Última actualització 8/30/2010

Les motos, l'assignatura pendent de la seguretat viària a Barcelona

El nombre d'accidents totals ha baixat, però, per contra les víctimes han pujat

Aquest mes de gener l’Ajuntament de Barcelona ha fet públiques les dades de seguretat viària per l’any 2009. En general les dades són millor que l’any anterior, el 2008, ja que s’han reduït el nombre d’accidents en un 1,5% i es confirma la tendència dels darrers anys de reducció dels accidents de trànsit

Gràfic amb l'evolució dels accidents de trànsit a Barcelona ciutat

Ara bé, tot i les bones notícies, també hi ha dades més preocupants, sobretot pel que fa als vianants i les motocicletes.

Augmenten els accidents de les motocicletes

L’any 2008 hi va haver a Barcelona 4567 motocicletes implicades en algun accident de trànsit. Aquest nombre d’accidents ha augmentat el 2009 fins a 4683, és a dir, un 2,5 %. Conjuntament amb les bicicletes és l’únic vehicle que augmenta el nombre d’accidents. Aquesta dada no sorprèn gaire si s’analitza l’evolució del parc de motocicletes, que no ha parat de créixer els darrers anys, i també la tendència a l’alça dels accidents de motocicletes durant els darrers anys.

Evolució del nombre de motocicletes implicades en accidents de trànsit
Evolució del nombre de motocicletes implicades en accidents de trànsit (nombre de vehicles implicats)

Evolució del parc de motocicletes (vermell) en comparació al parc de turismes (blau)

El que si que es fa evident és la necessitat d’emprendre actuacions específiques per a reduir l’accidentalitat de les motocicletes. Una de les causes d’aquest augment es pot trobar en la normativa vigent per a conducció de motocicletes ja que, per conduir motos de 125 centímetres cúbics no cal el carnet específic per a motocicletes (A), sinó només una antiguitat de més de tres anys del carnet de conduir de cotxe (tipus B).

Per tal de millorar la seguretat viària de les motocicletes en l’àmbit urbà, el Pla Català de Seguretat Viària proposa diferents mesures com per exemple la realització d’un programa de formació específica per a conductors de motocicletes amb carnet B.

Més vianants atropellats

Una altra dada no gaire positiva és l’augment de víctimes mortals per atropellaments. En concret, l’any 2009 hi va haver 16 morts per atropellament mentre que l’any 2008 van ser 10.

Evolució del nombre de morts en accident de trànsit comparat amb el nombre de vianants

A més a més, aquest augment es produeix tot i les mesures realitzades per l’Ajuntament de Barcelona per a millorar la seguretat viària dels vianants, com per exemple, les zones 30, els advertiments pintats en els passos de vianants o les baranes per evitar que els vianants creuin per fora dels passos de vianants.

Per tal de millorar la seguretat dels vianants, l’Ajuntament de Barcelona començarà una campanya específica d’informació a la gent gran un dels col•lectius que més pateix els atropellaments.

Per més informació: