Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 1/22/2014

Es presenta una aplicació per a mòbil que permet gestionar el bus a peu

L’aplicació és iniciativa sorgeix de la iniciativa d’un grup de participants d’un camí escolar de Córdoba

Un dels reptes del bus a peu és aconseguir tant nens participants com voluntaris, per això l’aplicació també permet iniciar campanyes de difusió entre la comunitat del centre educatiu

Són molts els ajuntaments que en els darrers anys estan impulsant projectes de camins escolars als centres educatius dels seus municipis. Els camins escolars són projectes molt transversals que treballen en àmbits com la seguretat viària, l’urbanisme, la mobilitat sostenible i l’educació.

Els camins escolars també són projectes que, a diferència d’altres plans i estudis de mobilitat, requereixen de la participació i la implicació de tota la comunitat educativa, tant de l’alumnat, professorat i famílies. 

Dins de les actuacions que s’acostumen a impulsar en el marc dels camins escolars hi trobem els anomenats “bus a peu”, terme traduït del concepte original en anglès walking bus i que  també s’anomena pedibus. 

El bus a peu consisteix en l’organització d’un grup de nens acompanyats per alguns adults que permeten portar els nens a l’escola a peu o en bicicleta de manera segura. 

Normalment els busos a peu s’organitzen en base al voluntariat d’alguns pares i mares que s’encarreguen d’organitzar el grup i anar recollint els infants que s’afegeixen al bus a peu a través d’un itinerari prefixat. 

En certa manera es tracta d’una activitat amb una certa complexitat ja que cal una bona coordinació entre tots els pares i mares voluntaris per tal de repartir-se els dies i horaris en que han de  participar al bus a peu. També cal una bona organització per tal de complir uns horaris i recorreguts prefixats. A més a més no cal oblidar que els pares que deixen els seus nens al bus a peu també agraeixen saber si els seus fills ha arribat sense problemes a l’escola. 

Per tal de donar resposta a aquesta complexitat, un grup de persones vinculades a un camí escolar de Córdoba van decidir impulsar una iniciativa anomenada Trazeo, per tal de desenvoulpar una aplicació per a telèfons mòbils que facilités totes aquestes tasques de gestió del bus a peu a més que contribuís a dotar de qualitat el servei i a fomentar-ne la difusió entre la comunitat educativa. 

 

Que fa l’aplicació Trazeo?

L’aplicació creada per l’equip de Trazeo permet als participants d’un bus a peu dur a terme les següents tasques:

 

 

 

 

 

Avaluació dels busos a peu

Tot i que el bus a peu és una actuació força estesa i que ja s’ha dut a terme en molts municipis i centres educatius, també és cert que sovint es parteix d’un escenari inicial òptim en que es disposa d’un grup de pares i mares que s’encarreguen de dur a terme el projecte, però que, al cap d’uns anys la iniciativa perd força i en molts casos acaba per a extingir-se. 

Val a dir que actualment existeix poca documentació per tal de poder avaluar a mig i llarg termini quin és l’impacte i viabilitat dels busos a peu. Són diversos els municipis catalans que han impulsat aquesta iniciativa, però no existeixen estudis que n’hagin fet un seguiment. En la majoria de casos en que s’implanta aquesta mesura se’n fa ressò en el moment de la posada en funcionament però no se’n fa un seguiment dels anys posteriors. 

És el els països anglosaxons, on ja fa temps que es van començar a impulsar projectes de bus a peu (walking bus) on trobem estudis que n’analitzen l’impacte, percepció i viabilitat. 

Un d’aquests estudis és el  Walking buses in Hertfordshire: impacts and lessons

Aquest estudi, realitzat per la University College London, va analitzar un conjunt de busos a peu que es van impulsar en aquest comtat situat al nord de Londres.  

Un dels aspectes que constata l’estudi és que el nombre de busos a peu va créixer ràpidament entre l’any 1998 amb un sol bus a peu fins a 66 busos a peu que hi havia quatre anys després (2002). Tot i això, l’any següent es va passar dels 66 al 22 busos a peu, cosa que va evidenciar diverses circumstàncies que havien provocat aquesta davallada. 

En aquest sentit l’estudi mostra que el principal motiu pel qual els busos a peu van deixat de funcionar no és que no complissin els seus objectius sinó que, principalment havien deixat de funcionar per la manca de continuïtat en els voluntaris o bé per la manca de nens inscrits al bus a peu. En molts casos el bus a peu depèn d’un grup de pares i mares que se n’encarreguen i quan els fills d’aquest grup finalitzen l’etapa escolar el bus a peu queda orfe de voluntaris. 

En aquest sentit l’estudi posa de manifest un dels aspectes claus per a poder fer viable un bus a peu a mig termini i és la capacitat de generar una entrada permanent, tant de voluntaris com de nens que utilitzin el bus a peu. 

En aquest sentit l’estudi també realitza una sèrie de recomanacions per tal de contribuir al manteniment dels busos a peu a mig i llarg termini:

 

 

 

Alguns exemples d’arreu del món

Pedibus a Torino:

 

 

Seatlle:

 

Estats Units:


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal