Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 2/29/2012

La Generalitat inicia la licitació del projecte constructiu de la integració del ferrocarril a Igualada

El soterrament de la via permetrà eliminar el pas a nivell de l’Avda. Montserrat i crear un nou eix per a vianants i ciclistes que unirà Igualada amb Vilanova del Camí

El projecte té un cost d’uns 50 M€ i una previsió d’execució per a finals de la present legislatura

 

El Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha iniciat aquest mes de febrer la licitació del projecte constructiu d’integració del ferrocarril als municipis d'Igualada i Vilanova del Camí. Així ho han anunciat l’alcalde d’Igualada, Marc Castells, l’alcalde de Vilanova del Camí, Joan Vich i el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font en una roda de premsa realitzada a l’estació d’Igualada. 

El ferrocarril va arribar a Igualada a finals del segle XIX, concretament l’any 1893, i a partir d’aquell moment la ciutat d’Igualada va anar creixent urbanísticament al seu entorn. El traçat dissenyat a finals del segle XIX va anar esdevenint una autèntica barrera de ferro que dificultava la mobilitat entre diferents barris i municipis de la Conca d’Òdena. Fins l’any 1978 el ferrocarril travessava Igualada d’est a oest i l’antiga estació es situava on ara hi ha la plaça Catalunya. Aquell any es va decidir escurçar en 1,5 quilòmetres l’últim tram de la via per tal de treure el ferrocarril del centre de la ciutat i eliminar els nombrosos passos a nivell que tenia la línia en aquest tram. La nova estació de trens es va situar en el seu emplaçament actual, al costat de l’estació d’autobusos. 

Malgrat el canvi, la ciutat d’Igualada i els seus pobles veïns, com Vilanova del Camí, van seguir creixent urbanísticament, fet que va provocar que la via ferroviària seguís sent una barrera important per la mobilitat i comunicació per aquests municipis. Per tal de solucionar aquest problema, el territori va iniciar una reivindicació per tal de dur a terme les actuacions que permetessin la millora de la integració de la línia ferroviària amb la ciutat.

Amb el projecte constructiu que ha posat a licitació el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya es fa un pas més cap a una actuació que permetrà eliminar la barrera actual que suposa el ferrocarril en aquestes ciutats i també crear un nou vial per a vianants i ciclistes que comunicarà ambdós municipis. 

El projecte constructiu que es començarà a redactar els propers mesos i tindrà en compte les propostes que es feien a l’estudi informatiu realitzat l’any 2010, on ja es proposava el soterrament de la via entre Igualada i Vilanova del Camí i la construcció d’una nova estació de trens a Igualada. Es calcula que el cost final de l’actuació és d’uns 50 M€ i segons les previsions de la Generalitat l’obra podria estar executada a finals de la present legislatura i inicis de la següent, en funció de les disponibilitat pressupostàries. 

Les principals característiques que inclourà el projecte constructiu són:

 

Representació virtual de l'actuació d'integració del ferrocarril a Igualada i Vilanova del Camí

Representació virtual de l'actuació d'integració del ferrocarril a Igualada i Vilanova del Camí

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal