Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 10/30/2012

Primers dies de funcionament del carril bus VAO a la C-58

Durant els primers dies de funcionament només l’han fet servir uns 1.200 vehicles al dia

L’entrada en funcionament del carril també ha permès la creació de noves línies del servei expres.cat, que permeten una connexió més ràpida entre algunes ciutats del Vallès i Barcelona. 

Després de 4 anys d’obres i una inversió de 80 M€, finançats a parts iguals entre la Unió Europea i la Generalitat de Catalunya, el passat 29 d’octubre es va inaugurar el carril bus VAO a la C-58, amb una longitud total de 6,7 quilòmetres. Amb aquesta nova infraestructrua s’espera que ajudarà a descongestionar la C-58, que actualment ja absorbeix 154.000 vehicles diaris i, sobretot, hauria de servir perquè la xarxa de transport públic interurbà augmenti la seva qualitat oferint trajectes més curts en quan a temps i amb una major puntualitat. 

El nou carril bus VAO consta d’una via de dos carrils de circulació per la qual tenen dret de circular-hi els autobusos, ja siguin de línies regulars de transport públic, com aquells que facin serveis discrecionals; els vehicles tipus turisme amb tres o més ocupants (vehicles d’alta ocupació), les motocicletes i també els vehicles ecològics degudament identificats com a tals amb una enganxina que es pot aconseguir a la web www.ecoviat.com i també els vehicles de persones amb la mobilitat reduïda. 

El seu funcionament és només en un sol sentit de circulació depenen de l’hora del dia i la intensitat del trànsit. Així, durant els matins, concretament de 6:30 a 13:00, on la principal intensitat de trànsit es registra d’entrada a Barcelona, el carril bus VAO resta obert en sentit Vallès – Barcelona. A la tarda, de 16:00 a 22:00, quan la intensitat circulatòria és de sortida de Barcelona, el carril bus VAO s’obre en el sentit contrari.  La resta d’hores el carril restarà tancat a la circulació. 

 

Baix nombre d’usuaris del carril VAO

De moment, durant els primers dies de funcionament del carril bus VAO el que s’ha pogut observar és que són pocs els vehicles que hi circulen, en comparació amb el nombre de vehicles que ho segueixen fent pels carrils convencionals. Durant els primers dies de funcionament l’han utilitzat uns 1.200 vehicles, el que no arriba ni a un 1% del nombre de vehicles que utilitzen la C-58 diàriament. 

Aquest fet pot resultar previsible si recordem que la mitjana d’ocupants per vehicle a la Regió Metropolitana de Barcelona és de 1,3, el que significa que la majoria de vehicles no els ocupen tres o més persones i, per tant, no poden utilitzar el carril bus VAO. Segurament farà falta que passi un cert temps perquè els usuaris habituals d’aquesta ruta vagin canviant els seus hàbits de mobilitat i trobin la manera de compartir cotxe amb d’altres usuaris i poder beneficiar-se, així, del nou carril VAO. 

 

Noves línies de bus exprés

El que si que s’està beneficiant de la nova infrastructura és el transport públic, Gràcies al fet de poder evitar els col•lapses circulatoris de la C-58, el transport públic esdevé una opció molt més atractiva que el vehicle privat, sobretot en hores punta, on es produeixen els principals col•lapses circulatoris. 

Precisament per tal d’incentivar el transport públic interurbà, la Generalitat de Catalunya ha creat un nou servei de línies interurbanes que ha anomenat Expres.cat. Aquest nou servei, com el seu nom indica, té com a principal objectiu unir ciutats importants amb una demanda de mobilitat elevada mitjançant un servei de transport públic ràpid i fiable. Precisament el nou carril bus de la C-58 ha permès la posada en funcionament de les primeres línies d’aquest servei, que són les que uneixen Barcelona-Ripollet, Barcelona-Sabadell, Barcelona-Terrassa i Barcelona-Cerdanyola del Vallès-UAB.

 

Valoració de l’actuació

El carril bus VAO, però, també ha generat algunes crítiques. Entre elles les de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic que consideren que la nova infrastructura, més que ajudar al transport públic, el que pretén és incrementar la capacitat viària per al vehicle privat. Des del punt de vista de la PTP, es promocionaria molt més el transport públic si la infrastructura fos bidireccional i no unidireccional com fins ara, ja que així se’n podrien beneficiar les línies de transport públic interurbà, tant d’entrada com de sortida de Barcelona les 24 hores del dia. Amb la configuració actual, el transport públic només se’n pot beneficiar durant les hores punta, però segueix mantenint les mateixes prestacions la resta del dia. 

Valoració completa del carril bus VAO de la C-58 per part de la PTP


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal