Última actualització 1/25/2013

Es presenta el Pla de mobilitat de Castellar del Vallès

Castellar del Vallès ja disposa del document definitiu del pla de mobilitat urbana. Aquest treball, elaborat amb la col·laboració tècnica i econòmica de la Diputació de Barcelona, a través de l'Àrea de Territori i Sostenibilitat, es va lliurar el passat 25 de gener per part del diputat d'Infraestructures, Urbanisme i Habitatge de la Diputació, Alberto Villagrasa, a l'alcalde, Ignasi Giménez.

El Pla de Mobilitat Urbana (PMU)

L'elaboració del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) de Castellar del Vallès, un instrument que serveix per reordenar i planificar la mobilitat local, ha tingut un cost de 40.263,60 €, el 65% del qual ha estat assumit per la Diputació de Barcelona.

El pla de mobilitat de Castellar del Vallès té com a objectiu principal potenciar la mobilitat sostenible i segura, i complir amb la legislació vigent en aquesta matèria. Conté la diagnosi tècnica del sistema de mobilitat; la caracterització del sistema de mobilitat actual i futur, especialment a les noves àrees de creixement previstes en el POUM, i la formulació d'un programa d'actuacions amb les fases d'implementació i costos.

Entre les principals actuacions que proposa l'estudi es troba la d'incrementar en un 37% el nombre de carrers de prioritat per als vianants, que actuen com a pols de dinamització social i comercial. També, l'eixamplament de més de 10.000 metres de voreres o creació i millora de passos de vianants, fent-los tots accessibles -actualment ho són un 56%-.

Altres propostes rellevants són la creació d'aparcaments i d'una xarxa contínua per a bicicletes, que passaria de 13 a 35 km; també, la millora del transport públic i de la fluïdesa de la xarxa viària, convertint alguns carrers a sentit únic i millorant l'eix de la Ronda Tolosa i la Ronda Llevant. Aquestes dues darreres actuacions ja han estat executades.

A part de les actuacions que depenen de l'Ajuntament, el PMU també fa incís en les actuacions que depenen d'altres administracions i que tenen una gran importància per al municipi, com per exemple el desdoblament de la B-124, la connexió de la B-124 a la ronda Nord de Sabadelli l'arribada del tren (FGC) a Castellar.

Per tal de consensuar amb la ciutadania les actuacions recollides en el pla de mobilitat, l'Ajuntament va dur a terme un procés participatiu que va servir per perfilar, millorar i prioritzar el conjunt d'intervencions previstes.

Cal recordar que el Ple de l'Ajuntament va aprovar inicialment el PMU el 19 de juliol de 2011. Aquest document serà sotmès a l'aprovació definitiva en el Ple que tindrà lloc el proper dimarts, 29 de gener.

El 68% dels municipis obligats a realitzar un pla de mobilitat urbana compten amb el suport de la Diputació de Barcelona

El pla de mobilitat urbana de Castellar del Vallès també servirà per donar resposta al marc legal vigent que determina que el municipi vallesà té la obligatorietat de disposar d’un pla de mobilitat urbana. A la província de Barcelona hi ha tres normatives que tenen implicacions a nivell de mobilitat urbana:

Degut a aquestes tres normatives de referència en l’àmbit de la mobilitat actualment hi ha 56 municipis a la província de Barcelona que tenen l’obligació de realitzar plans de mobilitat urbana. D’aquests 56, 38 municipis, és a dir un 68% ja l’han realitzat o l’estan realitzant amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona. D’aquests 38 municipis, 12 municipis ja l’han finalitzat i uns altres 26 l’estan redactant.

Per més informació sobre els plans de mobilitat urbana a la província de Barcelona es pot consultar el següent enllaç: