Última actualització 5/9/2011

Igualada, Vilanova del Camí i Montbui tindran un sistema de bicicleta pública

Es preveu que la bici pública pugui començar a funcionar el mes de setembre amb un total de 10 estacions i  70 bicicletes en servei

La Mancomunitat de Municipis de la Conca d’Òdena ha iniciat els tràmits per a implantar un sistema de bicicleta pública als municipis d’Igualada, Vilanova del Camí i Montbui. De moment s’ha obert el concurs públic per trobar l’empresa que s’encarregui de la implantació i gestió del servei durant el primer període de proves. El pressupost de licitació és de 130.000 euros i es finançarà amb l’aportació del l’Institut Català de l’Energia i dels tres ajuntaments.

Segons les previsions de la Mancomunitat de la Conca d’Ódena el servei podria començar a funcionar el proper mes de setembre i es composaria de 10 estacions i unes 100 bicicletes de les quals 70 estarien en servei i les altres 30 serien de reserva. Per tal de millorar la qualitat del servei, una de les condicions que s’ha incorporat al servei és que les bicicletes portin incorporat algun sistema antirobatori.

La iniciativa de crear un sistema de bicicletes públiques va néixer de l’Ajuntament d’Igualada i, inicialment havia de ser només de caràcter municipal, però el fet que tant Vilanova del Camí com Montbui es troben a distàncies molt properes del municipi i, per tant, assequibles en bicicleta, ha permès que la bicicleta pública s’ampliï en tota la conurbació de la capital anoienca.

En total, els tres municipis on s’implantarà el servei sumen una població de 61.604 habitants i el terreny on es troben també ofereix possibilitats per al desenvolupament de l’ús de la bicicleta ja que, tot i alguns trams amb pendent, la majoria de carrers tenen un pendent inferior al 4%

Pla Estratègic de la Bicicleta a Igualada, Montbui i Vilanova del Camí

L’objectiu principal de la posada en funcionament del sistema de bicicleta pública és promoure l’ús d’aquest mitjà de transport en els desplaçaments quotidians de la població ja que, en l’àmbit urbà, és el més eficient i el més ràpid i també, un dels més econòmics.

Ara bé, per tal de promoure l’ús de la bicicleta calen d’altres actuacions, especialment en la creació d’una xarxa ciclable on els usuaris es puguin desplaçar amb seguretat, tant pels propis ciclistes com per als vianants. Aquesta xarxa ciclable es pot composar de carrils bici segregats, tant en calçada com en vorera, però també de carrers de convivència amb els vianants o de zones 30 on la convivència és entre la bicicleta i el cotxe.

En aquest sentit, els ajuntaments d’Igualada, Vilanova del Camí i Montbui han realitzat els respectius plans estratègics de la bicicleta amb l’objectiu principal de definir quina ha de ser la xarxa ciclable del futur. Els tres plans han estat realitzats amb la col•laboració de la Diputació de Barcelona.

Els Pla estratègic de la bicicleta s’ha definit a partir de la proposta de xarxa ciclable del Pla Director Urbanístic de la Conca d’Òdena i s’ha ampliat amb noves vies ciclables.

El Pla estratègic de la Bicicleta d’Igualada defineix la xarxa ciclable de la capital de l’Anoia i també, les principals connexions amb els municipis veïns. El Pla pretén donar continuïtat a la xarxa de carrils bici existents dels carrers Maria Trulls i Algué i Passeig Mossèn Jacint Verdaguer per completar una malla ciclable que permeti connectar amb els principals equipaments de la ciutat i també amb estacions de transport públic.

El Pla preveu la construcció i diverses infrastructures ciclables com carrils bici, voreres bici, carrers de zona 30 (de convivència entre cotxe i bici), carrers de convivència amb els vianants i camins verds, aptes per al pas de bicicletes. El conjunt d’actuacions proposades permetrien passar dels 4,63 quilòmetres de xarxa ciclable actual als 43,85 quilòmetres que sumen el conjunt d’actuacions.

El desenvolupament del pla es preveu que es faci en quatre fases i en total suposa una inversió d’entre 2,6 i 7,3 M€, depenent del tipus d’obra que es dugui a terme per desenvolupar la xarxa.

Les connexions amb els municipis del voltant es preveu que es facin per les infrastructures existents, és a dir els diferents ponts sobre el riu Anoia en el cas de la connexió amb Montbui i per la carretera local BV-2230 en el cas de la connexió amb Vilanova del Camí.

Plànol de la xarxa per a bicicletes proposada al municipi d'Igualada

Seguint els passos de Terrassa, Granollers, Vic, Sant Andreu de la Barca i Barcelona

Quan es posi en funcionament el sistema de bicicleta pública de la Conca d’Ódena ja seran 6 els sistemes de bicicleta pública en funcionament a la província de Barcelona: el Bicing de Barcelona, l’Ambicia’t de Granollers, el BiciVic de Vic, el BiciSAB de Sant Andreu de la Barca, l’Ambicia’t de Terrassa i el sistema que es posarà en funcionament a la Conca d’Òdena. A part dels municipis barcelonins també Girona disposa d’un sistema de bici pública anomenat Girocleta.

Per més informació: