Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 3/15/2013

Els usuaris dels busos de l'AMB ja poden conèixer el temps d'espera a través dels seus telèfons mòbils

El servei permetrà conèixer el temps de pas de les 102 línies de transport de l’AMB amb més de 4.500 parades

 

L'Àrea Metropolitana de Barcelona ha presentat una aplicació, anomenada AMBtempsbus, que es pot consultar a través d’Internet i de telèfons mòbils i que permet conèixer el temps d’espera a totes les parades de bus de les línies de transport públic de l’AMB. 

Fins ara, un 10% de les parades (450 de 4.500), comptaven amb pannells informatius que informaven dels temps de pas de cada línia. Amb la posada en funcionament d’aquest sistema qualsevol persona amb un telèfon mòbil amb connexió a Internet podrà conèixer en quin moment passarà el següent bus. Com que l’aplicació també es pot consultar per Internet, els usuaris podran planificar millor els seus desplaçaments, dirigint-se a la parada  en el moment precís en que ha de passar el següent bus. 

Val a dir que actualment el sistema de transport públic gestionat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona engloba 102 línies amb 600 busos circulant i un total de 4.500 parades de bus. A més a més es dóna servei a 18 municipis del voltant de Barcelona. 

El públic potencial d’aquesta aplicació també és molt ampli ja que durant l’any 2012 les línies de transport públic de l’AMB van transportar 241 milions de passatgers. 

 

Funcionament senzill i intuïtiu

Des del punt de vista de l’usuari el funcionament del sistema és molt senzill. Totes les parades estan equipades amb un codi numèric que és molt visible per als viatgers. L’usuari només cal que introdueixi aquest codi numèric a l’aplicació AMBtempsbus i en pocs segons es mostren els temps de pas previstos per totes les línies de bus que passen per la parada en qüestió. 

Per tal de poder oferir aquest servei tots els busos de les línies de l’AMB van equipats amb equips GPS que indiquen de manera contínua  la seva posició. Amb aquest informació un sistema de planificació de rutes pot calcular el temps de pas previst per cada línia de bus. 

 

Reportatge de Gavà TV de l’11 de febrer de 2013

 

Seguint els passos de TMB

De la mateixa manera que l’AMB ha posat en funcionament l’AMBTempsbus, TMB també és una operadora de bus que fa temps que està fent una important aposta per les tecnologies per a millora la informació a l’usuari. Per exemple, l’any 2006 es va posar en funcionament un sistema pioner per a conèixer el temps d’espera a cada parada anomenat iBus i que, en un principi va començar a funcionar mitjançant missatges de text. Posterior el sistema s’ha actualitzat a les noves tecnologies per a telèfons mòbils. 

A més a més, des de l’any 2010 també funciona una aplicació anomenada TMBVirtual que utilitza la tecnologia de la realitat augmentada. Aquesta tecnologia es basa en combinar les imatges reals que l’usuari pot veure a través de la càmara de vídeo del seu telèfon mòbil amb informació que es sobreposa a la imatge. Així, per exemple, mentre l’usuari observa el carrer a través de la càmara del mòbil, pot veure indicacions que li permeten trobar la parada de bus més propera o rebre indicacions per accedir als punts d’interès més propers. 

Altres municipis de la província també incorporen sistemes d’alerta de temps d’espera a les parades de bus. Per exemple, Mataró Bus té un sistema similar a l’iBus que via missatges de text permet informar a l’usuari del temps d’espera en cada parada. 

 

Tant important és informar del temps d’espera?

El sentit comú ens permet pensar que aquell temps que hem d’esperar el bus sense tenir cap mena de referència del que ha de trigar a venir és un temps que es fa molt més llarg. El mateix que ens diu el sentit comú també ens ho diu la ciència. Diversos estudis s’han dut a terme per a analitzar l’impacte del temps d’espera en la percepció dels usuaris i tots han comprovat que la percepció del temps d’espera és més elevada si no es té cap mena d’informació sobre el que pot trigar a venir el bus. 

Un estudi realitzat al sistema de transport públic de Washington que també compta amb un sistema d’informació en temps real via dispositius mòbils va permetre veure quina era la percepció del temps d’espera dels usuaris que no utilitzaven aquest servei i dels que si que ho feien. Alguns dels principals resultats d’aquest estudi van ser:

 

 

Tenint en compte que un dels aspecte que més valoren els usuaris del transport públic és la fiabilitat dels horaris, el fet de mantenir un bon sistema d’informació en temps real als usuaris és un aspecte clau per a la percepció global de la qualitat del sistema. 

 

El futur del transport públic passa per les tecnologies de la informació

El fenomen de la mobilitat és un fenomen complex i que reflecteix l’estil de vida de la societat. L’evolució de la mobilitat en les darreres dècades ens està mostrant que cada vegada es realitzen viatges més llargs, més variables, més heterogenis i que, per tant, són més difícils d’integrar en un sistema de transport públic convencional que pot donar resposta a pautes de mobilitat més rígides i previsibles. Dit d’una altra manera, el ciutadà demana cada dia més flexibilitat i llibertat en els seus moviments: poder anar allà on vulgui amb un temps i un cost raonables. 

Per donar resposta a aquesta flexibilitat des de la perspectiva d’un model de mobilitat sostenible, és a dir, que no es basi exclusivament amb el cotxe, cal tenir en compte, no només el transport públic, sinó el conjunt de modes de transport i el conjunt de serveis  de tal manera que l’usuari pugui triar el que més convenient li sigui en cada moment i ho pugui de manera senzilla i amb costos raonables. 

En aquesta necessitat d’integrar tots els sistemes de transport i tots els serveis hi ha de jugar un paper clau les tecnologies de la informació i la comunicació, sobretot ara que gràcies als dispositius mòbils i a la geolocalització les possibilitats d’informació a l’usuari són enormes. 

Actualment la majoria de serveis de mobilitat ja donen informació de gran qualitat a través de dispositius però encara costa trobar un sistema que agrupi tota aquesta informació en una única plataforma i que li permeti a l’usuari triar la millor opció de mobilitat. Aquest és un dels reptes que actualment s’està treballant, tant des de les empreses de serveis de transport com des de l’administració pública i s’està fent gràcies a la capacitat de la tecnologia d’intercanviar informació i processar-la per oferir nous serveis de valor afegit per als usuaris. 

Un altre aspecte que és necessari per fer possible aquesta integració de serveis és el sistema d’accés i pagament als serveis. La integració tarifària del transport públic està suposant una gran avenç de cara a l’usuari i allà on s’aplica es tradueix quasi immediatament en un augment de viatgers. Tot i això encara queda molt de camí a recórrer per veure serveis globals de mobilitat que integrin tots els mitjans de transport, no només de transport públic sinó d’altres serveis com per exemple el carsharing (per anar allà no el transport públic no arriba), de bicicleta pública, etc. 

La tecnologia mòbil, ja permet fer aquesta integració de serveis, utilitzant el telèfon mòbil com a dispositiu d’identificació i de pagament, només falta la voluntat política de fer-ho i, és clar, una inversió econòmica inicial en la tecnologia. En aquest sentit la Generalitat de Catalunya té previst implantar un títol únic de transport públic, anomenat T-mobilitat que començaria a treballar en aquesta línia d’integrar serveis en un únic mecanisme d’accés i pagament. 

Aquests són alguns dels aspectes en els que les tecnologies de la informació poden millorar la interacció dels usuaris amb el sistema de transport públic, però l’ús de les tecnologies pot anar molt més enllà i esdevé una eina essencial en la totalitat d’aspectes que cal tenir en compte en la gestió del transport públic. En el següent vídeo del projecte europeu European Bus System of the Future es mostren algunes de les aplicacions que pot tenir la tecnologia en la planificació i gestió del transport públic. 

 

Vídeo resum del projecte europeu European Bus System of the Future, projecte que va analitzar les possibilitats d’aplicació de les tecnologies de la informació per a millorar el servei de transport públic en bus. 

 

 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal