Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 7/18/2011

Informació al servei de la mobilitat eficient i sostenible

Les tecnologies de la informació per a dispositius mòbils permeten millorar la qualitat dels serveis de mobilitat i donar més autonomia als usuaris per a prendre les millors decisions per als seus desplaçaments

L’aparició dels telèfons mòbils d’última generació, també anomenats telèfons intel•ligents, han provocat una revolució en l’accés a la informació. Si abans de l’arribada d’aquests dispositius la majoria de gent accedia a Internet mitjançat l’ordinador, la qual cosa limitava la disponibilitat de la informació al lloc on es trobava físicament aquest, amb la generalització dels telèfons intel•ligents amb accés a Internet l’accessibilitat a la informació s’ha amplificat enormement. A més a més, l’ús de la connexió a Internet, combinada amb la tecnologia actual de posicionament per satèl•lit  permet la interacció de l’usuari amb el seu entorn.

La ciutat, doncs, sense perdre el seu paper tradicional d’espai físic i estàtic, on passen coses i on la gent es relaciona, guanya una nova dimensió, la ciutat es converteix en un espai virtual i dinàmic, que conté informació i que es comunica amb els seus habitants. En aquest nou paradigma d’espai urbà dinàmic, la gestió de mobilitat hi té un paper cabdal, ja que una gran part del concepte de mobilitat té un alt component d’informació.

La majoria d’actors vinculats al transport urbà i la mobilitat ja han vist l’importància d’oferir serveis i informació al ciutadà i actualment no paren de sortir aplicacions per a dispositius mòbils que ofereixen valor afegit per tal que els usuaris puguin prendre la millor decisió per realitzar els seus desplaçaments.


Realitat augmentada al transport públic

Un dels sectors que més s’ha implicat en l’ús de les tecnologies per a telèfons intel•ligents és el transport públic, un sector on la informació a l’usuari sempre ha estat clau per a mantenir o augmentar tant el nombre dels usuaris com la qualitat del servei.

En aquest sentit, Transports Metropolitans de Barcelona és un bon exemple de diverses iniciatives que utilitzen la telefonia mòbil per a informar als usuaris. Una de les primeres que es va dur a terme, l’any 2006,  va ser el iBus, un servei que a través de la missatgeria instantània (SMS) permetia a l’usuari saber el temps d’espera del bus que volia agafar. Aquest servei ja es va oferir abans de l’arribada dels telèfons intel•ligents ja que pot utilitzar-se amb qualsevol telèfon mòbil.

Amb l’arribada dels telèfons intel•ligents, TMB va posar en funcionament l’aplicació TMB Virtual  Aquesta aplicació permet a l’usuari conèixer tota la informació necessària relacionada amb el transport públic, temps d’espera, recorreguts de les línies de transport públic, etc, amb la peculiaritat que aquesta informació es pot visualitzat sobreimpressionada a la imatge en temps real que veu l’usuari. L’aplicació utilitza la càmera que incorporen els telèfons mòbils per a donar una imatge real de l’entorn on es troba l’usuari mentre que aquest va veient la informació de les parades de transport públic més properes, les línies que hi passen, el temps d’espera, el temps de recorregut, entre d’altres informacions.

Aquesta tecnologia que utilitza la realitat per a oferir informació associada s’anomena realitat augmentada.


Vídeo de l’aplicació TMB Virtual emès per BTV

Una altra aplicació que ha començat a implantar TMB són els anomenats QR Codes (Quick Response Code). Aquests codis d’aparença futurista no són més que codis de barres preparats per a ser llegits amb els telèfons mòbils. Quan un usuari veu el QR Code en una parada de bus només cal que apropi el telèfon a aquest codi i automàticament es mostrarà tota la informació de la parada del bus al seu telèfon.

La gran avantatge dels QR Codes és que permeten personalitzar la informació que s’ofereix als usuaris i també incrementen molt les possibilitats d’interacció entre l’usuari i el seu entorn, alhora que permet informar-lo amb més detall que no pas els panells físics que es troben a les parades. L’ús dels QR en el sector del transport públic s’està generalitzant enormement i la majoria de grans operadores ja els utilitzen en els seus serveis.

QR Code al bus de Lleida
Aplicació dels QR Codes a la xarxa de busos urbans de Lleida


No trobes un taxi quan el necessites?

El sector del taxi és un dels que més aplicacions per a Smartphones ha desenvolupat. Recentment s’ha presentat el sistema SIT10, una aplicació que es dirigeix als taxistes i que té per objectiu facilitar-los informació que els ajudi a recollir els passatgers allí on es troben i reduir, així el temps de circulació en buit. Si es té en compte que els taxis de Barcelona realitzen un 45% de trajectes sense clients, es pot veure fins a quin punt és important l’ús de la informació per a evitar que els taxistes circulin massa estona buscant passatgers amb el conseqüent consum de combustible innecessari.

El sistema SIT10 permet al taxista conèixer tots els esdeveniments que es produeixen a l’entorn d’on es troba i preveure, així, allí on hi pot haver més demanda de taxis. També conté informació complementària sobre l’estat del trànsit i incidències a la xarxa viària.

A part dels sistemes dirigits als professionals del taxi, també s’han desenvolupat d’altres aplicacions destinades als usuaris i que permeten sol•licitar un servei de taxi. Aquesta sol•licitud s’envia a les companyies de taxis que operen a Barcelona i es localitzen els taxis més propers situats al punt on s’ha realitzat la sol•licitud i així s’aconsegueix reduir el temps d’espera del client, alhora que aquest coneix, per avançat el preu del servei.


També amb bicicleta, cotxe o tren

No només el transport públic s’ha bolcat en l’ús de les tecnologies mòbils. També la resta de mitjans de transport ofereixen serveis per a millorar la informació als usuaris. Un bon exemple és la mobilitat en bicicleta. Pels usuaris de la bicicleta pública existeixen una bona varietat d’aplicacions que informen de la proximitat de les estacions i del nombre de bicicletes i ancoratges disponibles i també d’altres aplicacions que permeten obtenir la ruta més segura entre dos punts si ens movem en bicicleta.

En el cas de la mobilitat en vehicle privat, també existeixen aplicacions que informen de l’estat del trànsit, dels embussos circulatoris, de les incidències i obres que hi puguin haver a la carretera, calcular la millor ruta entre dos punts o, fins i tot, trobar places d’aparcament disponibles.

De la mateixa manera les principals operadores de transport ferroviari han desenvolupat aplicacions per a telèfons intel•ligents. És el cas de FGC i Rodalies de Barcelona que tenen aplicacions que permeten consultar horaris de les línies i conèixer les possibles incidències.



Una informació fiable i de qualitat facilita el canvi modal


La utilitat de les tecnologies de la informació aplicades als dispositius mòbils és inqüestionable i ofereix un ampli ventall de serveis per a facilitar les decisions dels ciutadans en quant a la seva mobilitat. Ara bé, tenen les TIC suficient capacitat per a promoure el canvi modal, per passar de l’ús del vehicle privat al transport públic.

En un estudi, realitzat per la consultora Latitude, i que es va realitzar a  les ciutats de Boston i San Francisco, on existeix una bona oferta de transport públic, va mostrar que diversos conductors estarien disposats a canviar de mode de transport si tinguessin una bona informació sobre les possibilitats de mobilitat en transport públic disponibles. L’estudi en qüestió va seleccionar diverses persones usuàries del vehicle privat i els va demanar que realitzessin els seus desplaçaments habituals en qualsevol altre transport que no fos el cotxe. Tots els participants disposaven de telèfons intel•ligents que els podien ajudar a prendre les decisions sobre la seva mobilitat

Un cop realitzada l’experiència els diversos usuaris van posar en comú les experiències viscudes i dels diferents grups de treball en van sortir diverses conclusions o necessitats:



El ciutadà com a emissor d’informació

A part d’incrementar les possibilitats d’informar i interactuar amb els usuaris, els nous dispositius de comunicació mòbil també ofereixen la possibilitat que el ciutadà es converteixi en el propi emissor de la informació. Aquesta possibilitat ja està molt estesa actualment, i són molts els mitjans de comunicació i llocs webs que tenen serveis on els usuaris poden donar informacions útils, per exemple sobre l’estat del trànsit, incidències al transport públic, etc. La gran millora que ofereixen els dispositius mòbils és que aquesta informació es pot obtenir en temps real i de forma massiva, sense que l’usuari hagi d’intervenir-hi de manera directa.

Un bon exemple d’aquesta possibilitat la trobem en el projecte Copenhaguen wheel liderat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT) Aquest projecte es replanteja de fons el concepte de la mobilitat en bicicleta i, entre d’altres coses, permet que l’usuari connecti el seu Smartphone a la bicicleta i vagi enviant informació del trajecte a la xarxa, informació que un cop integrada en una base de dades pot ser d’utilitat per la resta d’usuaris. Per exemple, la bicicleta ideada pel MIT porta incorporat un detector de contaminació. D’aquesta manera, mentre la persona realitza el seu trajecte en bicicleta va enviant informació a la xarxa de l’estat de contaminació dels carrers per on transita. Amb l’aportació de les dades de la resta d’usuaris es pot grafiar, en temps real, el grau de contaminació dels carrers d’una ciutat i els usuaris de la bicicleta poden triar l’itinerari menys contaminant.













MIT Tech TV



Per més informació:

 

 


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal