Última actualització 8/30/2010

Signat el conveni entre Generalitat i Ministeri de Foment pel traspàs de la N-II

La N-II es convertirà, en un futur, en un vial urbà completament integrat en la xarxa urbana dels municipis pels quals circula

La carretara N-II al seu pas per la comarca del Maresme travessa tots els municipis costaners convertint-se en una important barrera per a l'obertura de les ciutats maresmenques al mar. Així mateix és una carretera amb una perillositat important degut al volum de trànsit que suporta (uns 30.000 vehicles diaris) i a la multitud de moviments i interseccions que s'hi troben al llarg del seu traçat, especialment en els travesseres de la mateixa.

Els municipis afectats, que són tots els de la costa del Maresme, estan desenvolupant una important campanya de protesta i conscienciació de la ciutadania de la necessitat de pacificar aquest tram de carretera. Prova d'això en són les diferents entitats que han sorgit per reclamar a les administracions competents l'actuació ràpida per tal de millorar la seguretat viària de la N-II, com per exemple la Plataforma Camí Ral.

El passat mes d'abril de 2008, el Ministeri de Foment i el DPTOP va signar l'acord per traspassar la titularitat de la carretera N-II a la Generalitat, en el tram que va de Barcelona a Tordera.  Aquest acord s'ha concretat aquest mes de desembre de 2009 amb la signatura del conveni de traspàs.

Els acords que es determinen en aquest conveni són, per una banda la construcció d'un vial alternatiu a la N-II actual, que evitarà el pas pels nuclis urbans i que alhora facilitarà la connexió amb la C-32. S'estima que la contrucció d'aquest vial costarà uns 400 MEUR.De moment, ja s'ha compromès els primers 97,4 M€ que es destinaran a la variant d'Arenys de Mar i a les rondes de Mataró.

Un altre acord és  que el DPTOP impulsarà la transformació de l'actual N-II en una via urbana que cobreixi les ncessitats de mobilitat local dels municipis per on ara passa la N-II.

Per la seva banda els municipis del Maresme van presentar, el passat mes de juny de 2008, la seva proposta sobre el viari de la comarca al Govern de la Generalitat. Aquesta proposta contempla tres aspectes bàsics:

1) La construcció d'un vial alternatiu a la N-II entre Montgat i Mataró que funcioni com una Ronda i que eviti la fracturació del territori i que reaprofiti vial ja existents. Aquest vial circularia pel mateix corredor que dibuixa actualment la C-32.

2) La construcció i millora d'un seguit d'infraestructures de viari intermig per a millorar les connexions mar - muntanya, és a dir des de la futura N-II fins a la costa.

3) Aprofitar la construcció del vial alternatiu de la N-II i reconvertir l'actual N-II en un passeig urbà plenament integrat a l'entorn urbà de les viles que atravessa.

La proposta té el concens de tots els municipis de la comarca que hi ha entre Montgat i Mataró, excepte Alella. En el futur també s'espera poder arribar a un acord per definir una proposta per a la N-II entre Mataró i Malgrat de Mar, on encara no existeix una proposta satisfactòria per a tots els ajuntaments.

Posicions contràries:

La Plataforma de coordinadores "No N-II" ha manifestat el seu posicionament contrari a una nova via que, segons la Plataforma,  tornaria a crear una fractura en el territori. Com a mesura per la millora de la mobilitat del Maresme reclamen la gratuïtat de la C-32, que consideren que encara té capacitat per a absorvir el trànsit de pas per la comarca del Maresme.

Per més informació: