Última actualització 2/23/2011

La DGT proposa limitar la velocitat a 30 km/h a tots els carrers d'un carril per sentit o de només un carril

La mesura s’integra en el nou pla estratègic de seguretat viària que està preparant la DGT

En el marc de la II Trobada de Ciutats per la Seguretat Viària de Córdoba es va aprovar la Carta de Córdoba, amb 12 objectius estratègics per als propers anys

En el marc de la II Trobada de Ciutats per la Seguretat Viària, celebrada a Córdoba els passats dies 17 i 18 de febrer, el director general de la DGT, Pere Navarro, va anunciar la intenció de modificar de la velocitat màxima a les ciutats, passant de 50 km/h a 30km/h. El canvi s'aplicaria a totes les vies de només un carril de circulació o vies d'un sol carril per sentit. La mesura s’inclou dins d’un nou pla estratègic que la DGT aprovarà en el transcurs de les properes setmanes.

L'objectiu de la mesura és reduir el nombre i gravetat dels atropellaments que es produeixen en l'àmbit urbà. En els darrers anys la tendència general en la seguretat viària ha estat la de reduir el nombre de morts en accident de trànsit, sobretot en carreteres, però també en l’àmbit urbà. Ara bé, aquesta tendència a la baixa no ha estat igual si comparem vianants amb conductors. Mentre que el nombre de morts en àmbit urbà a Espanya s’ha reduir en un 26% entre el 2005 i 2009, la reducció en nombre de vianants morts en accident de trànsit només ha estat del 19% en el mateix període.

Evolució de la mortalitat en accidents de trànsit en entorn urbà (font: DGT)

Amb aquestes dades a la mà, el nou pla estratègic de la DGT, és lògic que contempli mesures per incrementar la seguretat viària dels vianants, especialment en l’àmbit urbà.

Per què la limitació a 30 km/h?

L’establiment de la velocitat màxima permesa 30 km/h no és fruit de l’atzar, sinó perquè s’ha demostrat científicament que el risc de patir un atropellament mortal a aquesta velocitat és del 5%, mentre que un atropellament a 50 km/h és mortal en un 50% dels casos.

Probabilitat d'atropellament mortal, en funció de la velocitat (font: Informe mundial sobre prevenció de traumatismes causats pel trànsit)

La importància de la jerarquització viària i dels plans de mobilitat urbana

La mesura anunciada per la DGT de limitar la velocitat a 30 km/h dels carrers d’un sol carril de circulació o d’un carril per sentit té la funció clara de pacificar el trànsit i millorar la seguretat viària dels vianants. Ara bé, també obre molts dubtes.

Per exemple, quina serà la velocitat màxima permesa en les travesseres urbanes, on la via es pot considerar com un carrer? Caldrà limitar a 30 km/h les vies que també siguin part de la xarxa bàsica d’una ciutat?

En aquest sentit, cal destacar la importància de tenir en compte la jerarquització viària del municipi que es planteja en els plans de mobilitat urbana. La jerarquització viària determina la importància de cada carrer segons la funció que desenvolupa en la circulació d’una ciutat i també en determina els possibles usos i les possibles limitacions de velocitat. En la majoria de plans de mobilitat urbana s’estableix com a criteri que la velocitat màxima de la xarxa bàsica és de 50 km/h, mentre que la velocitat màxima de la xarxa secundària o veïnal hauria de ser de 30 km/h.

La jerarquització viària pot determinar, per exemple, que carrers amb dos carrils per sentit, que segons la normativa proposada per la DGT serien de 50 km/h, formin part de la xarxa veïnal de 30 km/h, o bé, a l’inrevés, que carrers d’un sol carril de circulació formin part de la xarxa bàsica, limitada a 50 km/h.

La normativa proposada per la Direcció General de Trànsit pot ajudar als ajuntaments a establir els límits de velocitat a la xarxa viària urbana, però també és necessari contempla la jerarquització viària que es proposen als plans de mobilitat urbana.

Exemple de jerarquització
Exemple de jerarquització viària

Conclusions de la II Trobada de Ciutats per la Seguretat Viària

En el marc de la II Trobada de Ciutats per la Seguretat Viària es va aprovar la Carta de Córdoba, que recull dotze objectius prioritaris en el marc de la seguretat viària:

Més informació: