Última actualització 4/29/2010

Vilanova fa un pas més per soterrar les vies del tren

Un estudi, que s’adjudicarà l’any que ve, determinarà les millors alternatives per al soterrament de les vies.

Diversos municipis i comarques han iniciat importants processos de soterrament o integració del ferrocarril.

Projecte de soterrament a Vilanova i la Geltrú

El passat mes d’octubre es va fer públic que el Ministeri de Foment destinarà una partida pressupostària de 500.000 € del pressupost del 2010 per a estudiar el soterrament de la via del tren a Vilanova i la Geltrú.

Com molts altres municipis costaners, la via del tren, al seu pas per Vilanova divideix el municipi en dos, i suposa una barrera important per la mobilitat del municipi.

Amb l’anunci del Ministeri de Foment, s’obre el camí perquè algun dia el soterrament de la via sigui una realitat. De moment la principal decisió que cal debatre és per on s’ha de soterrar el tren, i per això hi ha dues opcions. La primera és soterrar la línia ferroviària pel traçat actual. Una segona opció és canviar el traçat ferroviari i apropar-lo al nord de la ciutat. Aquesta segona opció va lligada amb el projecte de la Línia Orbital Ferroviària, que ja preveu una estació a l’Eixample Nord. Des de l’Ajuntament es vol esperar a conèixer els resultats de l’estudi del Ministeri, però tampoc es descarta la possibilitat de tenir les dues vies soterrades, l’actual i la que vindria del nord per la Línia Orbital.

Diversos municipis volen soterrar les vies de tren urbanes

El cas de Vilanova no és l’únic. Són molts els municipis de Catalunya que han vist com el creixement urbanístic ha engolit les vies del tren i s’han convertir en autèntiques barreres que divideixen la xarxa viària i, per tant, compliquen molt la gestió de la mobilitat.

Alguns municipis han aconseguit realitzar el soterrament dels seus traçats ferroviaris en els últims anys. Alguns exemples els tenim en municipis com:

D’altres municipis estan treballant intensament perquè el soterrament de les vies sigui una realitat els propers anys, són els casos de municipis com:

Un objectiu plantejat en el PEIT

La majoria d’infrastructures ferroviàries són de titularitat estatal, per tant és necessari conèixer quina és la planificació que fa el Govern de l’Estat al respecte. I en aquest sentit cal destacar que al Plan Estratégico de Infraestructuras del Transporte, ja es fa esment a la integració de ferrocarril a les ciutats. En aquest sentit el PEIT destina uns 2.400 M€ per a inversions d’aquests estil fins a l’any 2020.

Soterrar o integrar?

Un altre qüestió que es planteja és si sempre és necessari el soterrament de les vies. En alguns casos, com per exemple en les vies de l’AVE l’opció del soterrament és molt necessària, degut a que es tracta d’una infraestructura que necessita estar completament segregada. Una altra cosa són les infraestructures ferroviàries convencionals. En aquest cas cal tenir en compte que el soterrament d’una línia ferroviària és una inversió d’alt cost i que, abans de tirar-la endavant, cal pensar en altres alternatives. En aquest sentit, municipis com Igualada o Manresa tenen d’altres possibilitats d’integració de la via del tren, com per exemple el tren-tramvia, amb una inversió molt més reduïda. També existeix la possibilitat de realitzar cobriments parcials millorant la permeabilitat transversal de la via.