Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 4/18/2012

El Bicicampus es consolida en el seu cinquè any de funcionament

El BACC ha impulsat un nou programa de préstec de bicicletes destinat a joves d’entre 16 i 29 anys en general

 

En els darrers anys la mobilitat urbana en bicicleta ha viscut una transformació radical. La bicicleta a Barcelona i a Catalunya en general ha passat de ser vista com un vehicle exclusivament d’oci pel cap de setmana a un vehicle útil per als desplaçaments quotidians del dia a dia, apropant-nos a d’altres països com Holanda i Alemanya, on l’ús de la bicicleta fa anys que és habitual a les ciutats. 

A aquest canvi hi han contribuït diversos factors: una millora de les infrastructures urbanes per a la bicicleta amb més carrils bici, tot i que encara queda molt per fer en aquest sentit; un missatge positiu i atractiu del fet d’anar en bicicleta, en contraposició a la idea que la bici és per als qui no poden pagar-se un cotxe o una moto;  i la posada en funcionament de serveis de bicicleta pública, com el Bicing a Barcelona, que han posat a l’abast aquest mitjà de transport a usuaris no habituals de la bicicleta. 

Ara bé, l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport a les ciutats encara és un fet relativament recent i, tant les administracions locals, com la resta d’agents implicats estan definint les estratègies per consolidar-ne l’ús en l’àmbit urbà. La posada en funcionament del Bicing ha suposat un fort impuls de la bicicleta a Barcelona però també ha generat unes expectatives en els sistemes de bicicleta pública que segurament no es corresponien amb la realitat actual. Diverses ciutats mitjanes, com Granollers i Vic, van fer un esforç important per a implantar serveis similars al Bicing, que finalment van funcionar, cosa que també permet qüestionar quina és la tipologia de ciutat on és viable la instal•lació d’aquests sistemes de transport públic. 

A l’àmbit metropolità de Barcelona la Entitat Metropolitana del Transport ha optat per una altra estratègia i, enlloc d’implantar un sistema de bicicleta pública com estava previst en un principi, ha creat un sistema d’aparcaments segurs, el Bicibox, amb l’objectiu de promoure que els usuaris utilitzin la seva pròpia bicicleta. El servei encara no compleix un any de funcionament i, per tant, és d’hora per fer-ne una valoració. 

Davant de totes aquestes iniciatives que han tingut més ressò en els mitjans de comunicació també destaquen d’altres projectes amb menys ressò però no per això menys reeixits. Un bon exemple és el Bicicampus (http://www.bicicampus.info), que enguany complirà el seu cinquè any de funcionament i que es consolida com a iniciativa per a promoure l’ús de la bicicleta entre els estudiants universitaris a Catalunya. 

El Bicicampus neix l’any 2007 per iniciativa del Bicicleta Club de Catalunya (BACC) amb l’objectiu de facilitar l’ús de la bicicleta a la comunitat d’estudiants universitaris. El projecte es basa en un servei de préstec de bicicletes, però a diferència dels serveis de bicicleta pública, el préstec és personal i de llarga duració. Així, els usuaris poden disposar de la bicicleta la totalitat del temps que dura el lloguer. Per tal d’accedir al préstec de la bicicleta, els usuaris ha de fer el pagament d’una fiança de 75 euros i 40 euros de cost del servei. Al finalitzar el període de lloguer, es retorna la fiança, sempre i quan la bicicleta estigui en bon estat. Conjuntament amb la bicicleta, l’usuari també rep un cadenat tipus “U” per a lligar la bicicleta. 

Actualment el servei funciona a vuit universitats catalanes: la Universitat de Barcelona, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat Pompeu Fabra, la Universitat de Girona, a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Lleida i l’any passat es va començar a implantar el servei a la Universitat de Vic. 

Al llarg dels quasi cinc anys de funcionament el Bicicampus ha aconseguit un alt nivell d’acceptació entre els seus usuaris arribant a una valoració global de 8,6 sobre 10, segons informa el BACC. 

 

Bicicletes per a joves no universitaris

Recentment el BACC a posat en funcionament un servei similar al Bicicampus, però destinat a tots els joves d’entre 16 i 29 anys independentment de si són estudiants universitaris o no i que s’ha anomenat Bicicampus Jove. Aquest servei s’ha posat en funcionament gràcies a la col•laboració de l’Espai Jove La Fontana, El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya i La Caixa. 

Igual que el Bicicampus, aquest nou servei funciona a través d’un préstec personal de la bicicleta amb un cost de 20 euros i una fiança de 75 €. Precisament aquest mes d’abril de 2012 s’ha fet el lliurament de les primeres bicicletes que els joves podran utilitzar fins a finals del mes de juliol. 

 

Bicicampus a la resta de l’Estat

La iniciativa del servei de préstec de bicicletes als estudiants universitaris també s’està duent a terme en moltes altres universitats arreu de l’Estat. Per exemple la Universidad de Murcia, s’ha implantat un servei de préstec de bicicletes que combina dues modalitats. Per una banda disposa d’un servei de préstec automàtic per a realitzar desplaçaments esporàdics i que té una duració màxima de 2 hores i també disposa d’un servei de lloguer de bicicletes de llarga duració similar al Bicicampus de les universitats catalanes que permet disposar de la bicicleta fins al final del curs acadèmic. 

En el cas de Múrcia, el cost del servei de llarga duració és de 10€ per curs més una fiança de 50 €. A diferència del projecte a Catalunya, que es tracta d’un servei impulsat per una ONG a la Unirsitdad de Murcia es tracta d’un servei impulsat per la pròpia universitat. El projecte va començar a funciar l’any 2008 i l’experiència va tenir una bona acollida entre la comunitat universitària. Així ho demostren els prop de mil usos que es van utilitzar el préstec automàtic de bicicletes durant els mesos de març i abril del mateix any.

 

D’altres serveis similars impulsats per universitats espanyoles els podem trobar a:

 

 

Aquests són només alguns exemples del molts serveis de préstec de bicicletes que ja funcionen a les universitats d’arreu de l’Estat. 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal