Última actualització 5/31/2010

Mataró realitza un Pla de mobilitat urbana específic per al comerç

L'Ajuntament de Mataró va realitzar el Pla de mobilitat de la ciutat l'any 2005, essent un dels primers en aprovar-se de Catalunya. Aquest mes de maig, l'Ajuntament ha aprovat un annex d'aquest Pla de mobilitat, destinat a analitzar i fer propostes de millora de la mobilitat relacionada amb el sector comercial, i que ha de contribuir en el futur desenvolupament dels eixos comercials de la ciutat.

Els objectius que contempla el Pla són la seguretat, l’accessibilitat i la comoditat del vianant. A partir d’aquí es plantegen diferents actuacions pel que fa la mobilitat a peu, vehicle privat, aparcament i transport públic.

És per tant una guia que contempla un catàleg d’actuacions per a cada eix comercial i per a cada tram en funció de les característiques actuals i les previsions futures.

El Pla s’ha desenvolupat amb la participació dels comerciants i també dels serveis de manteniment de la via pública encarregats de la neteja i l’enllumenat.

Planificar la mobilitat per dinamitzar el comerç

Mobilitat i comerç són dos aspectes claus de les ciutats de la província de Barcelona i, a més a més, són dos aspectes que van íntimament lligats. La planificació de la mobilitat té conseqüències directes sobre el model comercial d’una ciutat, alhora que el comerç actua com a pol d’atracció, generant una gran mobilitat al seu entorn.

La progressiva tendència de les ciutats a reconvertir els carrers cèntrics en carrers de prioritat per a vianants està esperonant el desenvolupament dels centres comercials de la ciutat, però també està creant zones de conflicte on els diferents mitjans de transport es disputen l’espai. El vehicle privat requereix espai per aparcar, el transport públic requereix d’accessibilitat i prioritat, el vianant requereix d’espai exclusiu on passejar amb comoditat. La gestió de tots aquests interessos és el repte dels gestors de la mobilitat local.

La creació de noves zones de vianants ha d’anar acompanyada d’altres actuacions complementàries en d’altres xarxes del transport. Un àmbit d’actuació clau és l’aparcament. Normalment, la creació de zones de vianants implica la pèrdua de places d’aparcament, alhora que s’incrementa la demanda per la major mobilitat generada. Per això és necessari regular l’aparcament al voltant de les zones comercials, ja sigui creant zones de rotació,  aparcaments subterranis o aparcaments de dissuasió a l’exterior de la zona comercial. Aquestes actuacions tenen l’objectiu principal d’evitar l’aparcament de llarga durada al centre ciutat.

Les actuacions específiques de transport públic també són claus per a dinamitzar les zones comercials. El transport públic requereix d’una bona accessibilitat, que permeti a l’usuari arribar al centre de la ciutat amb més facilitat que amb vehicle privat i que, per tant, sigui un mitjà de transport atractiu per als usuaris.  En aquest sentit alguns municipis com Rubí i Terrassa han limitat l’accés a determinats carrers del centre de la ciutat, només al transport públic.

En definitiva, la gestió de la mobilitat de les zones comercials requereix d’actuacions integrals que contemplin tots els mitjans de transport i que s’orientin totes a uns objectius comuns de prioritzar l’espai públic com a zona de passeig i trobada.  En els següents enllaços es mostren algunes bones pràctiques de mobilitat en zones comercials de diferents municipis de la província.