Última actualització 15/09/2010

La Generalitat treu a licitació el projecte constructiu per l’ampliació de la línia 3 del metro fins a Sant Feliu

El nou tram de la L-3 tindrà 9 estacions i es preveu que doni servei a 57.000 viatgers al dia

Les connexions amb tren o metro dels municipis del sud del Baix Llobregat poden millorar molt si tenim en compte les dues importants actuacions que està previst realitzar en aquest territori, per una banda la nova línia de Rodalies C-3 entre Castelldefels i Cornellà i per l’altra l’ampliació de la línia L-3 del metro fins a Sant Feliu de Llobregat.

Quatre nous municipis connectats amb metro

L’ampliació de la L-3 del metro permetrà connectar a la xarxa de metro 4 nous municipis del Baix Llobregat: Esplugues de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat. El nou tram de metro tindrà 8,6 quilòmetres de longitud i un total de 9 estacions i el cost total de l’actuació es situa entorn dels 1.300 milions d’euros.

El nou tram de metro facilitarà l’accés en transport públic al centre urbà d’Esplugues de Llobregat, Sant Just, Sant Joan Despí i Sant Feliu de Llobregat i també al barri de Les Planes de Sant Joan Despí. A més a més també facilitarà l’accés a centres de gran generació de mobilitat com són l’Hospital Sant Joan de Déu a Esplugues, l’Hospital Comarcal del Baix Llobregat, les instal•lacions de TV3,  la zona esportiva de Torreblanca o la seu del Consell Comarcal del Baix Llobregat.

El metro també connectarà amb en diversos punts amb la xarxa de transport públic, com per exemple el tramvia , la futura prolongació de la línia 6 d’FGC o Rodalies RENFE a Sant Joan Despí.

En total es preveu que el nou tram de metro pugui donar servei a 57.000 usuaris diaris.

Una de les millores que s’han afegit al projecte un cop rebudes les diferents al•legacions ha estat la instal•lació d’un sistema d’ascensors inclinats al barri de Mas Lluhí, per tal de dotar d’accessibilitat la parada del metro, que es troba situada en un punt elevat de la ciutat.

Ampliació de la L-3 del metro fins a Sant Feliu de Llobregat
Ampliació del metro fins a Sant Feliu de Llobregat

La nova línia de Rodalies C-3

La proposta inicial de crear una nova línia de Rodalies al Baix Llobregat es pot trobar ja a l'anterior Pla d'Infraestructures de Catalunya, de l'any 2002. En aquella proposta ja es definia una nova línia de metro, la L-12, que unia Sarrià amb Castelldefels, passant  per Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.

Posteriorment el Pla Director d'Infraestructures de la RMB (2001 – 2010) transformava la proposta anterior en una nova línia de Rodalies, la C-3, que, bàsicament unia les mateixes poblacions, però que penetrava en la casc urbà de Sant Feliu de Llobregat. Aquesta proposta es complementava amb una ampliació de la L-3 de metro fins a Sant Feliu de Llobregat i l'ampliació de la L-1 fins a Sant Boi.

Per la seva banda el Pla Territorial Metropolità de Barcelona proposa que la nova línia de Rodalies no arribi fins a Cornellà, sinó que passi més el nord per Sant Boi de Llobregat des d’on podria connectar amb els municipis de Sant Joan Despí i Esplugues de Llobregat per entrar a Barcelona per la Diagonal.

També l’avenç del nou Pla Director d’Infraestructures (2009 – 2018) contempla aquesta nova línia de Rodalies, amb la connexió cap a Cornellà, tal i com ja es contemplava en l’anterior Pla Director d’Infraestructures.

El passat mes de març de 2007 el Ministeri de Foment, de qui depèn el finançament de la nova línia de Rodalies, va iniciar la licitació de l’estudi informatiu de la nova línia ferroviària que acabarà de definir els diferents alternatives per a aquesta nova línia ferroviària. Aquest mes de setembre el Ministeri de Foment ha comunicat als ajuntaments per on ha de passar la línia que està previst que l'estudi informatiu es faci públic el proper mes d'octubre. En la mateixa reunió, el Ministeri de Foment va anunciar que es preveu que tot el traçat de la línia sigui subterrani i que el recorregut s'allargui fins a la Zona Universitària, com a pas previ per a construir el túnel de Rodalies per sota la Diagonal.

Nova línia de Rodalies C3, segons la proposta del PDI

Nova línia de Rodalies C3, segons la proposta del PTMB

Més connectivitat al Prat de Llobregat

A part de les actuacions descrites anteriorment, la xarxa ferroviària del Baix Llobregat també incrementarà molt la seva connectivitat amb d'altres actuacions previstes, tant en el PMTB com en l'avenç del nou PDI, com són l'ampliació de la L1 d'Hospital de Bellvitge fins al Prat de Llobregat i la nova línia 9 del metro que també passarà pel Prat.