Última actualització 11/30/2011

Sant Cugat presenta el primer carrer intel•ligent

Entre d’altres coses, el carrer intel•ligent informa als conductors de la quantitat de places d’aparcament lliures que hi ha al carrer

A finals de l’any 2010, l’Ajuntament de Sant Cugat va començar a treballar el projecte “Sant Cugat Smart City”, amb la idea de desenvolupar projectes pilot per tal de veure com l’aplicació de les tecnologies podien millorar la gestió de la ciutat i incrementar la qualitat de vida dels ciutadans. Durant l’any 2011 s’ha estat treballant en aquest projecte i, finalment, aquest mes de novembre s’ha presentat el primer carrer intel•ligent de la ciutat que integra les diverses proves pilot treballades en el projecte.

El projecte Smart City Sant Cugat ha comptat amb la col•laboració de diverses empreses de base tecnològica com Indra i Abertis. Precisament aquest mes de novembre també s’ha presentat el projecte a l’SmartCity World Congress que s’ha realitzat a Fira de Barcelona. D’altres ciutats, a part de Sant Cugat, han desenvolupat projectes de ciutats intel•ligents, com per exemple Màlaga, Valladolid o Santander.

Els projectes pilot

Els projectes que s’han integrat dins del carrer intel•ligent engloben diversos àmbits d’actuació i tots ells persegueixen l’objectiu d’estalviar recursos i energia, reduir la contaminació i millorar la qualitat de vida de la ciutadania:

L’eficiència, el repte de les ciutats del futur

Un dels reptes estratègics de totes les ciutats de tot el món és com mantenir i millorar el nivell de serveis públics, equipaments i qualitat de vida de la ciutadania, sense incrementar el consum energètic ni la contaminació. Val a dir que actualment el 50% de la població mundial viu en ciutats i que es preveu que l’any 2030 ja sigui un 80% de la població mundial. Amb aquestes dades no costa d’entendre que una gran part dels reptes energètics i ambientals passen per desenvolupar ciutats cada vegada més eficients i sostenibles.

Una de les claus del futur de les ciutats és, doncs, l’eficiència, és a dir, en cercar aquelles actuacions innovadores que ens permetin fer el mateix, però gastant menys. En aquest sentit, un dels objectius estratègics de la Unió Europea preveu que l’any 2020, es pugui estalviar un 20% del consum energètic, s’incrementi un 20% l’ús de les energies renovables i es redueixi un altre 20% la contaminació atmosfèrica.

En tot aquest procés de desenvolupament de ciutats més sostenibles, la tecnologia hi té un paper imprescindible. L’ús de les tecnologies actuals pot permetre una millor optimització dels recursos públics i també una millor coordinació entre els diferents agents que participen dels serveis públics, així com una millor comunicació amb la ciutadania. Pot donar moltes més dades als responsables municipals per a la presa de decisions i pot facilitar la posada en funcionament de noves polítiques basades en el vector ambiental i energètic.

En l’àmbit de la mobilitat són moltes les iniciatives que s’estan duent a terme, algunes ja molt consolidades, com per exemple les tecnologies de gestió del transport públic que permeten, entre d’altres coses, donar informació en temps real als usuaris sobre el temps d’espera; o bé, la tecnologia GPS que ha permès millorar la qualitat de la informació dels conductors, ja sigui per trobar les millors rutes o bé per evitar les vies amb major congestió. D’altres tecnologies, però, encara estan en un estat més embrionari, com per exemple la implantació del vehicle elèctric o la integració dels diferents serveis d’informació.  El que està clar és que la generalització dels dispositius portàtils com els Smartphones, permet accedir a la informació en temps real i això obre les portes als responsables públics per a la implementació de nous serveis i noves polítiques que, fins ara, eren de difícil aplicació.

Projectes “Smart”

Com a Sant Cugat, d’altres ciutats d’arreu del món han desenvolupat projectes de base tecnològica amb la finalitat de millorar l’eficiència energètica i la qualitat de la informació al ciutadà. Tot seguit es mostren un recull d’articles on amb algunes exemples interessants:

Vídeos relacionats: