Logo Diputació Barcelona
Xarxa mobal

Actualitat

Última actualització 30/08/2010
Imprimir  |  Enviar  |  Suscripció a MOBAL

La Diputació de Barcelona reclama la necessitat d'elaborar una normativa estandaritzada que reguli la instal.lació dels elements reductors de velocitat

La manca d'una normativa estandarditzada que reguli la instal.lació d'elements reductors de velocitat fa que cada administració els utilitzi segons els seus criteris, moltes vegades amb un risc per als usuaris de la via

En els darrers anys s'han popularitzat els elements reductors de velocitat. Es tracta d'elements, ja siguin prefabricats o d'obra, que s'instal.len a les calçades de les carreteres i carrers i que tenen com a objectiu crear obstacles als vehicles que circulen per la via per tal que aquests limitin la seva velocitat de circulació incrementant, així,  la seguretat viària, tant dels vehicles com dels vianants i d'altres usuaris de la via.

Els motius d'aquest increment dels elements de reducció de velocitat són força variats. Per una banda ens trobem davant d'un augment generalitzat de la motorització i per tant un major nombre de vehicles circulant pels carrers i carreteres. També ens trobem amb un augment generalitzat de les velocitats de circulació, per exemple, en molts carrers i travesseres la velocitat es limita a 50 o fins i tot 30 quilòmetres per hora, velocitat que molt sovint és superada pels conductors. Per últim, les administracions i la societat en general han vist la necessitat de fer un esforç per reduir els accidents de trànsit i els centenars de vides que s'emporten cada any.

Aquests elements són, en general,  efectius per a millorar la seguretat viària de punts conflictius com per exemple les travesseres, carrers amb poca visibilitat o amb molt de trànsit de vianants, etc. Ara bé, si no es fa un estudi detallat de l'entorn on es volen instal.lar aquests elements, el resultats pot ser pitjor que el problema inicial, ja que els elements de reducció de velocitat es converteixen en perills per als cotxes i, especialment, per les motocicletes. També és un problema per als vehicles d'emergències i pel transport públic.

La Diputació de Barcelona, a través de l'Oficina Tècnica de Mobilitat i Seguretat Viària fa ja uns anys que instal.la, de forma experimental, plataformes de reducció de velocitat a les carreteres locals de la província de Barcelona, especialment a l'entrada dels trams urbans, és a dir de les travesseres. Per tal de no crear situacions de risc, abans de la instal.lació de qualsevol element de reducció de la velocitat, l'equip tècnic analitza tot un conjunt de variables com per exemple: el pendent de la carretera, l'existència d'accessos a camins propers, la intensitat mitjana diària (IMD) de vehicles, les IMD de vehicles pesats, autobusos, etc. 

Exemple d'element de reducció de la velocitat que instal.la la Diputació de Barcelona
Exemple d'element de reducció de la velocitat instal.lat per la Diputació de Barcelona 

Els criteris que utilitza la Diputació de Barcelona només són aplicables a les carreteres que gestiona i, per tant, la resta d'elements que s'instal.len en els carrers depenen directament dels ajuntaments.

És en aquest sentit que l'existència d'una normativa estandarditzada que regulés l'ús i criteris d'instal.lació d'aquests elements aniria molt bé per evitar situacions de risc i també per informar amb més claredat als usuaris de les vies. Actualment aquesta normativa no existeix.

L'ens encarregat de desenvolupar aquesta normativa seria el Ministerio de Fomento, al tractar-se d'un conjunt de criteris que afectarien directament el Código Nacional de Circulación. De fet, en l'actual codi de circulació ja s'indica que els elements reductors de velocitat no es poden considerar obstacles a la calçada sempre i quan compleixin els criteris establerts pel Ministeri de Foment, criteris, però que de moment encara no s'han determinat.

Tenint en compte, doncs, la proliferació dels elements de reductors de velocitat en les nostres vies i carreteres; i sobretot, la manca d'una normativa que serveixi per regular i informar al ciutadà al respecte d'aquests elements, es fa necessària i urgent l'elaboració d'aquesta normativa.

Per obtenir més informació podeu consultar els següents documents:

T'ha interessat aquesta notícia? Doncs pots subscriure't al butlletí de la Xarxa MOBAL - pàgina de subscripció al butlletí MOBAL

Si tens referència d'alguna notícia o document que no figura en aquesta llista i vols publicar-lo ens ho pots fer saber en la següent adreça de correu electrònic: xarxamobal@diba.cat


2006 - 2015. Xarxa MOBAL. Gerència de Serveis d'Infraestructures Viàries i Mobilitat. Diputació de Barcelona.
934 022 195 | xarxamobal@diba.cat | C/ Comte d'Urgell, 187. 08036 Barcelona

Avís legal