Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 5/28/2010

Vilanova culmina la zona de pacificació del trànsit

L'any 2008 l'Ajuntament va aprovar el Pla de Millora Urbana del Nucli Antic de Vilanova i la Geltrú amb l'objectiu de posar en valor el nucli històric i fer-lo un espai còmode i segur per als vianants. Val a dir el centre urbà de Vilanova es caracteritza per carrers estrets, on el vehicle privat hi circula amb dificultat i on hi conviuen diferents tipus d’usuaris, especialment vianants i cotxes. A més a més s’hi concentra una important activitat comercial amb una intensitat de circulació de vianants força important.

Plànol de la zona de pacificació del trànsit
Plànol de la zona de pacificació del trànsit

Per tal de dur a terme la pacificació del centre de la ciutat s’ha procedit en diferents fases. Els primers treballs es van centrar en la reurbanització dels carrers del centre històric. Es van considerar tres tipologies de carrer depenen de les seves característiques: carrers exclusius per a vianants, on només es permet l’accés per a accedir a pàrkings; carrers de prioritat per a vianants, on el trànsit rodat està permès però la urbanització del carrer és a un sol nivell i el vianant hi té prioritat i els carrers de zona 30, on la circulació dels vehicles és per una calçada segregada, però la velocitat màxima de pas queda limitada a 30 km/h.

Un segon aspecte important que es va treballar fou la creació d’una oferta prou àmplia d’aparcaments de dissuasió situats al voltant de la zona de pacificació del trànsit. L’objectiu d’aquests aparcaments era evitar l’entrada a la  zona de pacificació per a buscar aparcament. En total es van habilitar 6 àrees d’aparcament amb un total de més de 600 places.

Paral•lelament es van reordenar els sentits de circulació dels carrers del centre urbà per tal d’evitar els recorreguts transversals dissuadint, així, els conductors d’utilitzar els carrers cèntrics per al trànsit de pas. En la nova jerarquització i ordenació de la xarxa viària també es va tenir en compte l’accessibilitat dels veïns a la zona i l’habilitació de diferents punts de càrrega i descàrrega per donar servei als nombrosos comerços de la zona.

La última fase per completar la pacificació del centre de la ciutat s’ha finalitzat aquest mes de  maig de 2010 i ha consistit en la instal•lació d’una senyalització específica per a tota la zona, i la instal•lació de set càmeres fotogràfiques per a controlar l’accés a les zones de vianants. L’ús d’aquesta tecnologia és força innovador i, fins al moment, només s’ha utilitzat en algunes ciutats catalanes, com Barcelona, Manresa, Mataró o Girona. Per tal de controlar l’accés a la zona de vianants, les càmares fan fotografies de les matrícules de tots els vehicles que accedeixin a la zona de vianants i, immediatament, s’envien a un ordinador de la policia local que verificarà si el vehicle té autoritzat l’accés. El sistema no vulnera els drets a la intimitat de les persones ja que només enregistra les  imatges de les matrícules, no pas dels conductors.

Senyalització específica de la zona de pacificació de Vilanova i la Geltrú
Senyalització específica de la zona de pacificació de Vilanova i la Geltrú

 

Per més informació:


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal