de la xarxa de transports

En un moment on les Smart Cities estan en boca de tothom, sovint sentim parlar d'aplicacions mòbils i de tot tipus de projectes amb l'adjectiu Smart. Però perquè tot això sigui possible és imprescindible disposar de dades de qualitat que permeti desenvolupar serveis Smart a partir d’aquestes dades. 

En aquest sentit darrerament s’està generalitzant el que s’anomena OpenData o Dades Obertes, que és el concepte pel qual una organització posa a disposició de tothom  les dades d’interès públic que posseeix. De moment es tracta d’una tendència que s’està consolidant, sobretot,  entre les administracions públiques, per la seva pròpia característica de servei públic, però cada vegada més, diverses entitats públiques i privades estan posant part de les seves dades en format Open Data. 

Aquest és el cas de Transports Metropolitans de Barcelona que recentment ha creat un portal web on es publiquen dades de la xarxa de transport en format Open Data

En aquest portal s’hi poden trobar dades sobre la xarxa de transport de TMB, en concret la informació disponible és la següent:

 

Web services de Bus:

1. llista de les línies de bus
2. totes les línies de bus amb els recorreguts i les parades
3. horaris de totes les parades de totes les línies de bus
4. a partir d'una línia i un recorregut, informa de les parades del recorregut i els punts del recorregut entre cada una de les parades
5. a partir d'una línia, informa dels recorreguts i les parades
6. a partir d'una línia, informa dels recorreguts, les parades del recorregut i els punts del recorregut entre cada una de les parades
7. a partir d'unes coordenades en format UTM31 i un radi, informa de totes les parades de bus (tant de TMB com d'altres operadors) compreses dins el radi
8. a partir d'una línia, informa de les parades de la línia i els horaris per a cada parada
9. a partir d'una línia i una parada, informa dels horaris de la línia en aquella parada
10.a partir d'una línia i una parada, informa dels horaris de la línia dels dies que són vigília de festiu en aquella parada
11. a partir d'una línia i una parada, informa dels horaris de la línia dels dissabtes en aquella parada
12. a partir d'una línia i una parada, informa dels horaris de la línia dels dies feiners en aquella parada
13. a partir d'una línia i una parada, informa dels horaris de la línia en aquella parada

 

Web services d'iBus:

1. a partir d'una parada, informa del temps de pas de tots els busos que passen per la parada
2. a partir d'una parada i una línia, informa del temps de pas del bus d’aquella línia que passa per aquella parada

 

Web services de Metro

1. llista de les línies de metro
2. llista de les línies i les estacions de metro
3. estacions d’una determinada línia
4. informació d’una parada determinada
5. informació d’un accés determinat
6. a partir d'unes coordenades en format UTM31 i un radi, informa de totes les parades de metro (tant de TMB com d’altres operadors) compreses en aquest radi

 

Web services de Vull anar:

A partir de les coordenades d'origen i destinació en format UTM o WGS84, informa de la ruta.

 

Perquè Open Data

Quan pensem en les dades, en la informació en general, sovint pensem que és el bé més preuat de qualsevol organització. Ja ho diu el refrany, “informació és poder”. En general, la política de gestió de la informació i dades de moltes institucions, tant públiques com privades, ha estat d’intentar mantenir un cert control i privacitat de la informació, per tal de mantenir un monopoli sobre el seu ús. Aquesta estratègia té la seva lògica quan estem parlant de dades confidencials per a l’institució, però quan parlem de dades d’interès general, l’estratègia de la privacitat és més qüestionable. 

Precisament seguint la voluntat de major transparència i major vocació de servei públic, a principis dels anys 2000 es va començar a parlar de l’Open Data. La idea, com ja s’ha comentat anteriorment, és que aquella informació que tingui interès públic pugui ser accessible i reutilitzable sense cap restricció. 

Aparentment podria semblar que per les empreses o institucions propietàries de la informació això representa una pèrdua de valor ja que es perd el monopoli sobre la pròpia informació. A la pràctica, però, les institucions que opten per aquesta estratègia estan guanyant mercat i rellevància, precisament perquè incrementen el nombre de potencial d’usuaris de les seves dades. 

Una altra avantatge de publicar les dades en format Open Data és que aquestes passen a estar disponibles per a la comunitat de desenvolupadors de serveis d’informació, amb la qual cosa es promou que sorgeixin un gran nombre de serveis i aplicacions vinculats a les dades de la companyia, incrementant, així, la seva quota d’usuaris, encara que sigui de manera indirecta a través d’aplicacions de tercers. 

Una altra característica que diferencia l’Open Data d’altres tipus de fonts de dades és que aquestes dades s’han d’oferir en un format que permeti que siguin fàcilment utilitzables per a tercers en tot el seu potencial de computació. Per exemple, de res serveix oferir la xarxa de transports de Barcelona en un format gràfic, com per exemple en una imatge, ja que només se’n permet la consulta. La gran potència de l’Open Data rau, precisament, en que les dades es poden utilitzar per a generar nous serveis, és a dir, que són dades fàcilment integrables en sistemes d’informació de tercer. 

 

Altres serveis de mobilitat en Open Data

TMB no és pas l’única institució del sector de la mobilitat que ha posat en format Open Data les seves dades. Altres, principalment de l’administració pública, també ho han fet, aquí us en presentem alguns exemples:

 

 

Una recomanació de la UITP

El passat mes de febrer es va realitzar el congrés internacional IT-Trans 2014, un dels esdeveniments més importants en l’àmbit de la tecnologia i el transport públic, organitzat per la UITP. 

Una de les sessions d’aquest congrés es va dedicar exclusivament a l’Open Data en el transport públic. Algunes de les claus es poden conèixer en el següent enllaç

Un dels exemples que es posa com a bona pràctica en el cas d’ús d’Open Data és Transport for London (TfL). En aquest cas, es destaquen els beneficis de l’Open Data pels següents motius: 

Algunes dades de l’Open Data de TfL mostren l’aposta decidia que ha fet la companyia en aquest aspecte:

Open Data, punt de partida de les Smart Cities

Avui en dia, l’adjectiu de moda és Smart. Qualsevol actuació que es vulgui posar l’etiqueta d’innovadora ha de portar l’adjectiu Smart si no vol semblar antiquada o poc glamourosa. Ara bé, l’adjectiu Smart, a part d’estar de moda, també acostuma a ser car. Són moltes les ciutats que estan impulsant actuacions innovadores d’aplicació de les tecnologies de la comunicació a l’espai urbà i que permeten millorar l’eficiència en la gestió de la ciutat i millorar també, l’atenció al ciutadà. 

Moltes d’aquestes actuacions innovadores es basen en la implantació de tecnologies de sensors, que ofereixen resultats espectaculars i molt vistosos. En l’àmbit de la mobilitat, probablement el paradigma d’aquesta tecnologia són els sensors que permeten trobar places d’aparcament lliures. Ara bé, totes aquestes tecnologies són difícils d’implantar a gran escala degut al seu cost actual. Sense anar més lluny, la ciutat de Niça va implantar recentment un sistema de sensors per a facilitar trobar lloc d’aparcament que va suposar una inversió de 13 milions d’euros. 

Sens dubte la tecnologia dels sensors s’anirà desenvolupament més, s’aniran reduint els costos d’implantació i s’aniran aplicant economies d’escala que permetran una implantació definitiva a mig termini, però a curt termini encara són poques les administracions amb prou capacitat inversora per a dur a terme projectes Smart a gran escala. 

Un bon principi per a una futura ciutat Smart és, precisament, plantar els fonaments de la societat Smart, és a dir, la informació. La creació de sistemes de dades oberts, que permetin la participació de tota la comunitat de desenvolupadors i creadors de serveis permet generar eines de molt valor afegit sobre les dades actuals, sense necessitat de grans inversions per part de l’administració, que només s’ha de responsabilitzar del manteniment de les dades. L’Open Data és una bona manera de generar un cercle virtuós al voltant de la informació on, tant el productor de les dades (administració), com el generador dels serveis sobre aquestes dades (desenvolupadors), com els consumidors finals (ciutadans) hi surten guanyant.  

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal