Última actualització 18/06/2008

La Diputació de Barcelona i Mollet del Vallès inicien el pla de mobilitat del municipi

El passat mes d'octubre, la Diputació de Barcelona, mitjançant el Servei de Vies Locals i l'Ajuntament de Mollet del Vallès van signar el conveni de col.laboració que permetrà desenvolupar el pla de mobilitat d'aquesta ciutat vallesana. El pla de mobilitat és un document que ja és obligatori redactar per a molts municipis. Actualment la normativa diu que hauran de redactar plans de mobilitat tots els municipis que:

• Tinguin més de 20.000 habitants i estiguin dins de la Regió Metropolitana de Barcelona
  • Tinguin més de 50.000 habitants o siguin capitals de comarca.
  • Estiguin dins de la zona especial de protecció atmosfèrica.

Mollet del Vallès té actualment una població de 51.713 habitants i es troba dins de l'àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona. Així mateix també forma part dels municipis que estan dins de la zona especial de protecció atomosfèrica, és a dir, té la obligació de realitzar el pla de mobilitat.

Cofinançament

El conveni de col.laboració entre la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Mollet del Vallès determina que, tant l'Ajuntament com la Diputació de Barcelona cofinançaran el projecte a parts iguals, i es valora el cost total del projecte en uns 100.000 euros.

Gestió del pla de mobilitat

El conveni també vol promoure la gestió posterior del pla de mobilitat per a poder-ne desenvolupar les mesures proposades. Per aquest motiu es considera imprescindible la creació d'una estructura organitzativa dins de l'ajuntament que s'encarregui d'aqueta gestió. Per promoure la creació d'aquest equip, la Diputació de Barcelona ofereix el curs de "Planificació i gestió de la mobilitat" als tècnics de l'ajuntament responsables de la gestió del pla de mobilitat. També s'incorporen els responsables municipals de la mobilitat a la Xarxa Mobal, una xarxa orientada als gestors de mobilitat i que els permet intercambiar informació i coneixement.

Comissió multidisciplinar

La gestió de la mobilitat, molt sovint s'acaba traduïnt en actuacions d'àmbits i competències molt diferents com per exemple l'urbanisme, la policia local, el medi ambient, etc. Per tal que aquesta varietat de competències no suposi una trava en el desenvolupament del pla es crea una comissió de treball on representants dels diferents àmbits implicats poden conèixer les propostes del pla i fer-ne les valoracions que considerin oportunes.

Així mateix, al municipi de Mollet s'ha creat una taula de la mobilitat que serà l'òrgan de representació i de seguiment del pla de mobilitat urbana.

Reptes de futur

Mollet del Vallès és una ciutat del Vallès Oriental situada en una dels eixos de mobilitat més importants de la Regió Metropolitana de Barcelona. Prova d'això són les dues carreteres d'alta capacitat que passen pel municipi, la C-17 i l'autopista C-33, així com les dues línies ferroviàries, la que va en direcció Girona i la que va en direcció Puigcerdà. En l'àmbit de la mobilitat urbana, Mollet del Vallès té una important presència de polígons industrials i d'urbanitzacions que acostumen a tenir pautes de mobilitat molt lligades a l'ús del vehicle privat. A més a més, el pla de mobilitat s'espera que fassi propostes per a integrar i potenciar els modes de transport més sostenibles en la mobilitat urbana, com són el desplaçament a peu i en bicicleta.

Mollet abans actuacióMollet després actuació
Exemple d'actuació realitzada a Mollet per a millorar la mobilitat a peu

Recull de premsa: