Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 2/9/2012

El transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona guanya usuaris

També augmenten el nombre de viatges als transports públics de Sabadell i Terrassa

Aquest mes de febrer s’han conegut les dades d’ús del transport públic a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que ha presentat el Sr. Antoni Poveda, vicepresident de Transport i Mobilitat de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. El balanç global de les dades és força positiu ja que s’ha augmentat el nombre de desplaçaments en un 1,3% respecte l’any 2010. De fet el nombre total de viatges realitzats durant l’any 2011 és el més alt que s’ha registrat mai i confirma la tendència a recuperar viatges que es va iniciar l’any 2009, després de dos anys (2007 – 2008) en que la tendència fou de pèrdua d’usuaris.

Evolució dels viatges en els diferents mitjans de transport públic
Evolució dels viatges en els diferents mitjans de transport públic (Font: ATM)

De les dades presentades corresponents a l’any 2011, els mitjans de transport que més increment han registrat són el metro, que ha crescut un 2% respecte l’any 2010. Aquest increment té una explicació lògica i és degut a les recents inauguracions dels trams de metro de les línies 9 i 10 i l’ampliació de les línies 2 i 5. Tot i que totes aquestes ampliacions es van posar en servei durant l’any 2010, és molt probable que la demanda no s’hagi consolidat fins l’any 2011, d’aquí l’increment de viatges en metro.

Pel que va al bus urbà de Barcelona, la tendència no ha estat tant positiva ja que s’han reduït lleugerament el nombre de viatges en un 0,6% respecte l’any 2010. Aquesta reducció confirma la tendència dels últims anys del bus urbà de Barcelona de perdre usuaris ja que des de l’any 2007 fins a l’any 2011 la tendència ha estat a la baixa, perdent en tot aquest període un 12% de viatges. El motiu d’aquest descens també són, en part, l’obertura dels nous serveis de metro que han suposat un traspàs d’usuaris del bus cap al metro.

Per altra banda, les línies de transport públic de la ciutat de L’Hospitalet de Llobregat han experimentat una pujada significativa durant l’any 2011, amb un 8,6% d’increment respecte l’any 2010.

Per últim les dades dels busos interurbans dins de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, operats per l’EMT, també han tingut un increment de viatges d’un 2,04% respecte l’any 2010.


FGC també bat rècords

A part de les dades presentades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, també s’han conegut les dades de viatges de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Durant l’any 2011 es van arribar als 80.463.817 viatges, un 0,9% més que l’any 2010. Aquest creixement ha estat, sobretot, per l’augment de viatges del Metro del Llobregat – Anoia, que ha arribat a 23 milions de passatgers, un 4,8% més que l’any anterior.


Altres municipis com Terrassa i Sabadell també augmenten l’ús del transport públic

Les dades positives del transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona no són les úniques i d’altres municipis també han registrat increments en el nombre de viatges del transport públic.

És el cas de Terrassa, que durant l’any 2011 l’empresa TEMSA que opera el servei de transport públic, va incrementar un 1,63% el nombre de viatges respecte l’any 2010, passant dels poc més de 12 milions de viatges del 2010 als quasi 12,5 milions del 2011.

Igual que Terrassa, la ciutat de Sabadell ha registrat un increment del nombre de viatges en transport públic. Entre l’any 2010 i l’any 2011 es va registrar un increment de 106.612 viatges, el que suposa un 0,7% més.


Iniciatives contra les retallades del transport públic

Si les bones dades d’ús del transport públic són la cara de la moneda, les retallades de l’oferta en són la creu. Diversos municipis han hagut d’aplicar reduccions de línies o, fins i tot, la supressió d’alguns serveis de transport públic, amb l’objectiu de reduir les despeses dels pressupostos públics.

notícia publicada sobre les reduccions d’oferta del transport públic

Davant d’aquestes retallades, han començat a sorgir iniciatives de tot tipus, algunes per a minimitzar les afectacions que això té sobre la població, d’altres de caire més reivindicatiu.


La FAVB proposa la T-11

Una de les mesures que més ressò ha tingut aquests dies ha estat una proposta realitzada per la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB) anomenada T-11. Aquesta proposta insta als usuaris del transport públic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona a deixar en llocs visibles les targetes de transport T-10 que ja estiguin esgotades perquè d’altres usuaris puguin utilitzar-les per realitzar un darrer viatge aprofitant la hora i quinze minuts que hi ha de marge per intercanviar amb un altres mitjans de transport.

Per tal de difondre aquesta iniciativa s’ha creat el lloc web http://t11targeta.blogspot.com/ on es poden consultar els detalls d’aquesta iniciativa. També s’ha creat una aplicació per a Smartphones que permet als usuaris informar d’on deixen una targeta T-10 de tal manera que un altre usuari, mitjançant l’aplicació mòbil, pot saber on hi ha targetes disponibles per  utilitzar.

El funcionament de la T-11 que proposa la FAVB és el següent: en el moment en que es realitza l’última validació de la targeta de transport no es llença la targeta sinó que es deixa en els plafons informatius de TMB que hi ha, tant a les parades de metro com de bus. Cal tenir en compte que cal deixar la targeta en un mitjà diferent del que s’ha utilitzat la darrera vegada ja que l’onzè viatge només es pot realitzar si es tracta d’un intercanvi, és a dir, amb un mitjà de transport diferent. Per exemple, si es fa l’últim viatge en metro cal deixar la targeta a una parada de bus i si el darrer viatge es fa en bus, cal deixar la targeta a una parada de metro. 

Es calcula que 150.000 usuaris acaben la seva targeta de transport cada dia. Això vol dir que hi ha un marge potencial de 150.000 viatges gratuïts que actualment no es fan. La FAVB calcula que si un de cada deu usuaris que finalitzen la targeta la comparteix amb d’altres usuaris es poden realitzar 15.000 viatges gratuïts al dia.

A part de la vessant de col•laboració ciutadana, la mesura també té una finalitat de protesta per tal de fer reflexionar a l’Autoritat del Transport Metropolità sobre la pujada de tarifes que s’ha produït per l’any 2012.


A Santa Eulàlia de Ronçana, servei de mobilitat per a les persones amb dificultats de mobilitat

Un altre aspecte de les retallades de transport públic que s’han dut a terme a molts municipis és que aquestes afecten als usuaris que s’anomenen captius, és a dir, aquells que no tenen cap altre opció de mobilitat al no disposar de vehicle propi o no tenir carnet de conduir. En alguns casos, hi ha l’agreujant que tampoc es pot realitzar el desplaçament a peu, al tractar-se de persones amb la mobilitat reduïda, com per exemple les persones grans.

Per tal de donar una solució a aquest col•lectiu l’Ajuntament de Santa Eulàlia de Ronçana, que el passat 1 de gener fa suprimir el servei de transport públic urbà, ha impulsat un servei de mobilitat específic per a la gent gran. No es tracta d’un servei de transport públic en si, ja que només funcionarà durant tres hores al dia al matí, entre les 10:30 i les 13:30 i realitzarà dues rutes més llargues que les que feia el bus urbà, però que donaran major cobertura al territori. Es tracta d’un servei de mobilitat específic per a les persones amb dificultats de mobilitat i des de l’Ajuntament es remarca que no es tracta d’un servei de transport públic ordinari.

Aquesta iniciativa costarà a l’Ajuntament uns 7.000 € a l’any i ha estat possible gràcies a la col•laboració amb l’Associació APINDEP, dedicada a la integració de persones amb discapacitat, que ha cedit el vehicle a l’Ajuntament.


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal