Logo Diputaciˇ Barcelona

Última actualització 30/08/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripciˇ a MOBAL

Barcelona vol reduir els accidents en motocicleta amb un sistema de videoden˙ncia

20 cruïlles de la ciutat comptal disposaran de càmeres de video d'alta resolució que permetran controlar les infraccions de trànsit, detectar les matrícules dels vehicles infractors i tramitar la denúncia corresponent. La mesura pretén reduir, sobretot, les infraccions protagonitzades per ciclomotors i motocicletes.

En els darreres anys s’han reduït considerablement els morts per accident de trànsit, per exemple entre els anys 2000 i 2007 el nombre de morts va passar de 778 a 407, és a dir una reducció del 47,8 %. Aquestes dades són molt positives i van en línia amb els objectius fixats per la Unió Europea de reducció d’un 50 % dels morts en accident de trànsit pel període 2000 – 2010.

Ara bé, si analitzem l’evolució de les dades d’accidents de trànsit segons siguin urbans i interurbans s’observa una tendència ben diferent. Mentre que en el període 2000 – 2007 els accidents en la xarxa viària interurbana van passar de 622 a 288, és a dir una reducció del 54%; els accidents a la xarxa urbana van passar de 156 l’any 2000 a 119 l’any 2007, és a dir una reducció del 23%.

Evolució dels accidents de trànsit per àmbits i tipus de vehicles
Evolució dels morts en accident de trànsit per àmbits i tipus de vehicles.

Per tal de potenciar la seguretat viària en l’àmbit urbà el Servei Català de Trànsit, en el seu Pla Català de Seguretat Viària 2005 – 2007, va introduir mesures específiques per a la seguretat viària en l’àmbit urbà com la redacció de Plans de seguretat viària local. Segons s’observa a les dades dels últims anys de la sèrie, sembla que s’ha iniciat una tendència a reduir, també, l’accidentalitat a la xarxa urbana.

Tot i això, en el cas de ciclomotors i motocicletes la tendència és a l’estancament ja que es van produir els mateixos morts (61) l’any 2000 i l’any 2007 en conductors o acompanyats de ciclomotors o motocicletes.

En aquest sentit la conclusió és clara, cal destinar més esforços per millorar la seguretat viària en l’àmbit urbà i, especialment, en la mobilitat en motocicletes i ciclomotors.

La ciutat de Barcelona no està al marge d’aquestes estadístiques i en els darreres anys també ha experimentat un lleuger augment en el nombre d’accidents i de morts en el cas de la mobilitat en motocicleta. Aquesta tendència, en part es deu a l’augment del parc de vehicles d’aquest tipus que ha passat de 99 a 121 motocicletes per cada 1.000 habitants en els darrers 8 anys.

Evolució de la taxa de motorització en cotxes i motos

Evolució de la taxa de motorització en cotxes i motos a la ciutat de Barcelona

Per  tal de canviar aquesta tendència i promoure una reducció substancial dels accidents de trànsit derivats de les motocicletes l’Ajuntament de Barcelona ha impulsat un projecte de vigilància de determinades cruïlles de la ciutat per mitjà de càmares de video d’alta resolució que són capaces de detectar les infraccions que realitzen els conductors, identificar-ne la matrícula i tramitar la denúncia.

El sistema s’implantarà a 20 encreuaments de la ciutat i, tot i que podrà enregistrar qualsevol tipus d’infracció es centrarà específicament en la detecció de les infraccions més comunes per part dels vehicles de dues rodes com són el pas de semàfors en vermell o girs indeguts.  Es preveu que comenci a funcionar a l’estiu i que permeti detectar tant les infraccions que es cometin de dia com de nit. El cost del sistema és d’uns 300.000 euros.

Aquest sistema innovador està promogut per la Unió Europea i es provarà a Barcelona de forma provisional. Si els resultats són satisfactoris és possible que s’implanti en d’altres ciutats amb un alt nivell de trànsit de motocicletes.

Recull de premsa:

T'ha interessat aquesta notÝcia? Doncs pots subscriure't al butlletÝ de la Xarxa MOBAL - pÓgina de subscripciˇ al butlletÝ MOBAL

2006 - 2015. Xarxa MOBAL. GerŔncia de Serveis d'Infraestructures ViÓries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.

AvÝs legal