Última actualització 10/19/2010

Estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme

La nova infraestructura tindrà 2 carrils per sentit i una velocitat de circulació de 80 km/h

El nou enllaç a Alella permetrà eliminar el peatge de la C-32 que actualment hi ha en aquesta població

La Generalitat de Catalunya ha presentat l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de la futura Ronda del Baix Maresme. L’estudi restarà a informació pública durant el mes d’octubre i el termini de presentació d’al•legacions finalitzarà el 4 de novembre per a particulars i el 4 de desembre per a administracions locals.

L’objectiu principal de la Ronda del Maresme és oferir una alternativa de pas per al trànsit comarcal dels municipis del Baix Maresme amb la finalitat de traspassar el trànsit de l’actual N-II a aquesta nova via. D’aquesta manera la N-II reduirà el volum de trànsit i es podrà integrar completament a la xarxa viària urbana amb les característiques pròpies d’un carrer, és a dir, amb molta més comoditat, seguretat i accessibilitat per als vianants i ciclistes.

Segons l’estudi presentat, la nova infraestructura tindrà una longitud de 15,7 quilòmetres, començarà a Montgat i finalitzarà a Mataró, passant pels municipis de Tiana, Alella, el Masnou, Teià, Premià de Dalt, Premià de Mar, Vilassar de Dalt, Vilassar de Mar, Cabrils i Cabrera de Mar.  El seu traçat transcorrerà en paral•lel a l’actual autopista C-32 per tal de minimitzar l’ocupació de terrenys. Tindrà dos carrils per sentit i una velocitat màxima de circulació de 80 km/h. La connectivitat de la Ronda del Baix Maresme amb la resta de la xarxa viària es realitzarà amb 10 enllaços. El cost total de l’actuació serà de 215 M€. Està previst que les obres es puguin començar l’any 2012 i finalitzar-se l’any 2015.

Plànol de la Ronda del Baix Maresme, segons l'estudi informatiu

L’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme s’emmarca dins de l’acord que el Ministeri de Foment i la Generalitat van signar l’any 2008 per traspassar la titularitat de la N-II a la Generalitat. En aquest acord s’establia que la Generalitat s’encarregava de la construcció de la Ronda del Baix Maresme com a vial alternatiu a la N-II i de la mateixa manera, s’impulsaven diverses mesures d’urbanització i integració de l’actual N-II en l’entorn urbà on es troba. Pel que fa al finançament d’aquestes actuacions el Ministeri de Foment es comprometia a transferir fins a 400 M€.

La proposta de la nova infraestructura ha estat molt ben rebuda pel Consell Comarcal del Maresme ja que es considera una actuació de gran importància per a la comarca i que permetrà eliminar la barrera que actualment suposa la N-II pels municipis costaners del Maresme. Segons el president del Consell Comarcal del Maresme, Josep Jo, la situació dels municipis per on circula la N-II és inacceptable ja que la carretera suposa un risc per als ciutadans que l’han de creuar periòdicament.

Una altra de les millores que s’han rebut molt bé des del Consell Comarcal és que amb el nou enllaç que es construirà a Alella també es suprimirà el peatge de la C-32 situat en aquest municipi.

La Ronda del Baix Maresme també ha rebut algunes crítiques. Concretament la Plataforma Preservem el Maresme, formada per 34 entitats de la comarca, considera que la construcció d’una nova infraestructura no és la solució per a la mobilitat del Maresme i que cal fer una aposta més clara per a la promoció de la mobilitat en transport públic. Les entitats tenen previst realitzar al•legacions al projecte de la Ronda del Baix Maresme.

L’anunci i presentació de l’estudi informatiu de la Ronda del Baix Maresme s’emmarca en un moment on la comarca s’està replantejant les grans infraestructures sobre les quals s’estructurarà la mobilitat comarcal. En aquest sentit el passat mes d’abril el Consell Comarcal i la Generalitat de Catalunya van elaborar un document conjunt per a planificar aquelles infraestructures de mobilitat necessàries per a la comarca en els propers anys. Segons aquest document les principals actuacions a desenvolupar durant els propers anys són:

Infraestructures ferroviàries:

Infraestructures de transport públic:

Serveis de transport públic:

Actuacions a la xarxa viària i política de peatges: