Última actualització 2/16/2011

El futur de la limitació de velocitat a 80 km/h

53,3 km dels 78 km que comprenen l’actual “zona 80 Km/h” deixaran d’estar limitats a 80 km/h

La previsió del Govern de la Generalitat és anar implantant un sistema de velocitats variables que podria estar operatiu abans d'acabar la legislatura

El desembre de 2007 va entrar en funcionament la limitació de la velocitat a 80 km/h a les entrades de Barcelona, , una iniciativa liderada pel Departament de Medi Ambient, en aquell moment governat per ICVi que també va comptar amb el suport dels socis de gover, PSC i ERC. La mesura tenia tres objectius bàsics:

De fet, la proposta de limitar la velocitat va sorgir del Pla d'actuació per a la millora de la qualitat de l'aire, elaborat pel Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, i que recull fins a 73 propostes per a la reducció de la contaminació a l'entorn de la ciutat de Barcelona.  La ciutat de Barcelona i el seu entorn és una zona amb un nivell de contaminació força elevat i que supera, en molts casos els nivells màxims que determina la Unió Europea. (Directiva 1999/30/CE)

Amb el canvi de Govern de la Generalitat el plantejament respecte a la limitació de la velocitat a 80 km/h ha canviat. El Departament d'Interior, liderada pel Sr. Felip Puig, i amb el vist-i-plau del Departament de Territori i Sostenibilitat, ha decidit retirar la limitació de circular a 80 km/h a les entrades de Barcelona i establir uns nous límits de velocitat més flexibles.

En el conjunt  de tots els quilòmetres de la xarxa viària que estaven dins de la zona 80, un 68,3 % deixaran de tenir la limitació a 80 km/h, passant a d'altres velocitats com ara 100 i 120 km/h. El procés de canvi de senyalització de les limitacions s'ha iniciat durant aquest mes de febrer de 2011 i es preveu que estigui completament implantat l'1 de març.

Mapa de les limitacions de velocitat a l'entorn de Barcelona a partir de l'1 de març

Passats 3 i 6 mesos el Govern de la Generalitat farà una revisió de les noves limitacions de la velocitat en funció de l'estat de contaminació, de l'accidentalitat i de la congestó. Si algun d'aquests paràmetres així ho aconsella, es modificaran les limitacions establertes.

L'objectiu a mig termini del Govern és d'implantar un sistema de velocitat variable amb panells lluminosos en tota la xarxa viària d'entrada a Barcelona, sistema que es preveu que pugui estar operatiu abans d'acabar la legislatura, és a dir, l'any 2015.

Per la seva banda, els alcaldes dels municipis de la regió metropolitana de Barcelona  són de la opinió majoritària que la mesura ha estat efectiva en quan als seus resultats però que val la pena cercar una major flexibilització del límit de la velocitat variable, especialment durant les hores de poc trànsit.

Com ho fan a altres ciutats europees

La limitació de velocitat a les entrades de les ciutats no és cap novetat i moltes ciutats europees ja l’apliquen des de fa alguns anys, amb diferents mesures i diferents objectius.

A Àustria, per exemple, la velocitat permesa a les autopistes és de 130 km/h però quan es supera un determinat llindar de contaminació la velocitat màxima passa a ser de 100 km/h.

A Suècia, es segueix una metodologia similar, diferents autopistes tenen sensors que permeten detectar el volum de trànsit i les condicions metereològiques. En funció d’això, la velocitat es regula entre els 120 km/h i els 30 km/h.

La Rochade (l'autopista perifèrica que rodeja la ciutat de Toulousse) va ser objecte d'una nova limitació de la velocitat l'any 2006. En concret es va reduir la velocitat màxima permesa dels 100 kph fins als 90 kph. La mesura es va aplicar, de forma experimental, durant dos estius, l'estiu del 2006 i l'estiu del 2007. L'anàlisi dels resultats va constatar una reducció de la contaminació atmosfèrica del 10% i una reducció dels accidents de trànsit del 20%. Per aquest motiu, a finals de l'estiu del 2007, la Prefactura de la regió de Midi-Pyrinnés va decidir ampliar la limitació a tot l'any.

Enllaç a experiències de limitacions de velocitat en autopistes i carreteres europees

Resultats en reducció de l’accidentalitat

Una de les millores més evidents de la limitació a 80 km/h ha estat la reducció d’accidents de trànsit. En aquest sentit el Servei Català de Trànsit va elaborar un estudi per analitzar l’impacte de la reducció de la velocitat en els accidents de trànsit. Es va estudiar l’accidentalitat al mes de gener del 2007, abans d’aplicar la mesura i al mes de gener del 2008, dos mesos després de l’aplicació. Els resultats de l’estudi van demostrar que:

link a l'estudi complet del Servei Català de Trànsit

Resultats sobre la congestió

La congestió de la xarxa viària és un fenomen tant habitual en algunes carreteres que ja es considera com fet més de la rutina diària de la mobilitat de la ciutadania. Ara bé, si pensem en la congestió en termes de cost temporal i econòmic ens podem fer una idea de la magnitud del problema.