Última actualització 13/01/2009

El Ministeri de Foment treu a informació pública el projecte de desdoblament de la línia Barcelona Vic

El projecte preveu el traçat completament desdoblat entre les estacions de Montcada-Bifurcació i Vic, en un total de 60 quilòmetres i també el soterrament de la via al seu pas per Mollet del Vallès

En els darrers anys la demanda de mobilitat a la Regió Metropolitana de Barcelona ha augmentat considerablement, però l’oferta per a cobrir aquesta mobilitat no ha augmentat en la mateixa intensistat, especialment pel que fa a la xarxa de rodalies de RENFE, que en els darrers anys ha fet palesa la necessitat d’una profunda inversió per a millorar i ampliar la xarxa actual. La prova d’això és molt clara, en els darrers 7 (2000 – 2006) anys l’augment de passatgers del conjunt del sistema de rodalies de Barcelona ha estat del 22 % metre que l’augment en l’oferta de places ha estat només del 8 %.

L’any 2007 es va fer evident les mancances del servei de Rodales de RENFE i el Ministeri de Foment va endegar un pla de xoc que va permetre augmentar l’oferta de places un 22 %, gràcies, sobretot als trens Civia de dos pisos. Tot i això, alguns dels problemes de la xarxa de Rodalies són més estructurals i requereixen d’una inversió més profunda pel que fa a les infraestructures existents.

Un dels casos més greus és el que es troba a la línia que va de Barcelona a Puigcerdà i per on passa el servei de Rodalies de la R-3 (de Barcelona a Vic). Aquesta línia transporta diàriament 26.000 passatgers i és un dels eixos principals per a cobrir la mobilitat entre la capital catalana i les comarques del Vallès Oriental i l’Osona. El fet que la línia actual sigui de via única pràcticament en tot el seu trajecte, des de Montcada- Bifurcació fins a Vic, fa que les freqüències de pas i la capacitat de la línia no pugui donar un servei de qualitat als usuaris. Per exemple, la línia 1 de Rodalies, la que circula pel Maresme, amb un traçat desdoblat, permet fins a 10 trens en hora punta per cada sentit, mentre que la línia 3, la de Vic, només permet fins a 3 trens en hora punta. Per exemple, per realitzar el trajecte entre Barcelona i Vic, el temps actual és d’uns 90 minuts, aproximadament el mateix que durava el viatge als voltants del 1937.

El desdoblament de la línia entre Montcada i Vic és una reivindicació històrica del territori, i amb el recent anunci del Ministeri de Foment de l’estudi informatiu per al desdoblament d’aquesta línia el desdoblament queda una mica més a prop.

Segons l’estudi presentat pel Ministeri de Foment, el desdoblament de la línia es realitzaria pel traçat actual a l’excepció del túnel del Figaró on es faria una nova variant per al túnel.

Una altra de les característiques del projecte és la seva voluntat de millorar la integració del ferrocarril per als municipis per on passa. El projecte preveu l’eliminació de tots els passos a nivell i també el soterrament de la via al seu pas pel municipi de Mollet del Vallès, tal i com van acordar el Ministeri de Foment i l’Ajuntament del municipi.

El cost total del projecte puja a 689,5 M€ i encara no estan definits els terminis d’execució del projecte.