Última actualització 20/11/2009

Lliurament d'equips a 8 municipis de la província per fer controls de soroll a vehicles de motor

Des de l’any 2005 fins al moment la Diputació de Barcelona ha cedit uns 70 sonòmetres als municipis

La Diputació de Barcelona ha lliurat 8 sonòmetres a diferents ajuntaments de la província de Barcelona per tal de poder mesurar el grau de soroll dels vehicles a motor. Els ajuntaments que han rebut els aparells són: Sant Adrià de Besòs, Terrassa, Pineda de Mar, Moià, Navarcles, Lliçà de Vall, Cardedeu i Canovelles.

Amb aquests aparells els municipis podran realitzar controls de soroll, especialment a ciclomotors i motocicletes. Segons la normativa actual, és una competència municipal el control del soroll dels vehicles a motor. El límit màxim de decibels l'estableix cada ajuntament a través d'ordenances municipals i varia segons la tipologia dels vehicles. Per exemple, en el municipi de Terrassa el límit permès en ciclomotors de fins a 50cc és de 94 db i per sobre de 50cc el límit és de 97 db.

La contaminació acústica de les ciutats és una problemàtica associada directament al trànsit urbà i que té conseqüències per a la salut humana tals com problemes auditius puntuals o crònics o bé patologies psicològiques com cansament, estrès, depressió o insomni. La OMS estableix en 50 Db el límit de confort per l’oïda humà mentre que la llei catalana situa el límit als 60 Db durant el dia i els 50 Db durant la nit (aquesta dada és en les zones de sensibilitat alta, que cada municipi defineix en els seus mapes de capacitat acústica. Els valors poden canviar a l’alça per zones amb menys impacte sobre la població a la baixa en zones properes a equipaments sanitaris i educatius).

Des de la Diputació de Barcelona es treballa per donar recursos als municipis per tal de poder lluitar contra la contaminació acústica. Per exemple, entre els anys 2005 i 2009 es van cedir fins a 66 sonòmetres a diferents municipis de la província. Una altra línia de suport als municipis és la realització de mapes de soroll que permeten conèixer quin és el grau de contaminació acústica de la xarxa viària d’una ciutat.  A través d’aquests mapes s’observa, per exemple, que els carrers que reben més circulació de les ciutats acostumen a registrar valors de contaminació acústica entre els 65 i 70 Db, superiors al límit determinats per la llei de 60 Db.

Monent de la sessió pràctica que es va realitzar amb els tècnics i policies locals dels municipis
Moment de la sessió pràctica que es va realitzar amb els tècnics i policies locals dels municipis als quals es varen cedir els sonòmetres.

Per més informació podeu consultar: