Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
On ets: Xarxa MOBAL >> Actualitat >> PTMB

Actualitat

Última actualització 26/06/2009
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

El Govern de la Generalitat aprova inicialment el Pla Territorial Metropolità de Barcelona

El PTM restarà fins al dia 24 de juliol de 2009 a informació pública

El passat 22 de maig el Govern de la Generalitat va aprovar inicialment el Pla Territorial Metropolità de Barcelona. Es tracta d’un document de planificació territorial que té caràcter normatiu, és a dir d’obligat compliment per les administracions competents, i que desenvolupa les propostes fetes en el Pla Territorial General de Catalunya.

L’horitzó temporal del PTM és fins al 2026, és a dir, d’uns 20 anys vista i el seu abast territorial engloba  les set comarques de la Regió Metropolitana de Barcelona (Garraf, Alt Penedès, Baix Llobregat, Barcelonès, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Maresme).

El PTM restarà fins al dia 24 de juliol de 2009 a  informació pública. En el següent enllaç en podeu consultar els documents.

Informació del PTM

 

Xarxa ferroviària d’altes prestacions:


El PTM dissenya una xarxa d’altes prestacions que, a part de permetre els viatges de llarga distància i la connexió amb l’aeroport, també facilitarà els viatges ràpids de distàncies mitges, per això preveu diverses noves estacions i intercanviadors en la xarxa.

  • Ramal del Vallès: Castellbisbal – Mollet amb ample UIC
  • Ramal a l’aeroport (Línia d’Alta Velocitat)
  • Connexió entre l’Eix Transversal Ferroviari i Barcelona
  • Intercanviadors amb la Línia d’Alta Velocitat a Vilafranca, Martorell, Sant Cugat, Cerdanyola – Centre Direccional i Granollers

 

 

Xarxa de Rodalies RENFE:

L’objectiu de les actuacions en la xarxa ferroviària de rodalies és reforçar les noves centralitats de la 2a corona metropolitana i descongestionar el trànsit ferroviari de la ciutat de Barcelona.

  • Nova línia Castelldefels – Cornellà – Barcelona. Per aquesta línia es defineixen dues propostes:

a) Connexió amb la línia que passa per Sant Joan Despí per anar a Barcelona per la línia actual

b) Construcció d’un nou túnel de rodalies a Barcelona, al qual es connectaria aquesta línia.El túnel discorreria per l’eix de l’avinguda Diagonal fins a connectar amb el túnel de rodalies de la Meridiana.

 

  • Línia Orbital Ferroviària (Mataró, Granollers, Sabadell, Terrassa, Martorell, Vilafranca i Vilanova i la Geltrú)
  • Desdoblament de la línia ferroviària entre Montcada i Vic

  • Desdoblament de la línia ferroviària entre Arenys de Mar i Maçanet

  • Desplaçament a l’interior de la línia ferroviària entre Barcelona i Mataró, per incrementar la cobertura territorial i de població servida.

  • Millores del traçat a la línia ferroviària Barcelona – Manresa, per reduir el temps de viatge (túnel de Montcada, túnel a Viladecavalls, viaducte a Vacarisses)

  • Canvi de traçat a la línia de RENFE a Martorell

  • Nou accés de Rodalies a l’aeroport del Prat

  • Duplicació de la línia Papiol – Mollet entre Sta. Perpètua i Mollet

  • Interconnexió de les línies Barcelona – Vic i Barcelona – Girona a les Franqueses

  • Noves estacions i nous intercanviadors

 

Xarxa de FGC:

La xarxa de FGC ha de permetre millorar la connexió entre Barcelona i el Vallès i augmentar la cobertura dels metros comarcals. 

  • Nova línia d’FGC Barcelona – Vallès pel túnel d’Horta i la connexió entre Sabadell i Terrassa

  • Perllongament a la línia de Sabadell del Metro del Vallès fins a Castellar del Vallès

  • Perllongament a la línia de Terrassa del Metro del Vallès fins a Matadepera

  • Perllongament de la línia Llobregat – Anoia entre Pl. Espanya i Glòries en túnel, ja sigui per Travessera de Gràcia o Gran Via)

  • Nou traçat a la línia FGC entre Martorell i Abrera

  • Perllongament de la L-6 fins a Esplugues

  • Noves estacions i intercanviadors

  • Perllongament de la línia Llobregat – Anoia fins a Badalona i Santa Coloma de Gramanet, seguint amb la perllongació fins a la Pl. de les Glòries ja citada anteriorment.

Xarxa ferroviària proposada en al PTMB

 

Xarxa de metro:

La nova xarxa de metro permetrà augmentar la seva cobertura territorial, incrementar els punts d’intercanvi amb d’altres sistemes de transport, i trencar l’estructura radial de l’actual xarxa de metro.

  • Nova línia 9, que permet la connexió amb l’aeroport.
  • Perllongament de la línia 5 del metro fins a connectar amb la línia 3
  • Perllongament de la línia 3 del metro fins a Sant Feliu
  • Perllongament de la línia 3 del metro fins a Trinitat
  • Perllongament de la línia 2 del metro fins a Badalona
  • Perllongament de la línia 2 del metro fins a L’Hospitalet
  • Perllongament de la línia 1 del metro fins a Badalona
  • Perllongament de la línia 1 del metro fins al Prat de Llobregat


Xarxa de tramvia i ferrocarril lleuger o Trentram i bus en plataforma reservada:

El PTM preveu una forta expansió dels sistemes tramviaires o dels busos amb plataforma reservada com a sistemes d’alta capacitat que es complementin amb la xarxa de metro i ferrocarril. Es preveu que el tramvia i el bus amb plataforma reservada s’ampliï considerablement al Baix Llobregat i al Vallès.

Baix Llobregat:

  • Connexió Sant Feliu – Molins de Rei – Quatre Camins
  • Connexió eix C-245 Castelldefels – Cornellà (BusBaix)
  • Conversió a Tren- Tramvia del ferrocarril entre Martorell i Igualada

Barcelonès:

  • Unió Trambaix i Trambesós per l’Avinguda Diagonal
  • Connexió Sant Adrià de Besós – Santa Coloma de Gramanet
  • Connexions a Badalona

Vallès Occidental i Oriental:

  • Connexió Montcada – Ripollet – Cerdanyola – UAB
  • Connexió Sant Cugat del Vallès – Cerdanyola
  • Connexió UAB – Badia – Barberà – Sabadell
  • Connexió Riera de Caldes
  • Connexió Sabadell – Polinyà – Palau-Solità – Parets – Lliçà de Vall – Granollers
  • Connexió interna de Terrassa

 

Xarxa de mercaderies:

La xarxa de mercaderies prevista té per objectiu permetre la connexió amb el Port de Barcelona i el pas per la Regió Metropolitana de Barcelona sense interferir amb els sistemes ferroviaris destinats al trànsit de passatgers.

  • Nova via per mercaderies entre Tarragona i Castellbisbal
  • Nova connexió amb el Port de Barcelona
  • Nova via per mercaderies entre Mollet i Sant Celoni

 

Xarxa viària de pas (AP-7 i A-2):

La xarxa de pas per la RMB està força congestionada a causa del trànsit intern de la RMB que utilitza aquestes vies per desplaçar-se en els trajectes interns. Per tant, la proposta per descongestionar les vies de pas passa per crear una xarxa viària mallada que faciliti la mobilitat interna de la RMB i descongestioni les vies de pas.

Xarxa viària d’accés a Barcelona:

La xarxa viària d’accés a Barcelona també està força congestinada però el Pla preveu la creació de carrils bus VAO per tal de donar major importància al transport públic. Els carrisl bus VAO s’implantarien a la C-58, B-23 i C-31.

També es preveu la millora de la C-17 per millorar-ne el traçat i treure la via de l’interior de les poblacions.

Xarxa viària estructurant primària:

L’objectiu d’aquesta xarxa és permetre la connexió entre les principals ciutats de la RMB. És la xarxa que presenta majors mancances i on el Pla preveu més inversions. Les principals actuacions proposades són:

  • Continuació de l’autovia A-7 entre el Vendrell i Abrera.
  • La Ronda del Vallès, que ha de permetre millorar la mobilitat entre el Vallès i el Baix Llobregat. PTM proposa una via amb molts accessos i integrada amb els nuclis urbans per tal de minimitzar la fragmentació del territori.
  • Per millorar la connexió entre el Vallès i la Barcelonès Nord es proposa la millora de la B-500 entre Badalona i Mollet del Vallès. Aquesta actuació inclou el túnel de la Conreria, a Badalona.


Xarxa viària estructurant secundària:

Igual que la xarxa primària, la secundària també presenta força mancances per la qual cosa els usuaris utilitzen, en molts casos, vies de la xarxa primària, contribuint a la seva saturació o bé s’utilitzen vies urbanes que sobrecarreguen el trànsit intern de les ciutats. Les principals actuacions proposades en el Pla són, en la majoria de casos variants per evitar el pas pels municipis:

Alt Penedès:

  • B-212. Variant de la Múnia
  • BP-2121. Variant de Sant Martí Sarroca
  • N-340. Variants a Les Cabòries, Cantallops i l’Ordal
  • BP-2151. Variant de Sant Pere de Riudebitlles

Vallès Oriental i Occidental:

  • Ronda Est de Terrassa
  • Ronda de Rubí
  • Acabament de les Rondes de Sant Cugat del Vallès
  • Ronda Est de Sabadell
  • Vials de ronda de Cerdanyola del Vallès.
  • Vial de ronda de Ripollet
  • Variants i millora de l’eix del sistema Sentmenat – Polinyà - Santa Perpètua - la Llagosta
  • Variants i millora de l’eix del Tenes entre Montmeló i Bigues i Riells
  • Reconversió en via suburbana de l’actual autovia C-17 entre Mollet del V. i Granollers
  • Connexió entre la Ronda de Granollers i l’AP7.
  • Via Interpolar entre Castellbisbal i Granollers
  • Variants i milllora de la BV-5001entre Sta. Coloma de G. I La Roca del V.
  • Millora i variants de l’eix Castellar del V.–Sentmenat–Caldes de Montbui–Lliçà d’Amunt-Canovelles
  • Variants de la C-59 a Sant Feliu de Codines i Castellterçol

Maresme:

  • Via distribuïdora de la C-32 entre Montgat i Pineda de Mar
  • BP-5002 d’Alella a Vilanova del Vallès. Millora del traçat i variant a Alella
  • C-61 de Sant Celoni a Arenys de Mar. Millora del traçat i variants a Arenys de Munt i Vallgorguina

Garraf:

  • Millora de la connexió C-15 i Vilanova i la Geltrú
  • Variants de la C-31. Entre Sitges i Sant Pere de Ribes, i al sud de Vilanova i la Geltrú, es proposa una via de connexió comarcal, que pot ser independent de l’autopista C-32 o bé combinada amb l’autopista, amb sistemes que permetin evitar el peatge al trànsit intern

Àrea Metropolitana de Barcelona:

  • Ampliació i variants de la BV-2002
  • Millora i acabament de la via suburbana del marge esquerre del Llobregat entre El Papiol i Cornellà
  • Ronda Sud del Prat de Llobregat
  • Acabament de les calçades laterals de la C-31 a Badalona
  • Connexió entre el Nus de la Trinitat i Sagrera

Entorn de Martorell:

  • Vies suburbanes de connexió entre Martorell, Abrera, Olesa i Esparreguera
  • Recuperació com a vies suburbanes de les autovies que actualment travessen Martorell i Abrera (A-2 i connexió entre l’A-2 i l’AP-7). Aquesta actuació està condicionada a què es dugui a terme la reforma de les connexions de les vies estructurants primàries plantejada per a aquest àmbit
  • Ampliació i millora de la carretera B-224
  • Nova carretera entre Gelida i Martorell pel corredor de la LAV


Desplegament del Pla per territoris:

Per tal de desenvolupar les propostes del PTM es preveu el desenvolupament de Plans directors urbanístics de les diferents zones de l’àmbit territorial del PTM. Així es desenvoluparan els següents PDU:

  • Àrea metropolitana. La formen els municipis compresos en l’àmbit del Pla General Metropolità de 1976 ampliats als municipis que integren les entitats metropolitanes de l’AMB més Vallirana i Rubí.
  • Maresme. Tots els municipis del Maresme excepte Tiana i Montgat
  • Garraf. Tots els municipis de la comarca.
  • Alt Penedès. Es preveu el desenvolupament del PTM a partir d’un PDU del corredor central de l’Alt Penedès
  • Ròtula de Martorell, que inclou els municipis del Nord del Baix Llobregat.
  • Plana del Vallès. Deguda a la complexitat urbanística d’aquest territori es preveuen diferents PDU, que són els següents:
  • PDU de les continuïtats urbanes i les infraestructures de mobilitat de l’eix de la riera de Rubí, format per Terrassa, Rubí i Sant Cugat
  • PDU de les continuïtats urbanes i les infraestructures de mobilitat de l’eix del riu Ripoll, format per Sabadell, Barberà de Vallès, Badia del Vallès, Ripollet i Cerdanyola
  • PDU d’estructuració de l’entorn urbà de la Riera de Caldes, que inclou els municipis de Polinyà i Palau-solità Plegamans.
  • Plans directors urbanístics de l’Àrea Urbana de Granollers
  • PDU d’estructuració urbana dels vessants de la Vall del Tenes, que inclou els municipis de Parets del Vallès, Lliçà de Vall, Lliçà d’Amunt, Sant Eulàlia de Ronçana i Bigues i Riells
  • PDU del Baix Congost, que inclou els municipis de Granollers, la Roca del Vallès, les Franqueses del Vallès, Canovelles i l’Ametlla del Vallès
  • PDU de reconversió de l’entorn urbà de l’eix viari de la C-17 entre Mollet i la Garriga, que abastarà els municipis de Mollet del Vallès, Montmeló, Lliçà de Vall i Lliçà d’Amunt

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal