Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 3/26/2012

El Bicing portarà publicitat i canviarà el sistema de tarifes

El nou sistema de tarificació distingirà entre usuaris esporàdics i habituals amb tarifes més equitatives

Després de cinc anys de funcionament el ja s’han superat els 50 milions d’usos de les bicicletes

Aquest mes de març s’han complert cinc anys des de la posada en funcionament del Bicing i aprofitant aquest aniversari, l’Ajuntament de Barcelona ha anunciat alguns canvis en el servei. Per una banda es utilitzar un nou sistema de tarificació dels viatges. Actualment el cost de l’ús de les bicicletes és igual per a tothom, l’abonament anual costa 44 euros i les fraccions de mitja hora 0,7 euros, excepte la primera fracció que va inclosa en l’abonament. Amb el nou sistema que pretén implantar l’Ajuntament les tarifes serien variables en funció de l’ús. Aquesta mesura diferenciaria entre els usuaris esporàdics, és a dir, aquells qui utilitzin la bicicleta menys de 10 vegades al mes, dels usuaris habituals, aplicant tarifes més equitatives en ambdós casos.  Aquest nou sistema començaria a aplicar-se a partir de l’any 2013. 

Per altra banda, l’Ajuntament també té la voluntat de posar publicitat a les bicicletes i a les estacions, com a mesura per obtenir uns ingressos addicionals que ajudin a reduir el cost del manteniment del servei. 

Tots aquests canvis van orientats a desenvolupar un nou model de finançament del Bicing. Actualment el servei té una taxa de cobertura d’un 23% (quantitat del cost del servei que es pot cobrir amb ingressos generats pel propi servei), és a dir, de cada euro que costa el servei, 79 cèntims els ha de posar l’Ajuntament de Barcelona. En números absoluts, això significa que l’any 2011 el servei del Bicing va tenir un cost de 15,4 milions d’euros, dels quals se’n van recuperar 3,5 per ingressos dels abonaments i viatges, el que suposa que l’Ajuntament de Barcelona va haver d’aportar 12 milions per cobrir el cost del servei. 

Amb els canvis en el sistema de tarifes i amb la publicitat a les bicicletes es preveu que la taxa de cobertura del Bicing vagi tendint cap a la taxa de cobertura del transport públic que se situa al voltant del 50% a la ciutat de Barcelona.

 

Cinc anys de Bicing, de l’expansió inicial a la consolidació

La idea del Bicing va començar definir-se a partir de la posada en funcionament de l’Àrea Verda de Barcelona, l’any 2005. Aquest sistema d’aparcament va suposar uns ingressos extraordinaris per a l’Ajuntament de Barcelona que es va decidir destinar a la implantació d’un servei de bicicletes públiques. En aquell moment es van prendre de referència d’altres ciutats que ja ho havien dut a terme amb èxit com Lyon que havia implantat el seu Bicing l’any 2005.

A Barcelona, el servei del Bicing es va iniciar el mes de març de l’any 2007 amb 200 bicicletes i 14 estacions, per bé que durant el primer any de funcionament es va anar ampliant el servei fins a arribar, a finals de l’any 2007, a les 3.000 bicicletes i les 200 estacions, i una cobertura territorial que s’estenia pels districtes de Les Corts, Sants – Montjuïc, Eixample, Ciutat Vella, Sant Martí i barris del sud del districte de Gràcia. 

També el nombre d’usuaris va experimentar un creixement exponencial. Es va passar des de l’escepticisme inicial dels ciutadans a un autèntic boom d’inscripcions al servei ia finals de l’any 2007 el servei tenia  100.000 abonats. Aquesta gran demanda inicial va ser deguda, en part, a les baixes tarifes que va establir l’Ajuntament amb l’objectiu de promoure l’ús del servei. L’any 2007, el preu de l’abonament al Bicing era de 24 euros, quasi la meitat del preu actual. 

La posada en funcionament del Bicing, tampoc va ser ben vista per tothom. El sector de les empreses de lloguer i venta de bicicletes, es va mostrar contrari al servei, sobretot perquè inicialment també es preveien abonaments setmanals a un cost d’un euro pensats, sobretot, per a donar servei als turistes.  Després d’un procés de diàleg entre l’Ajuntament i les empreses del sector es va decidir retirar aquest tipus d’abonament i deixar només l’abonament anual.

L’any 2008 va seguir l’expansió del Bicing, amb un augment, tant del nombre de bicicletes com del nombre d’estacions, fins a arribar a doblar el servei, és a dir amb un total de  6.000 bicicletes i 400 estacions. També el nombre d’usuaris va seguir creixent i a finals del 2008 era d’uns 180.000 abonats. Tot i això, l’any 2008 es comencen a posar de manifest problemes estructurals del servei. El ràpid creixement que s’havia dut a terme per tal de cobrir la demanda generada pels usuaris va provocar divergències amb l’empresa concessionària, Clear Channel, que en van fer perillar la concessió. També es va fer palesa una baixada en la qualitat del servei, amb nombroses bicicletes avariades i un problema creixent amb els robatoris i el vandalisme.

Val a dir que gràcies al Bicing es va duplicar el nombre de desplaçaments en bicicleta a Barcelona, cosa que va obligar a l’Ajuntament a emprendre mesures, com l’ordenança de la bicicleta de l’any 2007 o una millora de la xarxa ciclable duta a terme l’any 2008. 

Pels motius exposats anteriorment a partir de l’any 2009 i 2010 es va aturar l’expansió del Bicing i es van concentrar esforços en la consolidació del servei, millorant la qualitat i disponibilitat de les bicicletes i de les estacions i incorporant elements per evitar els robatoris de bicicletes. Val a dir, també, que durant aquesta època, el nombre d’usuaris es va anar reduint progressivament fins a arribar als 120.000 usuaris de finals de l’any 2010. Aquestes dades, però, no reflecteixen una baixada en l’ús del Bicing sinó que reflecteixen una selecció dels usuaris reals del Bicing. De fet, si es miren les dades d’ús de les bicicletes no reflecteixen aquesta davallada. Així, mentre que l’any 2008 hi va haver 11,5 milions de desplaçaments en Bicing, l’any 2009 i 2010 el nombre de desplaçaments va ser de 10,7 i 11,1 milions respectivament, unes quantitats que, tot i ser inferiors, no corresponen amb la mateixa proporció de pèrdua d’abonats. 

Els darrers anys 2011 i principis de 2012 suposen la consolidació del Bicing com a mitjà de transport de la ciutat de Barcelona i també l’inici de nous plantejaments per a saber quin és l’encaix d’aquest sistema de transport en el conjunt del transport públic de la ciutat. 

Evolució del Bicing 2007 - 2012
Evolució del Bicing 2007 - 2012 (Font: Ajuntament de Barcelona)

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal