Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 10/18/2012

La bicicleta, un sector econòmic en alça

 

Aquest mes d'octubre s'ha realitzat el 4t Congrés de la Bicicleta de Catalunya, que ha tingut lloc a Sant Cugat. Durant 3 dies s'han pogut veure nombroses iniciatives i experiències al voltant de la bicicleta. Una de les idees centrals del Congrés ha estat el fet que la bicicleta és un sector econòmic a l’alça que obre noves oportunitats de negoci en l’àmbit de la mobilitat urbana. El Congrés també ha servir per conèixer de primera ma moltes de les experiències i iniciatives que estan desenvolupant molts municipis per tal de promoure l’ús de la bicicleta. 

http://www.bicicat.cat/

 

Nous filons de desenvolupament del sector de la bicicleta

El Congrés de la Bicicleta va comptar amb un primer bloc on es van presentar els nous filons que s’estan obrint en el desenvolupament econòmic basats en la bicicleta. En aquest sentit es van analitzar noves tendència a nivell tècnic i nous productes vinculats a la bicicleta. En general, la població està veient com l’ús del cotxe és perjudicial per al medi ambient i, sobretot, que l’augment del preu del carburant suposa un major impacte per les economies familiars. Per aquest motiu, cada vegada més diferents usuaris busquen una alternativa de transport a l’automòbil. 

En aquest sentit la bicicleta ofereix un ampli ventall de possibilitats que van des de  la clàssica bicicleta, fins a bicicletes elèctriques, bicicletes plegables, bicicletes específiques per al transport de mercaderies, o per al transport de nens, o bicicletes urbanes amb una alt component de disseny que les fan més atractives per a un públic que abans ni tant sols valorava la possibilitat d’abandonar el vehicle privat.  La bicicleta, doncs, està deixant enrera el paradigma de vehicle barat i econòmic per avançar cap al paradigma de vehicle modern, còmode, ràpid, de disseny i, és clar, molt més econòmic que els vehicles a motor. 

Un altre sector que està veient en la bicicleta un filó és el sector turístic. En aquest sentit les ciutats turístiques estan promovent cada vegada més, tot tipus de serveis per a fer les ciutats “bike friendly”, ja sigui proposant rutes per a realitzar en bicicletes, oferint servies de lloguer de bicicletes, creant noves infraestructures per a bicicletes en punts d’especial interès turístic. En aquest sentit, França és un dels referents europeus en turisme específic per a bicicletes, ja que disposa d’una àmplia xarxa de camins i rutes aptes per a la bicicleta i una infrastructura turística molt preparada pel cicloturisme. 

En aquest sentit la ponència presentada durant el Congrés de la Bicicleta va permetre veure que a l’Estat espanyol, amb comparació a la resta d’estat europeus hi ha un ús de la bicicleta molt escàs, per exemple, mentre que a Alemanya es fan entre 250 i 500 km per any i persona, a Espanya se’n fan menys de 50. La comparació ja resulta ridícula si es compara amb els més de 1.000 km per any i persona realitzats als Països Baixo i Dinamarca. 

 

Dades del baròmetre de la bicicleta 2012

Des de l’any 2006 el baròmetre de la bicicleta analitza la situació de l’ús d’aquest mitjà de transport i la percepció dels seus usuaris. De les dades analitzades per l’any 2012 es poden extreure algunes conclusions:

 

 

 

Les ordenances de mobilitat i la bicicleta

Un dels aspectes que està de més actualitat pel que fa a mobilitat en bicicleta és la relació entre aquest mitjà de transport i la resta de mitjans de mobilitat urbana, especialment amb els vianants. Diversos municipis han impulsat mesures per a gestionar la relació vianant – ciclista com per exemple el cas de Barcelona, que ha iniciat un pla per a evitar que les bicicletes circulin per les voreres. 

En aquest sentit, les ordenances de mobilitat són les eines que han de definir les normes de circulació de cada mitjà de transport. Durant el Congrés es va explicar el cas de l’Ajuntament de Sant Cugat que ha impulsat una ordenança de mobilitat on es té en compte, de manera especial, l’encaix de la bicicleta a la ciutat. 

 

Abans que res: planificar la xarxa ciclable 

Una part important del Congrés es va destinar a explicar diverses iniciatives per a promoure l’ús de la bicicleta. 

Des del punt de vista de la planificació urbana i de la mobilitat una de les ciutat que més ha treballat al respecte és Montcada i Reixac ja que l’any 2011 el Pla Estratègic de la Bicicleta de la ciutat, un pla elaborat amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona. A partir del Pla Estratègic que marca les principals infraestructures a implantar, l’Ajuntament inicia un procés per a crear nous carrils bici als principals carrers de la ciutat. L’objectiu principal és que la xarxa ciclable pugui connectar amb tots els barris de la ciutat i amb la majoria d’equipaments públics. 

En total es creen uns 15 quilòmetres de nova xarxa ciclable, amb una inversió total de 577.000€, el que suposa un cost per metre lineal de 36,5€. Per tal de dur a terme la xarxa ciclable es va optar per crear carrils bici de baix cost, realitzats bàsicament en pintura i només es van utilitzar elements separadors en aquells punts amb més intensitat de trànsit. 

La principal dificultat en la implantació del pla de la bicicleta no va ser, doncs, econòmica ja que es va comptar amb l’aportació del FEOSL, sinó de concepte ja que la implantació dels carrils bici va generar un cert rebuig inicial, tot i que els ciutadans van anar percebent que els carrers amb carrils bici també esdevenien més tranquils per als vianants. A més a més es va fer una bona tasca de difusió i explicació del projecte a través dels mitjans de comunicació, cosa que va ajudar a millorar-ne l’acceptació inicial per part de la ciutadania. 

Actualment la situació és a l’inrevés i les principals demandes dels veïns i veïnes passen per a promoure la presència de més aparcaments per a bicicletes o millorar alguns trams de la xarxa ciclable. 

 

La intermodalitat bicicleta – transport públic

Un altres aspecte que es va exposar al Congrés és la necessitat de treballar en millorar la intermodalitat bicicleta – transport públic. En aquest sentit es van explicar les accions dutes a terme a FGC, creant una prova pilot d’aparcament per a bicicletes dins de les instal•lacions del tren. En concret la prova es va dur a terme a l’estació de Sarrià. 

Aquesta instal•lació, anomenada Biciestació compta amb un espai segur per aparcar les bicicletes a més a més s’ha dotat l’espai de tot un conjunt de serveis associats com per exemple una botiga d’accessoris per la bicicleta, un punt d’assessorament per a usuaris de la bicicleta, servei de lloguer i servei de taller i manteniment de bicicletes. D’aquesta manera s’aconsegueix donar un valor afegit a l’equipament i també fer-lo més sostenible econòmicament ja que el servei en si d’aparcament protegit resulta deficitari. 

 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal