Última actualització 11/29/2010

Martorell acollirà un nou Centre de Formació de Professionals de l'Automoció

El Centre tindrà capacitat per a formar a 18.000 persones a l’any

Les activitats formatives es centraran en l’adaptació als nous requeriments pel que fa a eficiència energètica i reducció d’emissions

Aquest mes de novembre s’ha presentat el Centre d’Excel•lència per a la Formació de Professionals de l’Automoció, un projecte que té com a principal objectiu oferir a tots els professionals vinculats al món de l’automoció la possibilitat de millorar i incrementar els seus coneixements en els nous requeriments del sector.

El Centre estarà gestionat per una Fundació integrada pels Departaments de Treball i Educació de la Generalitat de Catalunya, els ajuntaments de Martorell i de Barcelona; empreses del sector de l’automoció com, per exemple, SEAT, NISSAN, FICOSA, GESTAMP, DERBI, entre d’altres; les federacions del metall dels sindicats UGT i CCOO, la Unió Patronal Metal•lúrgica i la Cambra de Comerç de Barcelona.

El primer pas perquè el Centre sigui una realitat serà iniciar-ne la seva construcció. En aquest sentit s’invertiran 16 M€, 10 dels quals els posarà el Govern de l’Estat i els altres 6 la Generalitat. El Centre s’ubicarà al terme municipal de Martorell, molt a prop de la factoria de SEAT i d’altres empreses vinculades al sector de l’automoció. Per tal de facilitar la implantació del Centre l’Ajuntament de Martorell ha cedit gratuïtament un solar de 17.600 metres quadrats on s’ubicaran les instal•lacions. Està previst que la construcció del Centre es realitzi durant tot l’any 2011 i es puguin començar les activitats formatives a partir de l’any 2012.

18.000 persones formades a l’any

El nou Centre té una importància estratègica per al desenvolupament del sector de l’automoció ja que permetrà formar a 18.000 persones a l’any. Actualment el sector de l’automoció s’enfronta a importants canvis estratègics amb nous reptes tecnològics i socials, com per exemple la millora de l’eficiència dels vehicles, la necessitat de reduir les emissions contaminants o l’incorporació de les tecnologies de la informació als vehicles.

Per aquests motius, es fa necessària la formació dels professionals de l’automoció, tant dels que ja estan treballant a través de programes de formació continua, com dels nous professionals, a través dels programes de formació professional.

El nou Centre permetrà incrementar la capacitat i coneixements dels professionals de l’automoció i, el fet que es gestioni de forma conjunta entre l’administració pública i les empreses del sector permetrà adaptar plenament els currículums formatius a les necessitats creixents del sector de les empreses d’automació.

D’aquesta manera també s’aconseguirà augmentar la competitivitat del sector de l’automoció i contribuir a la creació de llocs de treball. Val a dir que actualment el sector de l’automoció suposa un 7,5 % del PIB català i genera 50.000 llocs de treball directes i 110.000 d’indirectes.

Els nous reptes del sector de l’automoció

El concepte de mobilitat s’ha transformat radicalment durant els darrers anys, passant de l’hegemonia inqüestionable del vehicle privat de l’últim quart del segle XX a un model actual que cerca l’equilibri entre la necessitat de potenciar un sector estratègic com l’automoció i, alhora, promoure un model de mobilitat menys contaminant i més eficient des del punt de vista energètic.

En aquest nou concepte de mobilitat el sector de l’automoció ha entès la necessitat de transformar-se i adaptar-se als nous reptes. Per exemple, segons el Pla MOVELE del Govern de l’Estat l’any 2014 hi haurà, a Espanya, un milió de vehicles elèctrics. Això vol dir que les diferents empreses del sector automobilístic hauran de fer importants avenços en el desenvolupament de models de cotxes elèctrics i algunes empreses ja estan comercialitzant els primers vehicles 100% elèctrics.

L’eficiència energètica dels vehicles és una altre element clau a tractar en els vehicles del futur. Els cotxes actuals, amb motors de combustió, no són gens eficients. Es calcula que l’eficiència interna màxima d’un motor de combustió és del 30%, és a dir que només s’utilitza un 30% de l’energia que produeix. Per tant, un nou repte de l’automoció és la millora de l’eficiència dels vehicles amb mesures com la reducció del pes dels vehicles, la reducció de les friccions del motor o l’ús dels nous motors elèctrics.

L’incorporació de les tecnologies de la informació al vehicle també pot suposar un salt qualitatiu en la concepció dels vehicles del futur. L’avenç de les comunicacions sense cable i de la tecnologia de comunicacions per satèl•lit ha obert la porta a noves aplicacions al sector de l’automoció. Un bon exemple pot ser el projecte eCall, un sistema de trucada d’emergències automàtic que s’activa quan es dispara l’airbag d’un vehicle i que envia, per mitjà de comunicacions per satèl•lit, la posició exacte on es troba, facilitant així el dispositiu d’emergències. Segons la normativa europea, des de l’any 2010 tots els vehicles nous ja han d’incorporar la tecnologia necessària per adaptar-se a aquest nou sistema de seguretat.

Altres sistemes de telecomunicacions que poden revolucionar la concepció del vehicle són els sistemes d’ajuda a la conducció que permeten detectar desviacions de la traçada lògica d’un vehicle,  o bé les tecnologies de comunicació entre vehicles, que poden facilitar les operacions de gestió del trànsit, com per exemple, els avançaments, les prioritats de pas en els encreuaments o la circulació de vehicles d’emergència.

Més informació: