Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 12/19/2011

Prova pilot a Granollers per conèixer la contaminació dels vehicles en temps real

S’ha comprovat que un 2% dels vehicles superen els nivells de contaminació permesa i que són els causants d’entre un 10% i un 20% de la contaminació total

El sistema informa als conductors sobre el grau d’emissions dels seus vehicles

El passat mes de novembre de 2011 el Govern de la Generalitat va aprovar el Pla de Millora de la Qualitat de l’Aire pel període 2011 a 2015. Aquest pla conté fins a 73 mesures per lluitat contra la contaminació atmosfèrica, moltes elles dirigides al trànsit, ja que és una de les principals fonts de contaminació.

Moltes de les mesures que inclou el Pla passen pel control dels vehicles més contaminants i la promoció dels vehicles nets, per això és molt important disposar d’eines eficaces per a detectar quins són els vehicles que emeten més pol•lució.

En aquest sentit, el Departament de Territori i Sostenibiltat de la Generalitat de Catalunya ha realitzat una prova pilot a la ciutat de Granollers per a utilitzar una tecnologia que permet conèixer la contaminació dels vehicles en temps real, tant de les micropartícules (PM10) com del diòxid de nitrogen (NO2). El sistema també permet mesurar la velocitat amb la qual circulen els vehicles i poder fer així la relació entre contaminació i velocitat.

El dispositiu instal•lat mesura els gasos que emeten els tubs d’escapament dels vehicles sense que aquests hagin de modificar la conducció. A part del punt de recollida de dades, també s’ha instal•lat un semàfor, uns metres més endavant, que informa als conductors del nivell d’emissions del seu vehicle. El color verd indica que les emissions del vehicle són correctes, l’ambre indica que les emissions es troben al llindar dels valors permesos i el color vermell indica al conductor que el seu vehicle emet més gasos contaminants que els permesos per la legislació vigent.


Un 2% dels vehicles superen els valors de contaminació permesos

La prova pilot, que va començar el passat dimecres 14 de desembre, s’allargarà durant dues setmanes per diversos carrers de la ciutat i permetrà saber quants són els vehicles que superen els valors permesos d’emissions de gasos contaminants.

De moment, amb els resultats de les primeres mesures, s’ha observat que entre un 2% i un 3% dels vehicles tenen nivells d’emissió per sobre dels permesos i que són considerats vehicles molt contaminants. Tot i que pot semblar un percentatge baix, respecte el trànsit global, es calcula que aquests vehicles molt contaminants són els responsables d’entre un 10% i un 20% del total de contaminació originada en el trànsit de vehicles.


Perquè s’ha fet la prova a Granollers?

El Departament de Territori i Sostenibilitat va triar la ciutat de Granollers per a realitzar aquesta prova pilot ja que es tracta d’un dels 40 municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona inclosos a la zona d’especial protecció atmosfèrica. A més a més, el novembre de 2011 Granollers va presentar, el seu pla de millora que la qualitat atmosfèrica, un document que s’ha elaborat a partir d’altres documents ja existents en l’àmbit de la planificació, com el Pla de mobilitat, l’Agenda 21 o el Pla d’Acció per a l’Energia Sostenible i que dóna les recomanacions i línies de treball a seguir per tal de reduir el nivell de gasos contaminants de la ciutat.
 

Possibilitats de futur

De moment s’ha optat per utilitzar les dades obtingudes en el punt de control per informar als conductors de les emissions dels seus vehicles, però no es descarta dur a terme d’altres mesures en un futur. Una mesura que ja ha apuntat el conseller Recoder és incrementar el control dels vehicles més contaminants, de tal manera que quan es detecti un vehicle molt contaminant se li demani que passi pel taller a posar en condicions el seu cotxe. En aquest sentit el conseller ha apuntat la possibilitat d’establir un conveni de col•laboració amb el gremi de tallers per tal de poder dur a terme aquestes reparacions de control de les emissions de manera ràpida i amb els criteris que determina la legislació vigent.


Necessitat de lluitar contra la contaminació atmosfèrica

La contaminació atmosfèrica és un dels problemes que més afecten la qualitat ambiental de les nostres ciutats. No només per l’efecte hivernacle que té importants efectes sobre el clima de la terra sinó, també, perquè té un efecte greu sobre la salut de les persones que viuen més exposades a les zones properes a grans infrastructures viàries.

En aquest sentit, el Centre de Recerca en Epidemiologia i Ambiental ha presentat els resultats d’una recerca que determinen que el trànsit és la font de contaminació més perjudicial per a la salut a Barcelona. Una de les dades que més crida l’atenció de l’estudi és que els dies de més trànsit s’incrementen un 6% el nombre de morts, respecte la mitjana diària. El mateix centre d’investigació ja va publicar un estudi, l’any 2009, que conclouria que a Barcelona es produeixen unes 3.500 morts prematures degudes a la contaminació atmosfèrica. 


Recomanacions per a reduir les emissions de gasos contaminants

Per tal de reduir al màxim l’emissió de contaminants, les recomanacions del
Departament de TES són:


Vídeos:

 

Vídeo publicat a La Malla el 14 de desembre de 2011. Si on podeu visualitzar bé el vídeo cliqueu al següent enllaç


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal