Última actualització 4/14/2010

L’Ajuntament de Sant Feliu presenta el projecte d’ordenació de l’espai públic alliberat pel soterrament de les vies

El Ministeri de Foment va presentar a informació pública el projecte i es preveu que les obres puguin començar el proper any 2010 i finalitzar-se durant l'any 2013.

Projecte d’ordenació de l’espai públic

Amb el soterrament de la via del tren es guanyaran uns 52.000 metres quadrats d'espai, que seran destinats, en part, a habitatge. En concret es preveu construir uns 660 habitatges, dels quals, un 40% seran de protecció oficial.

Així mateix, l'espai alliberat permetrà crear un eix viari troncal d’uns 40 metres d’amplada que servirà per reordenar radicalment el trànsit i la mobilitat de tota la ciutat. Un dels objectiu del projecte presentat és promoure els mitjans de transport públic, així, el Trambaix passarà per la nova avinguda, on hi haurà dues noves estacions. La nova avinguda també permetrà el trànsit de vehicles i permetrà connectar diferents carrers de la ciutat i millorar l’accessibilitat dels equipaments propers.

També es construiran dos nous aparcaments públics a la plaça de l’Estació i a la zona esportiva de la Rambla.

Es preveu que les obres d’urbanització de la nova avinguda comencin l’any 2013, quan ja s’hagin enllistit les obres del soterrament, que s’allargaran des del 2011 fins al 2013.

Imatge virtual del projecte d'urbanització del soterrament de le vies del tren a Sant Feliu de Llobregat

Pla de mobilitat urbana

Paral•lelament al projecte de soterrament de les vies, l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat i la Diputació de Barcelona ja treballen en el Pla de mobilitat del municipi que servirà per a definir el model de mobilitat de la ciutat un cop s'hagin eliminat la barrera ferroviària i que servirà per a transformar, no només l’entorn de l’actual via ferroviària sinó el conjunt de mobilitat de la ciutat.

Procés de participació ciutadana

Per tal de comptar amb l’opinió dels ciutadans i ciutadanes de Sant Feliu, l’Ajuntament ha iniciat un procés de participació ciutadana. Per facilitar que tothom pugui fer les aportacions que li semblin necessàries el consistori ha fet arribar a totes les famílies un document explicatiu del projecte així com un qüestionari amb aquells aspectes sobre els que es demana l’opinió a la ciutadania: mobilitat, equipaments, habitatge i aparcament.

Conveni entre Ministeri de Foment, Generalitat de Catalunya i Ajuntament

El projecte de soterrament de les vies del tren a Sant Feliu de Llobregat és una històrica reclamació que fa més de 25 anys que dura i és també un dels temes prioritaris per part del govern municipal. De fet, des de l'any 2005 existeix un acord entre el Ministeri de Foment, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Sant Feliu per a dur a terme el projecte de soterrament, que es calcula que costarà uns 100 milions d'euros.

En el conveni que es va signar entre les tres entitats a finals del 2005, el Ministeri de Foment es comprometia a fer-se càrrec del 50% del cost de l'actuació, la Generalitat n'assumia un 30 % i l'Ajuntament el 20 % restant. En aquest sentit el passat mes de febrer es va fer un pas de gegant per al futur soterrament ja que el Ministeri de Foment va treure a informació pública el projecte. Es preveu el soterrament d'aproximadament 3 quilòmetres de via amb un cost de 97 M€. Si tot segueix el seu curs normal les obres haurien de començar a principis de 2011 d'estar finalitzades al 2013.

Problemes de mobilitat i de seguretat

El traçat de la línia R3 i R4 de Rodalies de Barcelona, al seu pas per Sant Feliu de Llobregat, travessa una bona part del nucli urbà, dividint la ciutat en dos. Aquest fet comporta importants problemes per a gestionar la mobilitat i el trànsit de la vila i, sobretot, suposa un risc per als vianants que han de travessar els passos a nivell. Segons les dades, durant els últims 20 anys han mort 22 persones a causa dels atropellaments en els passos a nivell del municipi.

Plànol via del tren
Imatge que mostra la divisió que suposa la via del tren a Sant Feliu de Llobregat

Videos:

Vídeo emès al TN comarques de TV3 el dia 26 de febrer de 2006