Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 6/29/2012

Les tecnologies mòbils al servei de la mobilitat

La convocatòria del concurs Apps4BCN va rebre 86 projectes en diferents àmbits de serveis a la ciutat

 

La generalització de l’ús dels anomenats Smartphones, està portant a l’aparició de nous serveis d’informació i nous hàbits de la població en general. El fet que gràcies a l’accés permanent a Internet, la ciutadania pugui accedir a serveis d’informació en tot moment i en qualsevol lloc està fent sorgir tot tipus de noves aplicacions mòbils que ofereixen una relació immediata entre l’usuari i l’entorn. Un dels camps on s’està aplicant aquest nou paradigma de les tecnologies de la informació és en el concepte d’Smartcity o ciutat intel•ligent i molt especialment en l’àmbit de la mobilitat. 

Per tal d’impulsar la creació de noves aplicacions mòbils al servei de la ciutat, l'Ajuntament de Barcelona ha convocat un concurs per a premiar les millors aplicacions mòbils sorgides en aquest àmbit. El concurs s’ha anomenat Apps4BCN i s’hi han presentat fins a 86 aplicacions mòbils i durant aquest mes de juny s’han conegut els projectes guanyadors. 

De les 4 aplicacions guanyadores 3 s'emmarquen dins de l'àmbit de la mobilitat. És el cas de l’aplicació by-Taxi, una aplicació que permet posar en contacte de manera ràpida als possibles clients del taxi, amb els vehicles disponibles que es troben més propers al client. D’aquesta manera s’aconsegueix reduir el temps d’espera del client, alhora que també es redueix el temps de circulació en buit del taxi, incrementant la seva productivitat i reduint el consum energètic del vehicle. 

Una altra aplicació mòbil que ha estat premiada és la Fesedit, basada en la idea de compartir el cotxe per a realitzar desplaçaments. L’avantatge de l’aplicació és que al poder-se utilitzar des dels dispositius mòbils els usuaris poden compartir un mateix trajecte de manera més immediata i, per tant, s’adapta també a les necessitats de mobilitat urbana.  

Per últim, també ha estat guardonada l’aplicació OnTheBus, que facilita els viatges en els busos de la xarxa de la ciutat de Barcelona. L’aplicació informa als usuaris del millor itinerari a seguir, de la ubicació de les parades més properes, del temps restant per a que passi el següent bus i un cop dins el bus, l’aplicació també informa de la parada a la qual l’usuari ha de baixar per tal de completar el seu desplaçament. L’aplicació també té en compte les persones amb algun tipus de discapacitat ja que permet un funcionament adaptat per a persones amb disminució auditiva, amb disminució visual (ja que també té reconeixement de la veu) o persones amb mobilitat reduïda. 

Vídeo de l'Ajuntament de Barcelona sobre el concurs Apps4BCN

Més enllà de les aplicacions presentades al concurs Apps4BCN, estan sorgint un gran nombre de projectes vinculats a la idea d’Smartcity i que tenen com àmbit de treball la mobilitat. No només es tracta d’aplicacions per als Smartphones, sinó de projectes que combinen diferents tecnologies existents per a oferir nous serveis d’informació a la ciutadania. Tot seguit se’n mostren alguns exemples:

 

Millorar la gestió de l’aparcament

La ciutat de San Francisco ha desenvolupat en els darrers anys un sistema per a gestionar la zona d’aparcament regulat del centre de la ciutat. S’han instal•lat un conjunt de sensors a la via pública que permeten obtenir en temps real la informació de les places d’aparcament disponibles. Aquesta informació és accessible en qualsevol moment mitjançant els Smartphones i, per tant, facilita molt la tasca de cercar aparcament als usuaris de la via pública. A més a més permet millorar la gestió de les tarifes de l’aparcament i oferir una tarifa flexible que es regula en funció de la demanda. Així els carrers amb menys aparcament disponibles són més car i allí on hi ha més places d’aparcament el preu esdevé més econòmic.

Més informació - http://sfpark.org/

 

Carsharing sense punts fixes

L’empresa Car2go ha desenvolupat un sistema de carsharing que funciona sense punts fixes d’estacionament sinó que els vehicles es troben situats per tota la ciutat. Gràcies a les tecnologies mòbils l’usuari pot localitzar el vehicle de Car2go més proper i reservar-lo. Un cop arriba al seu destí, l’usuari pot estacionar el vehicle en qualsevol punt d’aparcament legal. 

Més informació - http://www.car2go.com/

 

Els vehicles com a sensors de la ciutat

A mesura que les tecnologies mòbils avancen en les seves prestacions van sorgint noves possibilitats. Una d’aquestes possibilitat és que els vehicles es converteixin en sensors mòbils de la ciutat, que recullen, en temps real,  informació de l’entorn i aquesta informació és enviada a Internet, centralitzada i processada per obtenir informació en temps real de la ciutat i que pot ser consultada, ja sigui pels gestors municipals o bé pel conjunt de la ciutadania. 

Un exemple d’aquesta tecnologia s’ha explorat en el projecte Copenhaguen Wheel promogut pel Massachusetts Institute of Techology. El MIT ha desenvolupat una bicicleta que, entre d’altres prestacions, pot anar recollint dades en temps real sobre aspectes com la contaminació atmosfèrica i l’estat de la calçada. D’aquesta manera l’usuari pot veure en quins punts s’ha trobat les zones més contaminades i decidir trajectes alternatius en propers viatges per evitar-los. 

Més informació - http://senseable.mit.edu/copenhagenwheel/

 

Realitat augmentada al transport públic

Un dels sectors que més s’ha implicat en l’ús de les tecnologies per a telèfons intel•ligents és el transport públic, un sector on la informació a l’usuari sempre ha estat clau per a mantenir o augmentar tant el nombre dels usuaris com la qualitat del servei.

En aquest sentit, Transports Metropolitans de Barcelona és un bon exemple de diverses iniciatives que utilitzen la telefonia mòbil per a informar als usuaris. Una de les primeres que es va dur a terme, l’any 2006,  va ser el iBus, un servei que a través de la missatgeria instantània (SMS) permetia a l’usuari saber el temps d’espera del bus que volia agafar. Aquest servei ja es va oferir abans de l’arribada dels telèfons intel•ligents ja que pot utilitzar-se amb qualsevol telèfon mòbil. 

Amb l’arribada dels telèfons intel•ligents, TMB va posar en funcionament l’aplicació TMB Virtual. Aquesta aplicació permet a l’usuari conèixer tota la informació necessària relacionada amb el transport públic, temps d’espera, recorreguts de les línies de transport públic, etc, amb la peculiaritat que aquesta informació es pot visualitzat sobreimpressionada a la imatge en temps real que veu l’usuari. L’aplicació utilitza la càmera que incorporen els telèfons mòbils per a donar una imatge real de l’entorn on es troba l’usuari mentre que aquest va veient la informació de les parades de transport públic més properes, les línies que hi passen, el temps d’espera, el temps de recorregut, entre d’altres informacions. Aquesta tecnologia que utilitza la realitat per a oferir informació associada s’anomena realitat augmentada. 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal