Última actualització 6/30/2011

La Ronda del Maresme s'atura, però la comarca segueix reclamant solucions per a la mobilitat

La Plataforma Preservem el Maresme demana que els 400 M€ compromesos pel Ministeri de Foment es destinin a la millora del transport públic

A finals de l'any 2010, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va anunciar la intenció de construir la Ronda del Maresme, una lliure de peatge i paral•lela a l'actual C-32, amb l’objectiu de proporcionar un vial de comunicació intern a la comarca del Maresme alternatiu a la N-II i deixant l'autopista C-32 pel trànsit de més llarga distància.

El projecte de la Ronda del Maresme es va justificar per la necessitat de proporcionar una alternativa a l’actual N-II i que, per la seva situació, suposa una barrera important per a la majoria de municipis costers del Maresme. La construcció de la Ronda del Maresme havia de permetre alliberar el trànsit intern de la comarca que actualment circula, en gran part, per la N-II i reconvertir aquesta carretera en un vial urbà.

En aquest sentit, la Generalitat i el Ministeri de Foment van arribar a un acord, l’any 2008 en el qual el Ministeri de Foment transferia la titularitat del tram de la N-II que transita per la comarca del Maresme a la Generalitat i es creava un fons de 400 M€ per tal de reconvertir aquest vial en una via urbana i integrada a les ciutats costaneres.

Malgrat això, l’anunci de la construcció de la Ronda del Maresme va causar un important moviment en contra d’aquesta infrastructura, per considerar que suposava un impacte important per un territori tant complex com el de la comarca del Maresme i per considerar que existien d’altres alternatives per a millorar la mobilitat dins la comarca del Maresme. Aquest moviment d’oposició a la Ronda es va concretar amb la Plataforma Preservem el Maresme (http://www.coordinadoramaresme.cat).

Amb el canvi de Govern a la Generalitat i la reducció dels pressupostos destinats a infrastructures, la viabilitat d’aquesta obra s’ha posat en qüestió i la prova d'això és que en els pressupostos de 2011 no s'ha destinat cap partida a aquesta actuació.

Tot i això, els problemes de mobilitat a la comarca del Maresme segueixen presents, és per això que diferents veus de la comarca, com la pròpia Plataforma Preservem el Maresme han reclamant que s’utilitzin els 400 M€ compromesos pel Ministeri de Foment per a realitzar d’altres actuacions de millora de la mobilitat com per exemple la construcció de tres rotondes a la zona del Mataró Park, la creació d'un carril bus-VAO entre Mataró i Barcelona, l'impuls de la línia ferroviària orbital i la construcció d'apartadors a les estacions de tren per recuperar els serveis semidirectes.

Ara com ara, la posició del Govern de la Generalitat és de no seguir endavant amb el projecte de la Ronda del Maresme i estudiar les diferents alternatives per a millorar la mobilitat de la comarca.