Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 6/15/2012

Nou servei de lloguer de vehicles elèctrics a Barcelona

La ciutat de Barcelona està impulsant d'altres iniciatives al voltant del vehicle elèctric com la organització del 27è Electric Vehicle Symposium que es celebrarà el proper any 2013 Barcelona i convertirà la ciutat en la capital mundial del vehicle elèctric

Un altre servei que ha començat a funcionar aquest mes de juny és el e-mobike, basat en bicis elèctriques de préstec

 

Barcelona segueix decidida a esdevenir ciutat de referència en mobilitat elèctrica i en aquesta línia aquest mes de juny s’ha estrenat un nou servei de lloguer de vehicles elèctrics per hores. El concepte és molt similar al servei de bicicletes públiques de la ciutat, el Bicing, però aplicat als vehicles elèctrics. L’usuari que vulgui utilitzar el servei haurà de donar-se d’alta com a usuari amb una quota de 100 € anuals o bé 60 € semestrals. El cost de l’ús dels vehicles és de 7€ per cada hora. Per tal de promoure l’ús d’aquest tipus de vehicles els usuaris del servei disposaran d’una targeta que els permetrà estacionar gratuïtament als aparcaments públics de la ciutat i també carregar sense cost vehicles en qualsevol dels punts de recàrrega que hi ha a la ciutat. 

El servei de lloguer de vehicles elèctrics també s’orienta als turistes per això s’han contemplat tarifes especials per a aquest públic. Els visitants de la capital catalana podran llogar un vehicle per hores, sense necessitat de pagar la quota d’inscripció. En aquest cas les dues primeres hores costaran 21 €, les tres següents 15€ i la resta d’hores seran gratuïtes fins a un màxim de 12 hores d’ús del vehicle per dia. A més a més, els vehicles també estan equipats amb GPS per tal de poder guiar els visitants de la ciutat. 

De moment el servei s’ha iniciat amb un total de 18 vehicles que es poden llogar a l’aparcament que l’empresa SABA té a la plaça Catalunya, però si la iniciativa té una bona acceptació es preveu anar ampliant el servei amb més vehicles i noves estacions. Una de les properes estacions a obrir-se es podria situar a les rodalies del Camp Nou. 

El vehicle que s’utilitza per oferir el servei és el Renault Twizy, un vehicle 100% elèctric de dimensions reduïdes, amb capacitat per a dues persones i pensat per a la mobilitat dins de la ciutat. Té una autonomia de 100 quilòmetres i una velocitat màxima de 50 km/h.

A diferència del Bicing, aquest nou servei de lloguer de vehicles elèctrics, neix de la iniciativa privada i és l’empresa andorrana If-Renting qui s’encarrega de gestionar el servei, conjuntament amb la col•laboració d’Endesa i, també, de l’Ajuntament de Barcelona. 

web sobre el servei de lloguer de vehicle elèctrics 

 

Barcelona, hub de mobilitat elèctrica

El projecte de lloguer de vehicles elèctrics se suma a tot un conjunt d’accions que s’estan promovent des de l’Ajuntament de Barcelona per tal que la ciutat sigui un referent mundial en mobilitat elèctrica. 

Precisament el passat mes de maig es va renovar el conveni per tal de seguir impulsant la plataforma LIVE (Logística per a la Implantació del Vehicle Elèctric), integrada per l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, l’IDAE i les empreses SIEMENS, SEAT i ENDESA i que té per objectiu la promoció i implantació del vehicle elèctric a la ciutat gràcies a la col•laboració público – privada. 

Una altra estratègia que està seguint l’Ajuntament de Barcelona és el posicionament de la ciutat a nivell europeu, a través de la participació en diversos projectes europeus. Per exemple, l’Ajuntament participa en el  projecte MOLECULES, i una de les iniciatives que es preveu dur a terme en el marc d’aquest projecte és la posada en funcionament de 900 punts de recàrrega i 1.200 vehicles elèctrics a la ciutat de Barcelona, que serviran per fer una prova pilot real de les possibilitats de desenvolupament del vehicle elèctric en l’àmbit urbà. 

L’Ajuntament de Barcelona també participa al projecte europeu Green Emotion que té per objectiu posar en contacte diferents agents implicats en la mobilitat elèctrica com són les administracions públiques, les empreses elèctriques, el sector de l’automoció i el sector de les tecnologies de la informació i promoure el desenvolupament d’estàndards tecnològics que facilitin la implementació de la infrastructura per al vehicle elèctric en els propers anys. 

La moto elèctrica també és un vehicle que s’està impulsant a Barcelona. La capital catalana és una ciutat amb una gran presència de vehicles de dues rodes que serveixen, principalment, per a desplaçaments urbans. Per això es veu com un dels sectors amb més potencial per a la implantació del vehicle elèctric. En aquest sentit, el passat setembre de 2011, l’empresa Honda va cedir a l’Ajuntament de Barcelona, 17 motos elèctriques per tal de fer una prova pilot del seu funcionament a la ciutat. També durant el setembre de 2011 es va oferir la gratuïtat dels aparcaments públics de la ciutat a les motos elèctriques com a mesura per a fomentar-ne l’ús entre la ciutadania. 

La feina realitzada per l’Ajuntament de Barcelona en l’impuls del vehicle elèctric tindrà el seu moment àlgid el proper any 2013 quan està prevista la celebració del 27è Electric Vehicle Symposium, un congrés a nivell mundial que aplega tots els referents en mobilitat elèctrica i que convertirà la capital catalana en la capital mundial del vehicle elèctric. 

 

 

També la bici elèctrica

Un nou servei que ha començat a funcionar aquest mes de juny a la ciutat de Barcelona és un servei de préstec de bicis elèctriques anomenat e-mobike. Es tracta d’un servei orientat als turistes per tal que aquests puguin gaudir de la ciutat utilitzant mitjà de transport. 

Els punts de préstec de bicicletes es troben situats en diversos hotels de la ciutat on els usuaris poden recollir una bicicleta elèctrica. A més a més el sistema compta amb diversos punts d’aparcament segur situats a la ciutat i que permeten als usuaris deixar la bicicleta per tal de visitar punts d’interès turístic de la ciutat. 

Igual que el sistema de cotxes elèctrics de lloguer, aquest sistema de préstec de bicis elèctriques neix de la iniciativa privada, concretament de l’empresa M.A.M, que també ha implantat un servei similar a la ciutat de Mallorca. 

 

Diputació de Barcelona – plans vehicles elèctric

La voluntat d’impulsar la mobilitat en vehicle elèctric no és només de l’Ajuntament de Barcelona, sinó que són moltes les administracions locals estan duent a terme accions per tal de promoure la mobilitat elèctrica. Tot i que actualment són molt pocs els vehicles completament elèctrics que circulen pels carrers dels nostres municipis, la majoria d’administracions en tots els seus nivells així com el sector empresarial estan duent a terme plans per tal de promoure l’ús del vehicle elèctric i és molt probable que en els propers anys l’ús d’aquests vehicles sigui cada cop més present.  

Des de la Diputació de Barcelona  s’ha volgut impulsar una nova línia de suport als municipis relacionada amb la mobilitat elèctrica. L’objectiu d’aquesta línia de suport és la realització de plans d’implantació del vehicle elèctric per tal de preveure i planificar les principals actuacions que caldria realitzar a nivell municipal per tal de facilitar la mobilitat elèctrica en els propers anys.

 

Ciutats europees amb sistemes de electric car-sharing 

La primera ciutat europea en implantar el car-sharing amb vehicles elèctrics va ser Oslo, que l’any 2009 va posar en funcionament el sistema Move About. El servei es va iniciar amb 13 vehicles i tres estacions i en poc més d’un any va aconseguir 1.000 usuaris i 80 vehicles en funcionament. Gràcies a l’èxit de la iniciativa d’Oslo, la companyia va decidir iniciar el servei també a la ciutat sueca de Goteborg i a algunes ciutats alemanyes.  

més informació sobre el carsharing elèctric a Oslo  

 

Paris també és una de les ciutat europees que més ha impulsat la mobilitat en vehicle elèctric. El passat mes d’octubre de 2011 es va posar en funcionament l’Autolib’, un servei similar al sistema de préstec de bicicletes Velolib’, però que funciona amb vehicles elèctrics. L’objectiu d’aquesta mesura no és altre que promoure l’ús dels vehicles elèctrics, apropar-lo a la ciutadania i incentivar-ne el mercat.

L’aposta de Paris pel vehicle elèctrics és important ja que l’Autolib’ compta amb un pressupost total de 235 milions d’euros que permet per mantenir en funcionament 3.000 vehicles elèctrics i 1.000 estacions de càrrega amb un total de 6.600 punts de càrrega, que estan repartits per tota la ciutat i àrea metropolitana. 

més informació sobre Autolib'  

 

 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal