Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal
On ets: Xarxa MOBAL >> Actualitat >> Bicing

Actualitat

Última actualització 08/07/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

Es redueix el vandalisme i incivisme al Bicing de Barcelona

Diferents mesures aplicades al Bicing durant el darrer any han permès reduir el cost del vandalisme passant dels 363.000 euros al més de l’any 2009 fins als 70.000 euros al mes el 2010

El maig de 2009, un estudi del RACC, encarregat per l'Ajuntament de Barcelona, va permetre avaluar la qualitat de les bicicletes del Bicing. Les conclusions van revelar el que ja es podia preveure: un 12% de les bicicletes eren inservibles, un 55% eren utilitzables però amb algun defecte i un 33% presentaven un estat òptim. A més a més, l’informe apuntava que cada any calia renovar fins a un 10% del parc de bicicletes.

Aquests resultats no són d’estranyar tenint en compte l'elevat nombre d'usos que realitza al dia cada bicicleta, uns 17 usos al dia. A més a més, cal sumar-hi els nombrosos actes de vandalisme i d’incivisme que pateix diàriament el Bicing i que tenen una incidència directa sobre la qualitat del servei

 

Mesures per lluitar contra l’incivisme i el vandalisme

Després dels resultats de l’estudi de qualitat del Bicing, i tenint en compte l’important cost econòmic que suposava arreglar els problemes ocasionats pels actes vandàlies, l’Ajuntament de Barcelona ha implantat un paquet d’actuacions específiques per a reduir els actes de vandalisme.
En primer lloc s’ha reforçat la barra d’ancoratge de les bicicletes per tal que aquesta no es pugui forçar. A més a més, la nova barra té la virtut que només permet ancorar la bicicleta en la seva posició correcta, és a dir, a la calçada, evitant, així, les moltes bicicletes que s’ancoraven per la banda de la vorera i que, molt sovient, causaven problemes als vianants.


També s’ha millorar el model de bicicleta del Bicing amb algunes mesures específiques com:

  • Manillar que només permet un gir de 180 graus.
  • Protector del cable posterior de la llum
  • Soldadura del fre de darrera al quadre, per augmentar-ne la resistència
  • Millora del sistema de subjecció del parafang del darrera
  • Pneumàtics anti punxades
  • Seients i pedals més resistents

Les mesures es van començar a aplicar el passat mes de setembre de 2009 i després dels resultats econòmics dels primers mesos del 2010 s’ha pogut comprovar la seva eficiència. En concret s’ha reduir el cost per vandalisme dels 363.000 euros mensuals de l’any 2009 fins als 70.000 euros mensuals de l’any 2010.

Totes aquestes millores s’han pogut realitzar gràcies a un acord entre l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa concessionària Clear Channel per incrementar el pressupost anual del Bicing en un 40 %, situant-lo en 16,7 M d’euros anuals.

 

Evolució del nombre d’usuaris

Malgrat la bona notícia de la reducció del nombre d’actes vandàlics i del respectiu cost econòmic, el Bicing ha de fer front a una altra factura, la progressiva disminució del nombre d’abonats.  L’estiu de 2009, el Bicing va arribar al seu màxim d’usuaris, amb uns 190.000 usuaris. Actualment, hi ha uns 123.000 usuaris registrats i uns 25.000 pendents de renovació del contracte.

L’any 2009 també es va reduir el nombre d’usos del servei, així, es van registrar un total de 10.769.256 usos mentre que l’any 2008 se’n van registrar 12.307.828, és a dir que durant l’any 2009 el nombre d’usos s’ha reduït un 12%.

Caldrà veure, durant l’any 2010, si les millores introduïdes al Bicing serveixen, també, per a incrementar el nombre d’usos del servei.


Sevilla, Lió i Paris també tenen problemes amb els seus “Bicings”

El cas del Bicing de Barcelona, però, no és un cas aïllat. La majoria de ciutats on s’han instal•lat sistemes semblants de préstec de bicicletes estan patint els mateixos problemes d’incivisme i robatori, o fins i tot pitjors.

El cas més espectacular i preocupant és, segurament, el de Sevilla. A la capital andalusa un 60% de les bicicletes del Sevici van ser robades durant els primers 16 mesos de funcionament del servei, el que suposa un total de 1236 bicicletes. Val a dir, però, que d’aquestes, 990 van ser recuperades. (font: diario de Sevilla 15.11.2008)

A Lió, una de les primeres ciutats a implantar un servei públic de préstec de bicicletes, 800 de les 3.000 bicicletes del Velo’v van patir algun robatori o acte vandàlic l’any 2006 (font: ponència Velo’v al Congres sistemes de bicicleta públic celebra a Barcelona  l’any 2007)

La ciutat de París, que ha fet una important inversió en el Veli’b, amb unes 20.000 bicicletes i 1.450 estacions, tampoc s’escapa del vandalisme i els robatoris. Es calcula que fins al moment s’han robat unes 7.800 bicicletes i a més a més el vandalisme s’ha convertit en una mena de moda perversa entre alguns incívics que utilitzen les bicicletes per fer acrobàcies i després destrossar-les. Es calcula que més de la meitat de les bicicletes (11.600) han sofert desperfectes greus.

Aquests tres casos i molts d’altres que es podrien citar, fan palesa la necessitat de prendre mesures per evitar aquests actes vandàlics que acaben incidint en una disminució de la qualitat del servei i en un increment del cost del mateix que ha d’acabar assumint l’administració pública.

Alguns exemples de vandalisme en les bicicletes del Bicing, Veli'b o Sevici
Alguns exemples de vandalisme en les bicicletes del Bicing, Veli'b o Sevici

 

Velomagg, l’alternativa de Montpellier

Montpellier va iniciar l’any 2007 un servei de préstec públic de bicicletes. Amb l’avantatge de conèixer els pros i contres del Veli’b parisenc l’Ajuntament de Montpellier es va plantejar una alternativa per evitar els actes vandàlics del Veli’b i també per trobar un sistema menys costós.
L’alternativa va ser el Velomagg, un sistema similar la Veli’b o al Bicing però amb algunes diferències:

  • Tarifes més reduïdes que el Veli’b (abonament gratuït i 12 h. costen 0,25€)
  • Els horaris són limitats, de 8:00 a 20:00 a diferència del Veli’b que funciona durant tot el dia.
  • Existeixen dues modalitats de lloguer, de curta durada i de llarga durada.
  • Les estacions estan vigilades ja que es troben instal•lades en d’altres equipaments com per exemple pàrkings públics o estacions de transport públic.
  • El sistema de préstec és semi automàtic ja que l’usuari accedeix a un dispensador automàtic on amb la seva targeta pot retirar una clau que li permet deslligar alguna de les bicis disponibles a l’estació.
  • El cost d’explotació és més econòmic (uns 700 € per bicicleta, per contra dels 3000 € que costa el veli’b)
  • S’han produït 12 robatoris de les 1.200 bicicletes disponibles.

Actualment el sistema té unes 1.200 bicicletes i 37 estacions i les previsions són d’augmentar fins a 10.000 bicicletes en 10 anys.

Més informació:



Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal