Última actualització 15/04/2010

El Maresme vol un passeig marítim continu des de Montgat fins a Malgrat de Mar

S’ha creat una comissió formada pel Consell Comarcal del Maresme i diferents alcaldes de municipis costaners per a desenvolupar un full de ruta per la millora de la franja litoral.

Disposar d’un passeig litoral continu entre Montgat i Malgrat de Mar, amb bons accessos entre els municipis i la platja i que permeti tant la mobilitat a peu com en bicicleta són els principals objectius de la comissió creada el passat mes de novembre per la millora de la façana litoral del Maresme i que la formen el president del Consell Comarcal del Maresme, Josep Jo, l'alcalde de Cabrera de Mar,  Jaume Borràs, l'alcalde de Mataró, Joan Antoni Baron i l'alcalde de Santa Susanna, Josep Monreal.

Tradicionalment el Maresme ha estat una comarca on les infraestructures viàries i ferroviàries han estat protagonistes. La via del tren, la primera que es va fer a l’Estat (1848) ha esdevingut, 160 anys després de la seva inauguració, una autèntica barrera que dificulta la relació de la comarca amb la seva façana litoral.  Per altra banda, la carretera N-II, que era la principal via de comunicació entre Barcelona i la frontera francesa és, actualment, una via de difícil gestió, amb importants intensitats de trànsit, que absorbeix tant trànsit de pas com trànsit local i amb un índex de perillositat força elevat; en definitiva, una segona barrera entre la costa i els nuclis urbans. Aquest fet ha provocat que en alguns trams del Maresme, la franja litoral s'hagi anat degradant i actualment té importants mancances d'accés i serveis, especialment en el tram central de la comarca.

Imatge d'un tram de costa sense passeig ni accessos
Un dels trams de la costa del Maresme, sense passeig marítim ni accessos a la platja.

Amb el creixement demogràfic i urbanístic que ha experimentat la comarca des de la dècada dels anys 70, la gestió de les infrastructures la Maresme ha estat un tema prioritari per a les administracions locals i amb aquest objectiu s’han realitzat diferents actuacions. En els darreres anys s’ha fet un considerable esforç per a millorar la seguretat viària de la N-II així com la seva permeabilitat per a accedir a la platja.

Tot i els esforços realitzats, la gestió de la façana litoral del Maresme encara té molta feina per fer. Actualment els itineraris del passeig marítim són irregulars i discontinus, en funció de la gestió que n’ha fet cada municipi. Pel que fa als accessos, encara són insuficients per a oferir itineraris còmodes i segurs als vianants i ciclistes que vagin des dels nuclis urbans fins a la platja.

La comissió té l’objectiu d’unir esforços per a reclamar a les administracions competents les millores necessàries. En concret, les línies de treball que es proposa la comissió són tres:

• Construcció d’espigons que permetin la fixació de la sorra de les platges.
  • Construcció d’un passeig marítim únic i continu, que permeti la mobilitat, tant a peu com en bicicleta.
  • Construcció de més i millors accessos a la platja.

Amb tot això, s’espera millorar la façana marítima i potenciar el seu paper com a espai de dinamització del sector turístic i comercial del Maresme.

Per la seva banda, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ja s'ha manifestat a favor d'aquest projecte i també en la voluntat d'impulsar el projecte en els propers anys.