Última actualització 15/04/2010

El centre urbà de Rubí serà per a vianants

L’any 2009 s’instal•laran pilones per tancar la zona de vianants i no permetre l’accés al trànsit rodat. Amb aquesta mesura l’Ajuntament pretén pontenciar l’ús social dels carrers del centre de la ciutat.

L’Ajuntament de Rubí ha iniciat aquest mes de desembre les obres per tal que, a partir de l’any 2009, es comencin a instal•lar les pilones que tancaran la zona de vianants al trànsit rodat. L’accés a la zona de vianants quedarà restringit als veïns i persones autoritzades que rebran una targeta acreditativa.

Paral•lelament, l’Ajuntament també ha previst realitzar una campanya informativa abans de posar en funcionament el sistema de pilones per tal d’informar a tots els veïns i comerciants sobre els detalls del sistema.

Amb aquesta mesura l’Ajuntament fa una aposta clara per potenciar la zona de prioritat per a vianants per potenciar l’ús social del carrer i dinamitzar l’activitat comercial i lúdica de la zona.

Prova pilot

Aprofitant el tancament de l’illa per la festa Major de la vila, l’Ajuntament de Rubí va realitzar una prova pilot per analitzar si el tancament definitiu de la illa de vianants era factible. La prova pilot es va realitzar entre els dies 1 i 7 de juliol. Després dels set dies de proves es van detectar els canvis necessaris a realitzar, que foren:

• Adaptació dels horaris de càrrega i descàrrega (de 7.30 a 10.30 i de 14.00 a 16.30)
  • Eliminació de les places d’aparcament existents dins de l’illa de vianants, una vintena en total.
  • Modificació de l’itinerari d’algunes línies de transport públic per evitar el pas pels carrers amb limitació de pas al trànsit rodat.
  • Reforç de la senyalització per accedir al mercat i als aparcaments d’accés al centre de la ciutat.
  • Establiment d’un servei d’informació als ciutadans, amb cinc punts de control, 13 informadors situats a la zona i un teléfon d’atenció específic.
  • Increment de la zona blava pròxima al centre de la ciutat.

Moment de la prova pilot, amb els carrers tancats amb tanques

Moment de la prova pilot, amb els carrers tancats amb pilones i les persones encarregades d'informar els ciutadans.

Balanç positiu

Un cop analitzat el tancament de la illa de vianants  l’Ajuntament en va fer un balanç molt positiu. Segons el consistori, es va apreciar un augment de l’afluència de gent als carrers amb molta més comoditat per a les compres i el passeig. Gràcies als serveis d’informació es van anar reduint les queixes inicials pels problemes d’accés dels veïns. Gràcies, doncs, al balanç positiu de la prova pilot, l’Ajuntament va destinar una partida de 200.000 € per tal d’implantar el sistema de pilones necessari pel tancament definitiu de la illa de vianants.

Sant Cugat com a referent

Les restriccions del trànsit rodat als carrers és sempre una decisió polèmica i que crea divisió d’opinions entre els ciutadans. Per això l’aposta de Rubí pel tancament de la illa de vianants és una aposta valenta i que s’ha hagut de realitzar amb una important campanya informativa al darrera.  Tot i això, el cas de Rubí no és l’únic i l’experiència, per exemple, de la ciutat veïna de Sant Cugat, on ja fa algun anys que funciona un sistema de pilones pel control de l’accés dels vehicles al centre de la vila, ha servit per encoratjar l’Ajuntament a tirar endavant el projecte.

Recull de premsa: