Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 5/23/2013

Barcelona estrena un nou sistema de motos elèctriques de lloguer de curta durada

Actualment el sistema es troba en fase de prova pilot amb 50 motos a la ciutat de Barcelona però s’espera anar-lo incrementant fins a arribar a les 500 motos

 

Aquest mes de maig s’ha inaugurat un nou servei de mobilitat a la ciutat de Barcelona que és pioner arreu del món. Es tracta del MOTIT, un servei de lloguer de curta de durada de motos elèctriques. L’acte d’inauguració del servei es va realitzar el passat 8 de maig i va comptar amb la presència de l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias. 

Aquest nou servei de mobilitat elèctrica s’ha dut a terme gràcies a la iniciativa de diverses empreses i institucions. Per una banda l’empresa Going Green, especialitzada en vehicles elèctrics, és l’encarregada del funcionament del sistema i de les motos elèctriques. Per tal de tirar endavant la iniciativa l’empresa ha comptat amb el suport de la Fundació Creafutur, especialitzada en el llançament de noves iniciatives empresarials i que està promoguda per la Generalitat de Catalunya i ESADE. L’Ajuntament de Barcelona també ha recolzat el projecte i li ha donat suport per tal que s’implanti i es desenvolupi a la ciutat de Barcelona. Es tracta d’una iniciativa més de la capital catalana per tal de convertir-se en una de les ciutats referents a tot el món en matèria de mobilitat elèctrica. De fet, el proper mes de novembre Barcelona serà la seu del Electric Vehicle Symposium 2013, un dels events mundials de referència en mobilitat elèctrica. 

 

 

Com funciona MOTIT: una combinació de tecnologia mòbil i vehicle elèctric

El sistema de lloguer de motos elèctriques, el MOTIT, és un sistema de lloguer compartit, similar al Bicing, però que incorpora una major flexibilitat gràcies a l’ús dels smartphones. 

La principal diferència entre el Bicing i el MOTIT és que el segon no disposa d’estacions fixes on recollir o tornar les motos sinó que aquestes es troben repartides per la ciutat. Quan un usuari vol realitzar un trajecte amb el MOTIT accedeix a l’aplicació mòbil a través del seu smartphone i reserva la moto que es troba més propera a la seva ubicació actual. L’empresa garanteix que sempre hi haurà una moto a menys de 250 metres de la posició de l’usuari, dins de l’àmbit territorial on es presta el servei. 

Un cop localitzada la moto més propera l’usuari en realitza una reserva, almenys amb 10 minuts d’antelació. Per tal de poder utilitzar la moto, el sistema demanarà a l’usuari que especifiqui si vol utilitzar la moto per temps o per distància. En el cas que demani d’utilitzar-la per distància se li demanarà que especifiqui la zona de destí prevista per al trajecte. Finalment l’usuari podrà posar en funcionament la moto, també a través del telèfon intel•ligent, ja que l’aplicació es comunica directament amb la moto per a engegar-la. 

Un cop finalitzat el trajecte l’usuari pot aparcar la moto a qualsevol lloc d’aparcament legal de la via pública dins de la zona de destí especificada i tot seguit apagar el vehicle, també amb el telèfon mòbil. Si tot està correcte es procedirà a fer el cobrament del trajecte al compte corrent de l’usuari. En cas que la moto es deixi en una zona diferent de la que s’havia especificat o fora de l’àmbit de prestació del servei, l’usuari podria rebre alguna sanció econòmica. 

 

Autonomia de les motos i recàrrega

Com que el sistema es presta amb motos elèctriques cal tenir en compte que aquestes tenen una autonomia limitada, d’uns 40 a 60 quilòmetres i requereixen d’una recàrrega periòdica. L’empresa garanteix que totes les motos disponibles al servei es troben amb un nivell de càrrega de la bateria suficient per tal de poder fer els trajectes normals dins de la ciutat. 

Quan es detecti que una moto comença a estar baixa de càrrega s’informarà als usuaris que cal carregar-la i s’oferiran incentius basats en una reducció del preu del trajecte perquè siguin els propis usuaris qui s’encarreguin de portar la moto en un dels punts de recàrrega que ja hi ha a la ciutat de Barcelona. 

 

L’ús del casc

Al tractar-se de motocicletes homologades com a tals, els usuaris que vulguin utilitzar aquest servei hauran de dur el respectiu casc. Un usuari podrà utilitzar el seu propi casc o bé fer servir el casc que incorporaran tots els vehicles. 

 

Tarifes flexibles en funció de les necessitats dels usuaris

Els promotors del servei volen que el MOTIT pugui ser utilitzat per un gran nombre de perfils d’usuari diferents, per això s’ha dissenyat tot un ventall de tarifes i preus adaptables a les necessitats de cada perfil d’usuari. 

El servei standard, pensat per a usuaris de la ciutat que puguin utilitzar el MOTIT de manera freqüent té una quota d’inscripció de 29€ i un cost de 0,55 € / km si es tarifica per distància o bé 6€ / h si es tarifica per temps. 

Els usuaris que vulguin fer-ne un ús més intensiu podeu utilitzar les tarifes Premium que tenen un cost fix d’11€ per trimestre i un cost per trajecte de 0,45 €/h per trajectes per distància o 5 €/h per trajectes per temps. 

A part dels usuaris habituals el servei també vol permetre el seu ús als usuaris esporàdics, així es podran utilitzar les motos sense necessitat de donar-se d’alta al servei. En aquest cas les tarifes són de 7 €/h. 

Un dels col•lectius als que es vol arribar són els nombrosos turistes que cada any visiten Barcelona. Per això el servei també té una tarifa de ruta turística que per una quantitat tancada (entre 15€ i 21€ depenent de si es tracta d’usuaris Premium, standard o esporàdics) permet fer un itinerari fixat per la ciutat visitant els principals monuments i punts d’interès turístic i, a més a més, s’incorpora una audioguia per informar-se dels punts que es visiten. 

Per últim el sistema de tarifes també té en compte les persones que vulguin realitzar un trajecte de manera periòdica. Per exemple es pot reservar una moto per fer trajectes quotidians com anar i tornar de la feina. En aquest cas les tarifes oscil•len entre els 7€ i els 54€ depenent del nombre de viatges fixes que es reservin.

 

El mes de maig en fase inicial de proves

De moment, durant el mes de maig el servei ha estat funcionant amb una prova pilot amb pocs vehicles i usuaris. També en aquesta primera fase s’han limitat les zones on es poden recollir o deixar les motos. Actualment existeixen 7 zones on es presta el servei MOTIT. De moment s’ha posat en funcionament el servei amb 50 motos. Els impulsors del servei esperen poder incrementar l’àmbit territorial de prestació del servei a tota la ciutat a partir del juny i incrementar el nombre de motos fins a 500. S’espera que cada moto sigui utilitzada, de mitjana, unes 8 vegades al dia. 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal