Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 3/26/2012

Unir el tramvia a Barcelona, però per on?

En el termini d’un any, l’equip de govern de l’Ajuntament de Barcelona presentarà un pla per definir com serà la unió del Trambaix amb el Trambesòs

Les dues opcions amb les quals treballa l’Ajuntament són la unió pel C/ Provença o per la Gran Via

L’any 2004 Barcelona i la seva àrea metropolitana van recuperar el tramvia com a mitjà de transport urbà. Primer es va posar en funcionament el Trambaix que dóna servei als municipis del Baix Llobregat i mesos més tard es va posar en funcionament el Trambesòs amb servei als municipis del Barcelonès Nord. Ambdues xarxes han anat creixent i desenvolupant-se pels barris i municipis més propers, però queda, encara, un gran tema pendent, la unió de les dues xarxes de tramvia pel centre de Barcelona. 

La majoria de partits polítics i agents socials  de la ciutat coincideixen en que la unió dels dos tramvies és necessària per tal de donar un major atractiu a la xarxa del tramvia i de transport públic en general, però el gran problema passa per decidir per on s’ha d’unir el tramvia. 

L’any 2007, l’anterior govern municipal va intentar impulsar el projecte d’unió d’ambdues xarxes a través de la Diagonal, la via més directa. Es van realitzar dos projectes per dur a terme aquesta unió i que, a més a més, plantejaven una  reforma integral de l’avinguda. En aquests projectes es contemplava el pas del tramvia, però també es transformava l’espai per als vianants, amb voreres més amples, i es reduïa el nombre de carrils de circulació. Els projectes es van sotmetre a l’opinió de veïns, entitats i també es va dur a terme una consulta popular a través d’Internet. Finalment, però, el baix suport social i una forta oposició política al projecte van aturar qualsevol possible actuació a la Diagonal. 

Ara, el nou equip de govern a l'Ajuntament de Barcelona es torna a plantejar la unió del Trambaix amb el Trambesòs, però buscant opcions alternatives a la unió per al Diagonal. En aquest sentit s’està treballant amb dues possibles opcions. La primera consistiria en fer passar el tramvia pel C/ Comte d’Urgell fins a Gran Via per on es continuaria cap al Besòs fins a Glòries on es trobaria amb el Trambesòs. L’altre opció passaria també pel C/ Comte d’Urgell però giraria pel C/ Provença fins a trobar l’avinguda Diagonal per on continuaria fins a Glòries. 

L’opció d’unir el tramvia per la Diagonal, tal i com s’havia plantejat l’any 2007, no entra dins de les previsions de l’actual equip de govern ja que es considera que la ciutadania ja va manifestar la seva opinió al respecte. En canvi, d’altres formacions polítiques, com ICV-EUiA si que consideren que és la millor opció ja que permetria doblar la demanda actual del tramvia, incrementar la intermodalitat de la xarxa i és,  també, l’opció amb menys distància i, per tant, la més econòmica en la seva construcció.

De moment l’Ajuntament encara no s’ha decantat per cap alternativa, però treballa conjuntament amb el Departament de Territori i Sostenibilitat per tal de presentar un pla per a la unió del tramvia en el termini màxim d’un any. En qualsevol cas, el que si que ha manifestat l’alcalde Trias, és que es tracta d’una de les prioritats de l’Ajuntament per aquesta legislatura. 

 

Opcions per unir el tramvia


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal